میدان جواهر سازان پاریس یا میدان وندوم (Place Vendôme)

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، میدان وندوم (Place Vendôme) پاریس به خاطر جواهرسازی های مجللش مشهور است محلی که محل رفت و آمد افراد مشهور است. این میدان در ورای کاربرد امروزیش ارزشی تاریخی دارد و معماری زیبایش مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

میدان جواهر سازان پاریس یا میدان وندوم (Place Vendôme)

مکانی فریبنده‌تر و درخشان‌تر از میدان وندوم (Place Vendôme) در پاریس پیدا نخواهید کرد. میدانی که مملوء از جواهرسازان با شهرت جهانی، نیروهای امنیتی خوش‌رفتار و بازدیدکننده‌هایی از نوع سلبریتی‌ها است.

میدان وندوم در پاسداشت پیروزیهای ارتش لوئی چهاردهم، ملقب به پادشاه خورشید، ساخته شد. پادشاه در سال 1699 میلادی از معمار مخصوص خود «ژول مانسار» (Jules Mansart) که مسئول ساخت بسیاری از بناهای سلطنتی آن دوران بود خواست تا میدان وندوم را طراحی کند. میدان در سال 1720 کامل شد. بین سال‌های 1720 تا 1797 خاندان «بوربون» (Bourbon) بیشتر میدان را به دست آوردند که شامل ملک موروثی‌ای می‌شود که امروزه هتل ریتز در آن‌جا واقع شده و هنوز هم آپارتمان‌هایی در این منطقه دارند. در ابتدا این میدان «پِلَس د کُنکِت» (Place des Conquêtes) نام گرفت. اما وقتی اوضاع برای ارتش لوئی چهاردهم خوب پیش نرفت، نام آن به «میدان لوئی بزرگ» (Place Louis le Grand) تغییر پیدا کرد تا در نهایت به نام هتلی که «دوک د وندوم» (duc de Vendôme)، پسر نامشروع هنری چهارم در این مکان ساخت، «میدان وندوم» نام گرفت.

مجسمه لوئی چهاردهم تا سال 1792 در میدان نصب شده بود تا اینکه در انقلاب فرانسه به پایین کشیده شد. ستون 44 متری تحسین برانگیز که امروزه در وسط میدان قرار دارد، توسط ناپلئون اول در سال 1810 برافراشته شد که به افتخار پیروزی جنگ «آسترلیتز» (Austerlitz) در سال 1805، از بزرگ‌ترین پیروزی‌های ناپلئون بود. برجستگی‌های روی ستون صحنه‌هایی از جنگ را نشان می‌دهند و برنز به کار گرفته در ساخت آن از ذوب کردن 1200 توپ که جنگ استفاده شده بودند، تهیه شد. مجسمه ناپلئون با لباس رومی بر بالای ستون در طی «انقلاب کمون» (Commune Revolution) به پایین کشیده شد. اما در سال 1874 مجدداً آن را نصب کردند و تا امروز به عنوان مشخصه برجسته میدان باقی مانده است.

معماری میدان وندوم نمایان‌گر شهرسازی کلاسیک فرانسه است و بیشتر سردرهای آن در دسته‌بندی اثر تاریخی قرار گرفته‌اند. این منطقه جایگاه خود را به عنوان مکان درجه یکِ طراحان جواهر به دنیا نشان داده است. در ابتدا «هتل ریتز» (Ritz Hotel) بود که پای جواهرسازها و ساعت‌سازهای لوکس دنیا را به میدان وندوم باز کرد. نابغه تجارت سوئیس، «سزار ریتز» (César Ritz) این هتل را در سال 1898 بازگشایی کرد که اولین هتل در جهان بود که حمام‌ اختصاصی، تلفن و برق در هر اتاق داشت. پس جای تعجب نیست میدان وندوم مقصد گردشگری ثروتمندترین افراد آن دوران شد.

میدان وندوم از بهترین نماهای زندگی پاریسی بود و از ملکه الیزابت دوم، پرنسس دیانا، همینگوی، پروست، شوپن و شانل میزبانی کرد. امروزه 24 جواهرساز و 18 ساعت‌ساز در میان ساکنان وندوم زندگی می‌کنند. مالک برند بوشرون، «فردریک بوشرون» (Frédéric Boucheron) سال 1893 به این‌جا نقل مکان کرد. کارتیه، شانل، بروگت، رولکس، لوئی ویتون، هابلوت و ون کلیف اند آرپلز هم از دیگر ساکنان وندوم هستند که مدرسه جواهرسازی و ساعت‌سازی آن به نام «مدرسه ون کلیف اند آرپلز» (L’École Van Cleef & Arpels) هم در سال 2012 در این مکان افتتاح شد. این مدرسه تاکنون بیش از 2200 دانشجو از 30 کشور جهان را به خود جذب کرده است و مباحثی مانند تشخیص سنگ‌های قیمتی، هنر نو و سنگ‌های جادویی را به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی ارائه می‌دهد.

جواهرسازان در سطح جهانی همیشه با اشتیاق از سال‌های 1920 حرف می‌زنند که خلاقیت و جذابیت در این عرصه شکوفا شد. در سال 1928 مهاراجه هندی «پاتیالا» (Patiala) به فروشگاه بوشرون در میدان وندوم قدم گذاشت، 7571 الماس و 1432 زمرد سبز با خود آورد و جواهری با بیش از 140 قطعه را سفارش داد که بوشرون می‌گوید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سفارش میدان وندوم محسوب می‌شود. از مشتری‌های دیگر بوشرون می‌توان «دوک بزرگ الکساندر» (Grand Duke Alexander) روسیه، تزار الکساندر سوم، ملکه الیزابت مادر که تاج بوشرون محبوبش در سال 1929 ساخته شد، ملکه رانیا اردن و سلبریتی‌های هالیوودی مانند نیکول کیدمن و پنه‌لوپه کروز را نام برد. هتل ریتز قرن‌ها منزلگاه کوکو شنل بود. در طی جنگ جهانی دوم او در اینجا زندگی می‌کرد. شنل بوتیک خود در میدان وندوم را در سال 2007 دوباره طراحی کرد و جواهری او در پلاک 18 میدان وندوم قرار دارد. جایگاه امروزیِ «شومه» (Chaumet) در پلاک 12 میدان وندوم، روزگاری خانه شوپن بود. بالای مغازه «موزه شومتس افمرال» (Chaumet’s Ephemeral Museum) وجود دارد که آثار نمایش داده شده در آن هر شش ماه عوض می‌شوند.

انتشار: 23 بهمن 1396 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 26

به "میدان جواهر سازان پاریس یا میدان وندوم (Place Vendôme)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان جواهر سازان پاریس یا میدان وندوم (Place Vendôme)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید