آشنایی با شرایط آب و هوایی پنانگ مالزی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، مالزی از کشورهای محبوب جنوب شرقی آسیاست با اب و هوایی مرطوب و استوایی، مخصوصا جزیره پنانگ که آب و هوای آن به دو نوع خشک و مرطوب طبقه بندی میشود، در ادامه بیشتر در مورد آب و هوای پنانگ خواهیم گفت.

آشنایی با شرایط آب و هوایی پنانگ مالزی

پنانگ دارای آب و هوای استوایی است که باعث می شود درجه حرارت و رطوبت دراین شهر بالا باشد. آب و هوای پنانگ به دو نوع خشک و مرطوب تقسیم می شود. با توجه به نزدیکی مالزی به اندونزی تمام مناطق آن معمولا مه آلود هستند و باد ذرات خاکستر از اتش سوزی جنگل سوماترا را نیز به این مناطق می آورند. در این جا شاید خورشید برای چند روز پشت ابرهای خاکستری پنهان بماند. یک منطقه گرمسیری با جنگل های انبوه و سواحل شنی است که دقیقا در بالای خط استوا قرار گرفته. پنانگ در شمال غربی مالزی واقع شده و پایتخت ان شهر جرج تاون است. پنانگ یک مرکز گردشگری محبوب در بین گردشگران تور مالزی است.

گرما و رطوبت آب و هوای پنانگ

استوایی بودن آب و هوای پنانگ باعث می شود که در طول سال تغییرات کمی در آب و هوای آن ایجاد شود. میانگین درجه حرارت در گرمترین زمان 30 درجه و در خنک ترین زمان به 20 درجه میرسد. بالاترین درجه حرارت ثبت شده در این شهر تا کنون 30 درجه و کمترین دمای ثبت شده 18 درجه می باشد. به طور کلی در طول روز درجه حرارت تا 31 درجه میرسد و شب ها تا 18 درجه کاهش پیدا می کند. رطوبت هوا همیشه بالا است که این خود باعث گرمتر شدن هوا می شود. هنگام ورود به پنانگ شاید احساس کنید وارد سونا شده اید و یا در یک پتوی گرم پیچیده شده اید!

فصل خشک آب و هوای پنانگ از ژانویه تا فوریه

فصل خشک در پنانگ بعد از بارندگی های ناشی از وزش بادهای موسمی شمال شرقی در ساحل شرقی مالزی، شروع می شود. میزان بارندگی معمولا بالا است اما نسبت به مواقع دیگر سال ناچیز است. میزان و سطح بارندگی در ماه های خشک سال، از ژانویه تا فوریه، کاهش پیدا می کند و به کمتر از 10 میلیمتر در ده روز میرسد. میزان بارندگی معمولا در شروع فصل خشک و پایان آن بیشتر است. این بارندگی ها معمولا با طوفان های موتاه مدت همراه است و بعد از این بارندگی ها برای مدت کوتاهی آسمان دوباره آبی می شود و از مه آلودی هوا کاسته می شود. میزان تابش افتاب در فصل خشک بیشتر از فصل مرطوب است اما این تفاوت چندان چشمگیر نیست. میانگین ساعات تابش خورشید در بیشتر فصل های سال معمولا 8 ساعت است. درجه دمای دریا دراین فصل کاهش پیدا می کند اما با وجود این همچنان مثل یک حمام آّب گرم با 28 درجه سانتیگراد دماست! از آنجایی که در فصل خشک معمولا میزان بارش و رطوبت هوا نسبت به فصل مرطوب کمتر است، این فصل بهترین زمان برای سفر به پنانگ، تور پنانگ و یا تور مالزی است.

فصل مرطوب آب و هوای پنانگ از آوریل تا نوامبر

وزش باد های موسمی جنوب غربی درماه های آوریل تا نوامبر پنانگ را تحت تاثیر قرار می دهد. فصل باران های موسمی جنوب غربی معمولا از ماه می تا سپتامبر است. میانگین بارندگی در ماه آوریل معمولا 22 میلیمتر است و بعد از این ماه به تدریج تا 180 میلیمتر در ژانویه کاهش پیدا می کند و بعد دوباره رو به افزایش می رود بیشترین میزان بارندگی سالانه در سپتامبر و اکتبر اتفاق می افتد. در ماه سپتامبر معمولا میزان بارندگی 360 میلیمتر و در ماه سپتامبر 400 میلیمتر گزارش می شود. طوفان های فصل مرطوب معمولا شدید و با سرعت بالا هستند و به همراه بارندگی های سیل آسا ورعد وبرق که باعث رانش زمین می شود و استفاده از جاده ها را غیرممکن می کند. در حالیکه بارندگی ویژگی فصل مرطوب است اما امکان دارد در برخی از ساعات روز آفتاب بتابد و و هوا خشک باشد. در این فصل میانگین تابش خورشید به 7 ساعت در روز کاهش پیدا می کند، میزان رطوبت بالا می رود و درجه حرارت دریا تا 30 درجه میرسد. در فصل مرطوب معمولا قیمت پرواز ها و هتل ها کاهش پیدا می کند اما با این آب و هوای غیر قابل پیش بینی زمان خوبی برای سفر به پنانگ نیست. شاید مجبور باشید در طول روز چندین بار با تابش آفتاب از محل اقامت خود خارج شوید و با شروع بارندگی باز محل اقامت خود برگردید. در این دوره آسمان ابری خواهد بود و هوا مرطوب. ممکن است در تمام روز آفتاب نتابد. اما با همه این تفاسیر گردشگران زیادی در این فصل به پنانگ سفر می کنند پس با سفر به پنانگ در این فصل انتظار نداشته باشید که شهر آرام و خلوت باشد.

تنوع منطقه ای پنانگ

پنانگ شهر بزرگی نیست اما با این وجود در برخی مناطق آن از نظر آب و هوایی تفاوت هایی وجود دارد. آب و هوای پنانگ متنوع است. شرایطی که قبلا توصیف شده در تمام مناطق کم ارتفاع پنانگ برقرار است. اما در ارتفاعات هوا خنک تر و از میزان رطوبت کاسته می شود. تپه پنانگ با 830 متر ارتفاع بلندترین نقطه شهر است.

سونامی سال 2004 در پنانگ

در 26 دسامبر سال 2004 زلزله ای در اعماق اقیانوس هند رخ داد و باعث ایجاد سونامی و خرابی و ویرانی در سرتاسر ساحل اندونزی شد. سریلانکا، هند، تایلند، مالدیو و بسیاری از مناطق مالزی از این سونامی در امان ماندند اما پنانگ و چند جزیره دیگر تحت تاثیر آن ضرراتی را متحمل شدند. 52 کشته در پنانگ گزارش شد و بسیاری از خانه های روستایی ماهیگیران تخریب شد. پنانگ در سواحل شرقی به دور از جنگل سوماترا قرار گرفته و این باعث شد تا از سونامی سال 2004 در امان نباشد.

انتشار: 12 فروردین 1397 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 31

به "آشنایی با شرایط آب و هوایی پنانگ مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شرایط آب و هوایی پنانگ مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید