خبرنگاران چوب کرونا لای چرخ معیشت رانندگان اتوبوس در قم

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، قم- خبرنگاران- حمل ونقل برون شهری قم در سه ماه گذشته متاثر از شیوع ویروس کرونا، متحمل خسارت اقتصادی زیادی شده است و این خسارت علاوه بر رانندگان و صاحبان خودرو، دامن صاحبان شرکت های حمل ونقل عمومی را نیز گرفته است.

خبرنگاران چوب کرونا لای چرخ معیشت رانندگان اتوبوس در قم

حدود 80 روز از نخستین خبر شیوع ویروس کرونا که در قم منتشر شد، می گذرد؛ ویروسی که باعث کسادی کسب وکار درصد بالایی از مردم در حوزه های مختلف شد و به همین دلیل ضربه محکمی به فعالان حمل ونقل عمومی زد.

لغو سفرهای برون شهری، تعطیلی اماکن زیارتی و مراکز اقامتی نیز مزیدی بر علت شد تا رفت وآمد مسافران به شهر قم نزدیک به صفر گردد و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در پایانه ها و اتوبوس ها نیز نتوانست مانع کسادی بازار حمل ونقل برون شهری گردد.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای قم، میزان جابه جایی مسافر از 25 اسفندماه پارسال تا 17 فروردین ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 83 درصد و تعداد سفرهای برون شهری توسط ناوگان حمل ونقل عمومی نیز 75 درصد کاهش نشان می دهد.

در حالی اتوبوس های بین شهری بازار کسادی را در اواخر پارسال و اوایل سال جاری تجربه کرد که به گفته محمدحسن کلهری، بازار حمل ونقل عمومی کالا با توجه به شرایط کنونی رونق خوبی داشت و نسبت به سال گذشته فقط یک درصد کاهش در میزان بار جابه جاشده به خارج از استان داشته است.

در استان قم یک هزار و 698 راننده با 716 دستگاه اتوبوس در بخش حمل ونقل مسافر و چهار هزار و 747 راننده نیز با 3 هزار و 317 دستگاه باری از جمله کامیون، خاور و تریلی نیز در بخش حمل ونقل کالا مشغول فعالیت هستند.

30 شرکت حمل ونقل مسافر در پایانه مسافربری قم مستقر است که به طور میانگین در هر شرکت هشت کارمند شاغل هستند.

پای درد و دل رانندگان اتوبوس

رانندگان اتوبوس های برون شهری که اغلب صرفا نقش مستاجر و راننده را دارند و صاحب خودرو فرد دیگری است، از عدم حمایت و دلجویی دولت در این روزهای بی رونق کرونایی گلایه کردند.

یکی از رانندگان به خبرنگار خبرنگاران گفت: به ازای هر سفری که به شهرهایی مثل مشهد، آبادان و اهواز می رفتیم، 250 هزار تومان از مالک اتوبوس دریافت می کردیم و زندگی مان به سختی می گذشت.

وی با بیان این که درصد بالایی از اعضای صنف، راننده و به تعداد خیلی کم مالک اتوبوس هستند، اضافه نمود: حالا شما تصور کنید با شرایطی که پیش آمده و نزدیک سه ماه است بیکار هستیم، شرایط زندگی مان باید چگونه باشد!

یکی دیگر از راننده ها گفت: در حال حاضر صاحبان اتوبوس ها نیز ورشکسته شده اند و حتی یکی از مالکان را سراغ دارم که اتوبوسش را فروخت تا بتواند اقساط خود را بپردازد و امرار معاش کند.

وی اضافه نمود: مالک اتوبوس دیگری را سراغ دارم که خانه اش را فروخته و اتوبوس خریده تا کار کند، ولی سه ماه است ریالی درآمد ندارد.

وی ادامه داد: به جز راننده ها، 100 نفر کارگر در پایانه مسافربری قم مشغول به کار بودند و شرایط به گونه ای شده که در حال حاضر، از این تعداد سه نفر سر کار هستند.

وی اظهار داشت: انتظار داشتیم اداره کل راهداری و یا صنف اگر بسته حمایتی نمی دهند، حداقل دلداریمان دهند.

یکی دیگر از راننده ها در گفت وگو با خبرنگاران، اضافه نمود: قبل از شیوع کرونا، ظرفیت اشغال جایگاه اتوبوس ها بیش از 70 تا 80 درصد بود، ولی در حال حاضر به 2 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان این که زائران و وگردشگر های عراقی سهم بالایی در رونق حمل ونقل عمومی قم دارند، افزود: متاسفانه با شیوع کرونا، مرزها بسته شد و تا وقتی این شرایط باشد حمل ونقل برون شهری قم رونق پیدا نخواهد کرد.

وی اضافه نمود: بیشتر مسافران عراقی اتوبوس ها را دربست اجاره می کردند، ولی در شرایط کنونی و درصورتی که مرزها بسته بماند، حتی اگر فصل تابستان هم از راه برسد، بازار کسب وکار ما کساد خواهد بود و آینده ای نخواهیم داشت.

وی با اشاره به این که حمل ونقل به تمام شهرها تعطیل شده است، ادامه داد: من یک کارگر هستم و سه ماه است که بیکار شده ام، درحالی که هیچ پس اندازی ندارم و حمایتی نمی شوم، چطور باید گذران زندگی بکنم!

وی توضیح داد: مالکان اتوبوس ها، راننده ها و کارگرها همه تحت فشار هستند و حتی نمی توانیم حق بیمه خود را پرداخت کنیم.

یکی از مالکان اتوبوس های مسافربری نیز گفت: روزانه حداقل 10 تا 15 دستگاه اتوبوس از قم به سمت مشهد حرکت می کرد، ولی از زمان شیوع کرونا حتی یک اتوبوس هم نمی رود و اگر برود با 2 مسافر می رود، به امید این که بتواند در تهران مسافر سوار کند.

وی اضافه نمود: روزی 6 اتوبوس به اهواز و آبادان و 8 اتوبوس به مقصد تبریز مسافر جابه جا می کرد که همه به صفر رسیده است و در حال حاضر تنها کاری که هر روز انجام می دهیم این است که اتوبوس را روشن می کنیم تا باطری ماشین خراب نگردد.

وی افزود: اگر شرایط به همین منوال پیش رود، من هم مانند بسیاری دیگر مجبور می شوم اتوبوس را بفروشم و خودروی حمل کالا بخرم.

یکی از صاحبان شرکت های مستقر در پایانه مسافربری قم نیز گفت: در این شرکت 15 نفر مشغول به کار بودند و در حال حاضر به یک پنجم کاهش یافته است، چون واقعا شرایط به گونه ای است که نمی توانم از عهده حقوق کارگرها برآیم.

وی اضافه نمود: در حال حاضر و برغم تعطیلی کارها، به ازای هر کارگر 710 هزار تومان حق بیمه پرداخت می کنم تا حداقل کمکی به کارگرها باشد و سابقه بیمه شان حفظ گردد.

وی تاکید نمود: دولت حداقل باید اجازه می داد بیمه راننده ها تا چند ماه پرداخت نگردد، درحالی که حتی جریمه تاخیر در پرداخت ها را هم لحاظ می نمایند.

یکی از کارگران شرکت نیز گفت: 21 سال است که در این شرکت مشغول به کار هستم و تا به امروز به هر سختی بوده است حق بیمه را پرداخت نموده ام تا سابقه بیمه ام حفظ گردد.

وی با بیان این که بیشتر کارگرها و راننده ها مستاجر هستند، اضافه نمود: در شرایط کنونی که سه ماه است بیکار هستیم، راننده ای که پول نان شب ندارد، چطور می تواند حق بیمه را پرداخت کند!

وی اظهار داشت: پیش بینی شده است که زائران و گردشگر های عراقی تا یک سال به قم مسافرتی نداشته باشند، اگر این اتفاق بیفتد، صنف ما از بین خواهد رفت؛ از مسئولان می خواهیم به دادمان برسند.

وی ادامه داد: هر کجا که می رویم اعتراض کنیم، می گویند اول فاصله اجتماعی را رعایت کنید!

شهرداری قم در دریافت اجاره از شرکت های مستقر در پایانه مسافربری مساعدت کند

نایب رییس انجمن صنفی شرکت های مسافربری قم نیز به خبرنگار خبرنگاران، گفت: با شیوع ویروس کرونا، کسب وکار پایانه مسافربری از رونق افتاده و از شهرداری تقاضا داریم در دریافت اجاره از شرکت های مستقر در پایانه مسافربری قم مساعدت کند.

منصور کیان مهر اضافه نمود: با وجود این که محدودیت سفر بین شهرها لغو شد، ولی ترس مردم و نگرانی از همه گیری ویروس کرونا باعث شده نه تنها در قم، بلکه کسادی بازار حمل ونقل مسافر در شهرهای دیگر نیز وجود داشته باشد، به طوری که شرکت های مسافری شهرهای شمال از پذیرش اتوبوس ها امتناع می نمایند.

وی با بیان این که روزهای عادی حدود 100 دستگاه اتوبوس از قم به سایر شهرها حرکت می کرد، افزود: باور کنید در طول سه ماه گذشته حتی 2 دستگاه اتوبوس مسافربری از قم به سایر شهرها جابه جا نشده است.

وی اعلام کرد: درحالی که دولت اعلام می نماید باید اجاره اماکن سه ماه به تعویق بیفتد، شهرداری کرایه های سنگینی برای پایانه مسافربری در نظر گرفته و هیچ مساعدتی در تاخیر برای دریافت کرایه ها ندارد.

کیان مهر ادامه داد: زمانی که کار ننموده ایم و پولی نداریم، چرا باید این گونه برخورد گردد؛ این در حالی است که همه را توصیه به فاصله گذاری اجتماعی می نمایند، ولی فکری برای مخارج مردم ننموده اند.

وی افزود: در این شرایط باید نگران اجاره عقب افتاده باشیم، درحالی که انتظار می رود شهرداری نسبت به صنوفی که ضرر و زیان متحمل شده اند، مساعدت داشته باشد.

وی با اشاره به این که شخص بنده 20 کارمند دارم، اعلام کرد: از کارمندهایم خجالت می کشم که سه ماه است نتوانسته ام حقوقشان را پرداخت کنم!

نایب رییس انجمن صنفی شرکت های مسافربری قم اضافه نمود: راننده ها به هر جای ممکن رفته و شکایت خود را مطرح نموده اند، ولی به نتیجه نرسیده اند؛ از بیمه تامین اجتماعی نیز برای بیمه بیکاری پیگیری نموده ایم، ولی گفتند به شما تعلق نمی گیرد.

وی ادامه داد: حتی یکی از راننده ها تصمیم گرفته کلیه اش را بفروشد تا خجالت زده خانواده اش نباشد.

سفرهای برون شهری در قم یک چهارم شد

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای قم نیز به خبرنگار خبرنگاران، گفت: از 25 اسفندماه پارسال تا 17 فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد سفرهای برون شهری توسط ناوگان حمل ونقل عمومی، 75 درصد کاهش یافته است.

محمدحسن کلهری با اشاره به کاهش عملکرد حمل ونقل مسافر به دلیل شیوع بیماری کرونا، اضافه نمود: در این مدت یک هزار و 634 سفر با ناوگان حمل ونقل عمومی برون شهری انجام که در این سفرها 22 هزار و876 نفر جابه جاشده اند.

به گفته وی، تعداد مسافر جابه جاشده نیز نسبت به مدت مشابه پارسال، 83 درصد کاهش نشان می دهد و ناوگان ها با حداقل ظرفیت و ضریب اشغال جایگاه، سفر انجام داده اند.

وی اظهار داشت: بر همین اساس، در این مدت درآمد صنف حمل ونقل مسافر، 83 درصد کاهش یافته است.

کلهری با بیان این که دلیل عمده این کاهش مربوط به اجرای ضرورت های ابلاغ شده در قالب طرح فاصله گذاری اجتماعی است، گفت: با آزاد شدن تردد بین استان ها از اول اردیبهشت ماه جاری تا به امروز، حمل ونقل مسافر نسبت به بازه زمانی 25 اسفندماه پارسال تا 17 فروردین ماه سال جاری، پنج تا شش درصد افزایش یافته است و مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ترجیح می دهند مسافرت نروند.

به گزارش خبرنگاران، طرح فاصله گذاری اجتماعی که از هشتم تا 20 فروردین اجرایی شد، شامل محدودیت هایی از جمله ممنوعیت تردد بین استان ها بود.

وی ادامه داد: با توجه به این که بیمه صنف حمل ونقل مسافر خویش فرما می باشد، مشمول بیمه بیکاری نشدند و در کوشش هستیم با اقدامات دیگری از جمله تمدید کارت هوشمند، مهلت برای واریز حق بیمه و پیگیری پرداخت وام از سوی دولت، از این صنف حمایت نماییم.

وی با اشاره به نظارت های انجام شده نسبت به پایانه های مسافری و ناوگان حمل ونقل عمومی برون شهری، گفت: در این نظارت ها ضرورت رعایت فواصل بین مسافرها، جایگاه ها، ضدعفونی کردن ناوگان عمومی و توزیع دستکش بین مسافرها اعمال می گردد.

مدیرکل راهداری قم همچنین با اشاره به این که صنف حمل ونقل کالا نیز زیر نظر اداره کل راهداری فعالیت می نماید، گفت: حمل ونقل کالا به دلیل شیوع بیماری کرونا، آسیب کمتری متحمل شد، زیرا به دلیل تامین مایحتاج شهرها، جابه جایی باید انجام می شد.

وی افزود: در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال، ورود کالا به استان کاهش نیافته است، ولی به دلیل تعطیلی برخی کارخانه ها، خروج کالا از استان یک درصد کاهش نشان می دهد. /

منبع: ایرنا
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1136

به "خبرنگاران چوب کرونا لای چرخ معیشت رانندگان اتوبوس در قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چوب کرونا لای چرخ معیشت رانندگان اتوبوس در قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید