تبعات کاهش مشارکت در انتخابات افغانستان

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران، گروه بین الملل-سعادت شریفی پور: پس از فروپاشی نظام طالبان و بر اساس توافقنامه بن 2001 نظام ریاستی در افغانستان در دستور کار قرار گرفت به همین دلیل در سال (1383)2004 اولین انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد.

تبعات کاهش مشارکت در انتخابات افغانستان

با توجه به مسائل خاص افغانستان به لحاظ امکانات فنی و مالی برای برگزاری انتخابات و همچنین مسائل امنیتی، انتخابات ریاست جمهوری در این کشور تاکنون چهار دوره برگزارشده است.

هر یک از این انتخابات دارای ابعاد خاصی است. انتخابات چهارم که چندی پیش برگزار شده است، به دلیل هم زمانی با مذاکرات ایالات متحده و طالبان برای رسیدن به توافق صلح دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است، لذا در ادامه آینده احتمالی سپهر سیاسی افغانستان را با موضوع این انتخابات مورد بررسی قرار می دهیم.

چگونه نام اشرف غنی مساوی با دولت شد؟

پس از پایان دوره ریاست جمهوری اشرف غنی یک اختلاف مهم در اردوگاه دولت و خارج از آن رشد کرد که با پایان دوره ریاست جمهوری غنی به چه صورت باید دولت را تا زمان انتخابات اداره کرد.

در این میان راهکارهایی از طرف احزاب و شخصیت های تأثیرگذار پیشنهاد شد، اما آنچه در عمل صورت گرفت، ادامه دولت اشرف غنی تاکنون است. در میان مخالفان این وضعیت حتی برخی از چهره های درون دولت نیز بودند مانند عبدالله به عنوان دومین مقام دولت، با انتخاب این رویکرد از طرف غنی در واقع دولت ایشان به شخص ایشان تقلیل یافت.

سردی تنور انتخابات

با شروع کمپین های انتخاباتی و ناامیدی برخی از نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان و کناره گیری آن ها از رقابت ها بازار انتخابات از تب وتاب افتاد، در ادامه به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح و خروج ایالات متحده و طالبان از پروسه صلح، محرکی بود برای افزایش تهدیدات طالبان علیه انتخابات، بااین وجود اشرف غنی مصمم به برگزاری به موقع انتخابات بود، کمپین های انتخاباتی تنها از سوی چند تن از نامزدهای انتخاباتی آن هم به صورت محدود برپا شد، در زمان برگزاری انتخابات سطح مشارکت بسیار پایین تر از دوره های قبل گزارش شده است. (آخرین اعلام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تعداد آراء ثبت شده تاکنون را 1787000 رأی ثبت شده در سیستم گزارش می کند).

انتخابات و طالبان

تهدیدات و اقدامات طالبان در کنار عواملی مانند عملکرد دولت باعث کاهش سطح مشارکت در این انتخابات شد.

در روز انتخابات ریاست جمهوری طالبان 531 عملیات انجام داده است، سطح مشارکت در این انتخابات نزدیک به 20% بوده است. در انتخابات پارلمانی سال گذشته مشارکت 45% بوده است. از طرفی دیگر اکنون در افغانستان همه طرف های درگیر از گروه های داخلی تا بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای پذیرفته اند، حرکت به سمت صلح در افغانستان از طریق گفتگوهای بین الافغانی میسر خواهد شد، نمی توان صلح را در گفتگوی یک دولت بیگانه و طالبان به دست آورد و در افغانستان پیاده کرد. جامعه افغانستان در حال فاصله دریافت از دولت کابل است که این امر نشانه خوبی برای حامیان دولت نیست.

از سوی دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خود را به عنوان پیروز انتخابات اعلام کرده اند که این نشانه خوبی برای جناح مخالف طالبان نیست و نشان از یک انشقاق دارد، اشرف غنی نیز وضعیت به وجود آمده بعد از انتخابات 2014 که هر دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات در دولت حضور داشتند را نامطلوب و شکست خورده دانست، آنچه اکنون در افغانستان در حال وقوع است نشان از یک وضعیت نامطلوب پس از اعلام نتایج انتخابات دارد.

جمع بندی

دولت آینده کابل به دلیل سطح پایین مشارکت، بی اعتمادی به صحت انتخابات از طرف شخصیت ها و جریانات افغانستان و کشمکش های سیاسی بین نامزدها دارای سطح پایینی از مشروعیت و جامعه پذیری خواهد بود. در این فضا با شروع گفتگوهای بین الافغانی به عنوان یک مرحله از پروسه صلح افغانستان، دولت نقش محدودتری از آنچه اکنون شاهد آن هستیم خواهد داشت.

در صورت خروج غیرمسئولانه نیروهای ایالات متحده از افغانستان روند ضعیف شدن دولت کابل به شدت تسریع خواهد شد. گفتگوهای بین الافغانی و پروسه صلح در وضعیتی که طالبان دست برتر را داشته باشد منجر به تغییرات کلی در قانون اساسی، ساختار قدرت و شکل دولت در افغانستان می شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 600

به "تبعات کاهش مشارکت در انتخابات افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعات کاهش مشارکت در انتخابات افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید