آشنایی با تاریخ کوالالامپور مالزی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، کوالالامپور در واقع منطقه ای گل آلود و نزدیک باتلاق بود اما به زودی رو به توسعه نهاد و در مدت کوتاهی به این ابرشهر امروزی تبدیل شد، در ادامه تاریخچه کوالالامپور مالزی را شرح خواهیم داد، سرعت رشد این شهر بسیار شگفت انگیز است.

آشنایی با تاریخ کوالالامپور مالزی

کوالالامپور تاریخ بسیار کوتاهی دارد. نخستین ساکنان این منطقه معدن چیانی بودند که در اواخر دهه 1950 میلادی در ناحیه جنگلی محل تلاقی دو رود کلانگ و گومباک ساکن شدند. گسترش معادن موجب توسعه فعالیت های اقتصادی و شکل گیری شهر شد. معنای لغوی کوالالامپور همریزگاه گل آلود است. واژه ای که شاید خیلی برای توصیف شهری که ظرف تنها صد و پنجاه سال از تاریخ پیدایش به پیشرفته ترین پایتخت در جنوب شرقی آسیا مبدل شده است، مناسب نباشد.

شهر کوالالامپور تا سال 1963 میلادی به عنوان بخشی از کشور مالزی تحت استعمار انگلستان بود. به طور کلی تر، مبدا توسعه شهر را می توان از زمانی دانست که سرکارگر چینی یاپ آه لوی بر آن سلطه یافت. او جنگل ها را ساماندهی نمود، احداث ساختمان های زیر ساختی با آجر و سنگ را آغاز کرد. با توجه به کارگیری نجاران ماهر چینی برای احداث ساختمان توسط وی، بناهای احداث شده در آن زمان شباهت بسیاری با ساختمان های جنوب چین دارد. احداث سریع مدارس، زندان ها، دادگاه و وضع قوانین حکومتی منجر به پیشرفت سریع شهر شد، تا جایی در اواخر قرن نوزده میلادی کوالالامپور به پایتخت اتحاد مالایی نوپا تبدیل شد و جوامع مختلفی از جمله؛ چینی ها (در محله چینی ها و بخش تجاری)، هندو ها و مالایی ها (در خیابان جاوا) و انگلیسی ها (محله پدانگ و میدان مدرکا امروزی) در آن شکل گرفتند.

با اشغال شهر توسط ژاپنی ها در سال 1942 توسعه آن برای چهار سال به کلی متوقف شد. مدیریت دقیق انگلیسی ها نه تنها به سرعت خسارات وارده را جبران کرد بلکه بستر استقلال مالزی را نیز فراهم نمود و نهایتا این مهم در سال 1963 میلادی محقق شد. در سال 1969 اختلافات وسیع نژادی بین چینی ها و مالایی ها به وجود آمد و این اختلاف تا جایی بالا گرفت که در درگیری های 13 می آن سال 200 نفر کشته شدند. به دنبال این درگیری ها قوانینی مبنی بر محدودیت برخی انحصارات تجاری چینی ها وضع شد. علی رغم تمام این مشکلات کوالالامپور به طور مداوم به ویژه طی سال های 1980 تا 1900 پیشرفت نمود تا جایی امروزه به شهری فوق مدرن تبدیل شده است. تکمیل پروژه برج های دوقلو پتروناس با ارتفاع 379 متر، هویت جدیدی به شهر داد. این ساختمان تا سال 2004 و زمان احداث برج تایپه 101 در چین، بلندترین ساختمان جهان بود. مقامات مالزی معتقد اند ظرف چند دهه آینده مالزی به کشوری کاملا توسعه یافته تبدیل خواهد شد. نرخ توسعه در کوالالامپور به لطف واقع شدن در ساحل غربی شبه جزیره مالزی (که عریض تر و مسطح تر از ساحل شرقی است) از تمامی شهرهای مالزی بالاتر است. تنوع نژادی در مالزی که نه تنها اقوام مالایی، چینی و هندی بلکه اقوام کوچک محلی را نیز شامل می شود. در نوع خود، برای گردشگران جذاب خواهد بود. در نوشته های بعدی در مورد تاریخچه شهر کوالالامپور بیشتر خواهیم گفت.

انتشار: 12 فروردین 1397 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 33

به "آشنایی با تاریخ کوالالامپور مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تاریخ کوالالامپور مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید