عطوان: ترکیه به دنبال نفت و گاز شرق فرات است، اشک تمساح اعراب برای سوریه

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، نویسنده و تحلیلگر مشهور دنیا عرب هدف ترکیه از حمله به شمال و شمال شرق سوریه را دست اندازی بر منافع نفت و گاز این منطقه دانست.

عطوان: ترکیه به دنبال نفت و گاز شرق فرات است، اشک تمساح اعراب برای سوریه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور دنیا عرب در فایل ویدئویی خود در سایت رای الیوم به حمله جاری ترکیه به شمال و شرق سوریه و به طور معین به شرق فرات و اهداف ترکیه و مواضع رژیم های عرب در قبال بحران سوریه پرداخت.

وی در این فایل حمله ترکیه به شمال سوریه را تجاوز علیه حاکمیت ملی و وحدت سرزمینی سوریه توصیف کرد.

عطوان در پاسخ به کسانی که حضور ایران و روسیه و حزب الله در سوریه را غیرقانونی می دانند، تاکید نمود: حضور ایران و روسیه و حزب الله در سوریه به دعوت دولت قانونی این کشور است.

وی بار دیگر دولت سوریه را دولت قانونی این کشور توصیف و تاکید نمود: این همان دولتی است که ولید المعلم وزیر امور خارجه آن با نمایندگان سایر کشورها و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار می نماید.

عطوان با تشریح هدف ترکیه از یورش به شرق فرات در سوریه گفت: ترکیه به شرق فرات تجاوز نظامی کرد زیرا ثروت ملت سوریه یعنی نفت و گاز در این منطقه قرار گرفته است و زمین های کشاورزی حاصلخیزی دارد.

وی گفت که دولت ترکیه می گوید حمله به سوریه را برای ایجاد به اصطلاح منطقه امن (به عمق 30 کیلومتر) را در قالب توافقنامه آدانا انجام می دهد اما مقامات ترک باید مفاد این توافقنامه را بخوانند زیرا در آن صحبت از ورود ارتش ترکیه به منطقه مرزی به عمق تنها پنج کیلومتر در وضعیتی خاص شده است.

توافقنامه آدانا در سال اکتبر سال 1998 میلادی بین ترکیه و سوریه در راستای تامین امنیت مرزی بین دو کشور امضا شد و در آن آمده است.

این نویسنده عرب سپس با اشاره به مواردی که آمریکا پشت هم پیمانان خود در منطقه را خالی نموده است، گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قابل اعتماد نیست زیرا علیه هم پیمانانش توطئه نموده است.

وی با اشاره به اینکه طرح آمریکا در منطقه برای ویران کردن سوریه مغلوب شد و آمریکا در عراق نیز گرفتار شده و هم اکنون درحال فرار از این منطقه است اضافه کرد: ضروری است که طرف های منطقه ای صفحه جدیدی گشوده و در کنار یکدیگر همزیستی کنیم.

وی با اشاره به حمله به تاسیسات نفتی عربستان گفت که این حمله شرایط منطقه را تغییر داد.

عطوان با اشاره به رویکرد منافقانه بعضی رژیم های عرب در قبال سوریه گفت: رژیم های عرب سوریه را با هزینه کردن دویست میلیارد دلار ویران کردند. آنها از گروه های مسلح در این کشور حمایت اقتصادی و پشتیبانی کردند و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با این رژیم ها در ویران کردن سوریه و کشتار در این کشور سهیم بود زیرا همه عناصر مسلح و پول ها به وسیله خاک ترکیه وارد سوریه شد.

وی اشاره نمود که حالا این رژیم های عرب در رویکردی منافقانه برای حال و روز سوریه اشک تمساح می ریزند.

عطوان راه چاره در منطقه را در نشستن طرف ها بر سر میز مذاکره و حل و فصل کردن اختلافات و تنش ها بین آنها دانست.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 571

به "عطوان: ترکیه به دنبال نفت و گاز شرق فرات است، اشک تمساح اعراب برای سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عطوان: ترکیه به دنبال نفت و گاز شرق فرات است، اشک تمساح اعراب برای سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید