دوقلوی زمینی مریخ نورد پشتکار به خانه جدیدش رفت

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، در حالی که مریخ نورد پشتکار در راستا رسیدن به سیاره سرخ واقع شده است، دوقلوی آن در زمین هم راهی خانه تازه اش در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا شد.

دوقلوی زمینی مریخ نورد پشتکار به خانه جدیدش رفت

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

شاید نمی دانستید که مریخ نورد پشتکار (Preseverence) که ماه گذشته به سوی مریخ پرتاب شد، یک دوقلوی زمینی هم دارد؛ و حتی قرار است این دوقلوی زمینی در ماکتی از طبیعت مریخ به فعالیت بپردازد. یک نسخه کاملا مهندسی شده از مریخ نورد پشتکار مأموریت مارس 2020، که به دوربین و رایانه های قدرتمند برای کنترل اتوماتیک مجهز شده است، به آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در جنوب کالیفرنیا انتقال داده شد.

این مدل از مریخ نورد، در تاریخ 1 سپتامبر (11 شهریور) نخستین آزمایش خود را در بخش مونتاژ با موفقیت گذرانده است و مهندسان در روزهای آینده، آن را به حیاط مریخ (Mars Yard) خواهند برد؛ مجموعه ای که با خاک سرخ، سنگ و دیگر موانع، سطح مریخ را شبیه سازی می نماید.

آنایس ظریفیان (Anais Zarifian) مهندس بستر آزمایشی تحرک پذیری در JPL، درباره مأموریت این ربات گفت: تیم تحرک پذیری پشتکار، بی صبرانه منتظر آزمایش سطح نورد در فضای مناسب است. این ربات آزمایشی عمیات مأموریتی را که پشتکار در مریخ تجربه خواهد نمود، به طور کامل با چشم، چرخ و مغز خود شبیه سازی می نماید. بنابراین کار با آن بسیار جذاب خواهد بود.

چرا پشتکار یک دوقلو روی زمین دارد؟

مریخ نورد پشتکار در راستا انجام مأموریت خود تنهاست و مکانیکی برای تعمیر آن وجود ندارد. بنابراین برای جلوگیری هر چه بیشتر از بروز مسائل غیرمنتظره پس از نشستن در تاریخ 18 فوریه 2020 (30 بهمن 1399) بر سطح مریخ، احتیاج به یک بستر آزمایش سامانه های وسیله نقلیه (VSTB) بر روی زمین است تا عملکرد سخت افزار و نرم افزار را پیش از فرستادن فرمان به پشتکار ارزیابی کند.

این نمونه سطح نشین، برای انجام کامل تست های نرم افزاری بسیار سودمند است و به تیم مأموریت یاری می نماید تا در صورت احتیاج وصله های نرم افزاری را در راه مریخ و یا پس از رسیدن، به مریخ نورد پشتکار ارسال نمایند.

درست مانند پشتکار که نامی مناسب دارد تا کوشش بسیار برای قرار دادن مریخ نورد در راستا رسیدن به سیاره سرخ در میان یک بیماری همه گیر را نشان دهد، دوقلوی آن هم یک نام مخصوص دارد؛ خوش بینی (OPTIMIST) که علاوه بر امیدبخش بودن برای تیمی که آن را برنامه ریزی و مهندسی نموده، مخفف عبارت Operational Perseverance Twin for Integration of Mechanisms and Instruments Sent to Mars به معنای دوقلوی عملیاتی پشتکار برای یکپارچه سازی مکانیزم و ابزارهای ارسالی به مریخ است.

مت استامبو (Matt Stumbo) سرپرست بستر آزمایش زمینی سطح نورد، در این زمینه گفت: شعار تیم ما این است که هیچ گونه خوش بینی مجاز نیست. بنابراین نام این سطح نورد را خوش بینی گذاشتیم تا کارهایی را که برای آزمایش کامل سیستم ضروری است، به ما یادآوری کند. کار ما یافتن مسائل است و نه فقط امیدواری به اینکه فعالیت ها خوب کار کند. همان طور که با مسائل با OPTIMISM کار می کنیم، از توانایی های پشتکار و توانایی خود برای کنترل آن در مریخ مطمئن می شویم.

دوقلوی تقریبا یکسان

سطح نورد خوش بینی تا حد زیادی با پشتکار یکسان است. دارای اندازه یکسان، همان سیستم حرکتی و همان سرعت (حداکثر 150 متر بر ساعت) است و همان سر را دارد که تحت عنوان دکل سنجش از دور شناخته می گردد.

همچنین پس از فاز دوم ساخت در ابتدای سال جدید میلادی (اواخر امسال خورشیدی)، این سطح نورد مجموعه کاملی از ابزارهای علمی، دوربین ها و مغزهای رایانه ای مشابه پشتکار را به همراه سامانه ویژه جمع آوری نمونه سنگ و خاک، در اختیار خواهد داشت.

اما چون خوش بینی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و بر روی زمین فعالیت خواهد داشت، تفاوت هایی هم با پشتکار دارد.

برای مثال در حالی که انرژی مریخ نورد پشتکار توسط نوعی باتری هسته ای تأمین می گردد، خوش بینی از یک رابط برای اتصال به برق استفاده می نماید. این رابط همچنین امکان اتصال آن را به یک شبکه داخلی فراهم می نماید تا تیم مأموریت بدون احتیاج به نصب فرستنده و گیرنده رادیویی بتوانند با آن ارتباط برقرار نمایند و به ارسال دستور و دریافت داده ها بپردازند.

علاوه بر این پشتکار از یک سیستم گرمایشی استفاده می نماید تا در محیط سرد مریخ سالم بماند، اما خوش بینی احتیاج به یک سیستم خنک نماینده دارد تا در تابستان های گرم جنوب کالیفرنیا امکان فعالیت داشته باشد.

خانواده نمونه های زمینی

خوش بینی تنها سطح نشین آزمایشی در زمین نیست. مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) هم که از زمان فرود بر سیاره سرخ در سال 2012 تا امروز مشغول کاوش است، دارای یک دوقلو به نام مگی (MAGGIE) است که به تیم مأموریت کنجکاوی یاری می نماید تا آن را از میان سنگ ها و عوارض سطحی چالش برانگیز عبور دهند.

به این ترتیب خوش بینی و مگی در کنار هم در حیاط مریخ زندگی خواهند کرد تا برای اولین بار مهندسان JPL دو سطح نورد را در گاراژ داشته باشند.

استامبو گفت: مأموریت های فعلی برای آزمایش سیستم های خود به نمونه هایی با قابلیت اطمینان بالا احتیاج دارند. مأموریت کنجکاوی درس هایی را از مگی گرفته که انجام آن از هیچ راه دیگری ممکن نبود. اکنون ما خوش بینی را داریم و مأموریت پشتکار آماده است تا برای موفقیت در مریخ از آن بیاموزد.

لازم به ذکر است مأموریت مارس 2020 برای جست وجوی نشانه های حیات باستانی در مریخ انجام می گردد. مریخ نورد پشتکار همچنین ویژگی های آب وهوایی سیاره سرخ را آنالیز خواهد نمود و نخستین کاوشگری است که نمونه هایی از سنگ و خاک مریخ را برای بازگردانی طی مأموریت های بعدی جمع آوری و ذخیره می نماید. مأموریت هایی که هم اکنون ناسا و آژانس فضایی اروپا به طور مشترک در حال آنالیز آن هستند.

مارس 2020 بخشی از برنامه گسترده تر برای مأموریت به ماه و آماده شدن برای کاوش های انسانی در ماه و مریخ است. کاوش هایی که با برنامه بازگشت به ماه آرتمیس در سال 2024 میلادی (1403 خورشیدی) شروع خواهد شد و هم اکنون ناسا مشغول آماده سازی موشک پرتابگر آن است.

عکس کاور: سطح نورد خوش بینی هنگام رسیدن به آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: SciTechDaily

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1277

به "دوقلوی زمینی مریخ نورد پشتکار به خانه جدیدش رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوقلوی زمینی مریخ نورد پشتکار به خانه جدیدش رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید