روش های نگهداری کت چرم؛ نکات طلایی مراقبت از لباس چرمی که باید بدانید

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، کت و کاپشن های چرمی از آیتم های مجذوب کننده کمد بیشتر آدم ها است. تقریبا همه می دانند که عامل اصلی سالم و زیبا ماندن لباس جنس چرم، روش نگهداری و مراقبت از آن است. ترک خوردن و کم رنگ شدن سطح کت و لباس چرمی، از مسائل رایج خریداران پوشاک چرم به شمار می آید. شما می توانید با دانستن برترین روش های نگهداری کت چرم و مراقبت درست، کت یا کاپشن چرم خود را برای سال های طولانی بهره ببرید.

روش های نگهداری کت چرم؛ نکات طلایی مراقبت از لباس چرمی که باید بدانید

برترین راه برای مراقبت از کت چرمی، تمیز کردن، محافظت در برابر گرما و دور نگه داشتن از رطوبت است تا برای سال های آینده دوام بیاورد. در این مقاله به آنالیز برترین روش های نگهداری کت چرم و اصول مراقبت از لباس های چرمی می پردازیم.

نگهداری کت چرم دور از گرما و رطوبت زیاد

رطوبت و گرما دو عامل مهم آسیب زننده به محصولات چرمی هستند. نگهداری کت چرم در جای تقریبا خشک و بدون گرما، مهم ترین نکته برای مراقبت اصولی از محصولات چرمی است. رطوبت زیاد و حرارت بالا باعث خشک شدن و تغییر شکل ظاهری لباس چرم می گردد. بعلاوه گرما باعث ترک خوردن کت چرم شده و انعطاف پذیری آن را از بین می برد. پس از قرار دادن محصولات چرمی کنار منبع گرمایشی خودداری کنید و کت چرمی را در جایی دور از گرما و رطوبت نگه دارید.

همانطور که اشاره کردیم رطوبت زیاد دشمن اصلی پوشاک چرمی است. برای مراقبت از کت چرمی در صورت خیس شدن، آن را در دمای محیط خشک کنید. استفاده از محصولات ضد آب، یکی دیگر از راه های حفظ چرم در برابر رطوبت است.

دور نگه داشتن کت چرم از تابش طولانی مدت نور خورشید

تابش آفتاب مستقیم و شدید روی چرم، موجب آسیب تماشا آن می گردد و بافت چرم را از بین می برد. بااین وجود برای افزایش ماندگاری انواع چرم، باید آن را از تابش مستقیم نور آفتاب دور کرد تا ظاهر زیبای خود را حفظ کند و عمر بیشتری داشته باشد.

تابش طولانی مدت نور خورشید، باعث تغییر رنگ لباس چرمی می گردد. بعلاوه اشعه موجود در نور آفتاب به بافت چرمی لباس آسیب زده و ظاهری کدر و بی رنگ به لباس های چرم می دهد. نگهداری از کت چرم در یک کمد تاریک و تمیز باعث جلوگیری از رنگ پریدگی و کدر شدن آن می گردد.

آویزان کردن لباس چرم به چوب لباسی

استفاده از چوب لباسی، برترین روش نگه داری کت و لباس های چرمی است. تا کردن لباس های چرمی باعث تشکیل چروک و شکستگی روی سطح آن می گردد که آسیب زیادی به بافت چرمی کت وارد می نماید. با آویزان کردن کت چرم به چوب لباسی، از تا شدن و چروک شدن آن جلوگیری می گردد و لباس چرم شکل اصلی خود را از دست نمی دهد. برای حفظ حالت اصلی کت چرمی بهتر است از چوب لباسی های پهن و اپل دار برای نگهداری بهره ببرید.

هر چند مدت یک بار کت چرم را در هوای آزاد قرار دهید تا بافت چرمی لباس کمی نفس بکشد و کیفیت اولیه خود را حفظ کند؛ از آنجایی که پلاستیک اجازه برقراری جریان هوا را نمی دهد، هنگام آویزان کردن لباس های چرمی به هیچ وجه از کاور و کیسه های پلاستیکی استفاده نکنید. بعلاوه پلاستیک، به علت ایجاد رطوبت زیاد، باعث خراب شدن زودهنگام چرم می گردد؛ در صورت تمایل، بهتر است از کاورهای پارچه ای دارای منافذ برای نگهداری کت چرم خود بهره ببرید. این کار علاوه بر حفظ ظاهر اولیه پوشاک چرمی، از آسیب تماشا کت چرم به وسیله لوازم نوک تیز هم جلوگیری می نماید.

تمیز کردن مداوم برای افزایش عمر کت چرم

گردوغبار یکی از دلایل اصلی لکه شدن و آسیب تماشا محصولات چرمی است. تمیز کردن منظم کت چرم راهی برای مراقبت از آن است که باعث افزایش عمر پوشاک چرمی هم می گردد. برای تمیز کردن لباس های جنس چرم، کافی است از یک پارچه نرم و خشک بهره ببرید. برای از بین بردن ذرات غبار، احتیاجی به رطوبت و آب زیاد نیست و در صورت تمایل می توانید دستمال تمیز را کمی نم دار نموده و روی سطح لباس بکشید.

دستمال های میکروفایبر، یکی از برترین ابزارهای تمیز کردن پوشاک و محصولات چرمی هستند که با داشتن پرزهای نانو، به راحتی آلودگی ها را از سطح لباس تمیز می نمایند. برای شست وشوی لباس های چرمی اصلا از ماشین لباس شویی استفاده نکنید چون به بافت چرمی پوشاک آسیب جدی می زند.

استفاده از نرم نماینده مخصوص برای سطح کت چرم

خشک شدن سطح لباس چرمی و ترک خوردن آن دو مشکل بزرگ خریداران پوشاک جنس چرم است. چرب نگه داشتن سطح کت چرم به جلوگیری از ترک خوردن و سفت شدن بافت چرمی یاری می نماید. پس اگر سطح کت چرم شما خشک و شنماینده شده یا مدت زیادی است که آن را نپوشیده اید، از نرم نماینده مخصوص چرم بهره ببرید. استفاده از نرم نماینده چرم برای افزایش عمر و لطافت لباس های چرمی ضروری است.

نرم نماینده های مختلفی برای انواع چرم وجود دارد که فروشندگان محصولات چرمی به شما پیشنهاد می دهند. با مراجعه به فروشگاه های بزرگ، می توانید برترین نرم نماینده مخصوص چرم را تهیه کنید، اما در مواقع ضروری که هیچ ماده مخصوصی برای نرم کردن چرم ندارید، می توانید از روغن زیتون یا وازلین برای چرب کردن سطح کت چرم خود بهره ببرید. البته باید توجه داشته باشید که بدون زیاده روی، پنبه را کمی به روغن زیتون اصل یا وازلین آغشته کنید و به آرامی روی سطح کت چرم بکشید. چرب نگه داشتن سطح لباس باعث می گردد تا مدت طولانی از یک محصول چرمی بهره ببرید.

پاک کردن لکه روی چرم با استفاده از روش درست

کت های چرمی مانند دیگر لباس ها، ممکن است دچار لک شوند؛ برای از بین بردن این لکه ها باید از مواد پاک نماینده مناسب بهره ببرید. پاک نماینده های مخصوص چرم را می توانید در فروشگاه های بزرگ پیدا کنید. این محلول تمیز نماینده معمولا هزینه بالایی ندارد و تا مدت ها ماندگاری خواهد داشت. قبل از پاک کردن همه لکه ها، ابتدا اندازه کمی محلول را روی قسمت کوچکی تست کنید و سپس اندازه بیشتری بهره ببرید.

در صورت در دسترس نبودن پاک نماینده مخصوص چرم، برای از بین بردن لکه لباس های چرمی از صابون یا شوینده ملایم به همراه آب ولرم بهره ببرید. هنگام خرید تمیز نماینده مخصوص چرم توجه داشته باشید که انواع کثیفی ها و لکه ها را پاک کند. البته توصیه می گردد حتما به خشک شویی یا افراد متخصص برای پاک کردن لکه های لباس خود مراجعه کنید.

خشک کردن کت چرم خیس شده در هوای آزاد

اگر کت چرم شما به هر علتی خیس شد، نباید از خشک کن و حرارت مستقیم برای خشک کردن آن بهره ببرید؛ زیرا گرمای زیاد پوشاک چرمی را خراب می نماید. کت چرمی خیس شده را در هوای آزاد با چوب لباسی آویزان کنید تا خشک گردد. برای آویزان کردن لباس چرمی مکانی سایه و دور از تابش مستقیم نور خورشید انتخاب کنید تا کیفیت چرم لباس شما از بین نرود.

برای خشک کردن کت چرمی خیس در هوای آزاد، ابتدا از یک پارچه تمیز و نخی برای جذب رطوبت اضافی بهره ببرید. سپس کت چرمی خود را با چوب لباسی آویزان نموده و در مکانی تقریبا خنک قرار دهید تا با جریان هوا به آرامی خشک گردد. اگر کل لباس چرمی شما خیس شده است بعد از خشک شدن حتما از نرم نماینده مخصوص بهره ببرید.

استفاده از واکس های براق نماینده برای حفظ درخشندگی بافت کت چرم

گاهی جنس کت و لباس از نوع چرم براق است که برای نگهداری بهتر و از بین نرفتن درخشندگی چرم ضروری است از واکس های براق نماینده مخصوص لباس چرم بهره ببرید. واکس زدن کت چرم علاوه بر درخشان کردن سطح چرم، باعث جلوگیری از خشکی و ترک خوردن آن هم می گردد. برای واکس زدن، ابتدا روی چرم را با یک دستمال نخی و کمی مرطوب پاک کنید. سپس به آرامی با براش واکس همرنگ لباس چرمی، واکس بزنید.

توجه داشته باشید که بعد از واکس زدن چرم، تا 24 ساعت از آن استفاده نکنید. عمل برق انداختن لباس چرمی باید با فاصله زمانی بیشتری انجام گردد؛ زیرا واکس زدن مداوم و بیش ازاندازه کت چرم باعث رنگ پریدگی و ترک خوردن آن می گردد. از آنجایی که کت چرم بافت حساسی دارد، استفاده از مواد حاوی ترکیبات آلی یا اسپری های خوشبونماینده برای لباس های چرمی ممنوع است.

تهیه کت و پوشاک چرم باکیفیت از فروشگاه های معتبر در حوزه چرم

در این مقاله به آنالیز برترین روش های نگهداری از کت چرم پرداختیم. برای مراقبت و سالم نگه داشتن پوشاک چرمی، ضروری است مواردی مانند تمیز کردن مداوم کت چرمی، دور نگه داشتن از گرما و رطوبت را رعایت کنید. بعلاوه عواملی مانند تابش طولانی مدت نور خورشید و استفاده از شوینده های قوی و نامناسب برای پاک کردن لکه، باعث زود خراب شدن کت و محصولات چرمی می گردد. پیشنهاد می دهیم برای خریداری کت و پوشاک چرمی با کیفیت، محصول مورد نظر را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و از متخصصان چرم برای مواردی مانند پاک کردن لکه های سخت یاری بگیرید.

منبع: leatherskill ، wikihow

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 آذر 1402 بروزرسانی: 9 آذر 1402 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2419

به "روش های نگهداری کت چرم؛ نکات طلایی مراقبت از لباس چرمی که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های نگهداری کت چرم؛ نکات طلایی مراقبت از لباس چرمی که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید