بالا دریافت دعوا میان لندن و بروکسل بر سر برگزیت

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران، گروه بین الملل؛ دونالد تاسک رئیس شورای اروپا روز گذشته با اظهارات تندی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس را مورد خطاب قرار داد و در صفحه توئیتر خود خطاب به جانسون نوشت: مسأله بر سر پیروزی در یک بازی احمقانه و ملامت یکدیگر نیست. اکنون پای آینده اروپا و انگلیس و امنیت و منافع ملت های ما در میان است. شما به دنبال توافق نیستید، به دنبال تمدید مهلت برگزیت نیستید، به دنبال لغو جدایی هم نیستید، به کجا می روید؟

بالا دریافت دعوا میان لندن و بروکسل بر سر برگزیت

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس ارزان همراه باشید.

رهبران انگلیس و اتحادیه اروپا در اظهارنظرهای تندی طرف مقابل را مسئول بن بست در اجرای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) معرفی کردند.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، سخت گیری بیش از حد مسئولان اتحادیه اروپا را دلیل شکست مذاکرات دانست و در مقابل یکی از مسئولان ارشد اتحادیه اروپا سرزنش طرف مقابل را بازی نابخردانه توصیف کرد و درباره چنین رفتاری هشدار داد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به بوریس جانسون گفته است اگر ناحیه ایرلند شمالی در معاهده گمرکی با اتحادیه اروپا باقی نماند، رسیدن به توافق به احتمال زیاد ناممکن است.

کنترل مرز بین جمهوری ایرلند و ناحیه ایرلند شمالی که بخشی از قلمرو انگلیس است، به اختلاف برانگیزترین موضوع برگزیت تبدیل شده است.

مرزهای باز بین جمهوری ایرلند و ناحه ایرلند شمالی برای اقتصاد هر دو طرف اهمیت فراوانی دارد و مبنای توافق صلح در ایرلند بود.

اتحادیه اروپا می گوید در خصوص تجارت بین جمهوری ایرلند و ناحیه ایرلند شمالی باید مقررات این اتحادیه اروپا رعایت گردد. دولت انگلیس برای حل مشکل، چند راهکار فنی ارائه داده است.

رهبران اتحادیه اروپا در واکنش به طرح پیشنهادی بوریس جانسون خواستار واقع گرایی دولت انگلیس شده و می گویند این طرح، تعهد انگلیس به عدم ایجاد مانع در نوار مرزی ناحیه ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپا است را تامین نمی نماید.

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه اعلام نموده است که اتحادیه اروپا تا روز آدینه این طرح را آنالیز خواهد نمود.

دفتر نخست وزیر انگلیس همچنین گفته است طرح مواضع جدید باعث می گردد که رسیدن به توافق نه فقط در حال حاضر بلکه همیشه ناممکن باشد.

با این حال، اتحادیه اروپا تغییر موضع خود را تکذیب نموده است. سخنگوی این اتحادیه گفته است: موضع ما تغییر ننموده است. ما خواستار توافق هستیم و با بریتانیا برای رسیدن به این توافق کار می کنیم.

در داخل انگلیس نیز مخالفان جانسون او را متهم نموده اند که عمدا مذاکرات مربوط به برگزیت را تضعیف می نماید. یکی از مسئولان حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت گفت: بیانیه دفتر نخست وزیر اقدام مخرب دیگری برای تخریب مذاکرات است.

از سوی دیگر، اقتصاددانان و شرکت های مالی بزرگ هشدار می دهند که هیچ یک از طرح های ارائه شده توسط بوریس جانسون نمی تواند پیامدهای منفی خروج انگلیس از اقتصاد مشترک اتحادیه اروپا را جبران کند. در حال حاضر حدود 50 درصد از معاملات تجاری بریتانیا با اتحادیه اروپا انجام می گردد.

تاریخ معین شده برای برگزیت 31 اکتبر سال جاری است. نخست وزیر انگلیس کماکان تاکید می نماید که این کشور چه با توافق و چه بدون توافق روز 31 اکتبر از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

بسیاری در اتحادیه اروپا و انگلیس بعید می دانند که چنین اتفاقی رخ دهد، چون مجلس با تصویب قانونی دولت انگلیس را موظف نموده که در صورت عدم موفقیت مذاکرات تا روز 19 اکتبر، از اتحادیه اروپا بخواهد تاریخ برگزیت را به تعویق بیندازد.

برگزیت تا اینجای کار دو نخست وزیر انگلیس یعنی دیوید کامرون و ترزا می را قربانی نموده و روند اوضاع در لندن و ساختمان شماره 10 داونینیگ استریت حکایت از آن دارد که بوریس جانسون نیز به سرنوشتی مشابه نخست وزیرهای پیشین گرفتار می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 475

به "بالا دریافت دعوا میان لندن و بروکسل بر سر برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالا دریافت دعوا میان لندن و بروکسل بر سر برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید