فتح محکم ترین و بزرگترین دژ مأرب، انصارالله در 3 کیلومتری شهر

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، پیروزی های و پیشروی های نیروهای ارتش و کمیته های مردمی آنها در اطراف مأرب ادامه دارد و آنها لحظه به لحظه به فتح این شهر راهبردی و مهم که آزادسازی آن به مثابه اعلام شکست جنگ ریاض علیه یمن خواهد بود، نزدیک و نزدیک تر می شوند.

فتح محکم ترین و بزرگترین دژ مأرب، انصارالله در 3 کیلومتری شهر

به گزارش خبرنگاران، روزنامه الاخبار در گزارشی با اشاره به فتح الطلعه الحمراء به عنوان مستحکم ترین و عظیمترین دژ حامی شهر مأرب به دست نیروهای صنعا آورده است: فتح الطلعه به مثابه فرصتی برای ارتش و کمیته های مردمی یمن برای حرکت با سرعت بیشتر به سوی شهر مأرب است.

فتح الطلعه الحمراء به عنوان مهمترین دژ مأرب و عظیمترین آن به دست نیروهای صنعا، عقربه های ساعت آزادسازی شهر را به سمت و سویی سوق داده است که هرگز امکان بازگشت به عقب نیست حتی اگر نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی و امارات همه نیروهای خود را جمع نمایند.

مرحله پس از فتح الطلعه الحمراء مانند قبل از آن نخواهد بود چه از حیث مواضعی که در دسترس تر برای ارتش و کمیته های مردمی یمن خواهد بود یا امکان سیطره بر جاده امدادی راهبردی یا تسلط آتشباری بر تپه های به جامانده اطراف شهر مأرب.

با سقوط الطلعه الحمراء به عنوان مهمترین و عظیمترین دژ حامی شهر مأرب همه آمال و آرزوهای ائتلاف سعودی برای به دست دریافت زمام امور در جبهه های اطراف شهر بر باد رفت.

سقوط این منطقه به مثابه سقوط الجبل الاحمر مشرف به شهر عمران در هفت سال قبل بود.

فتح الطلعه الحمراء به عنوان مهمترین و پیچیده ترین دژ امکان تسلط بر جاده های امداد رسانی راهبردی را می دهد که مهمترین آنها خط صرواح-مأرب است.

این سبب خواهد شد که تپه های به جامانده اطراف ورودی های غربی و شمال غربی شهر مأرب زیر آتش نیروهای پیروز یعنی صنعا قرار بگیرند.

از الطلعه الحمراء نیروهای صنعا می توانند که مسافت را کوتاه کننند و به سوی شرق و تپه البس و از آنجا به سوی الدحله السفلی و حمه المقهوی نزدیک به حمه المصاریه مشرف به مناطق غربی مأرب پیشروی نمایند و راستا حرکت نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به سوی بیمارستان نظامی در شهر فراهم می گردد.

از الطلعه الحمراء و تپه های اطراف آن به ویژه در شرق آن امکان پیشروی به سوی منطقه الجفینه پس از سیطره کامل بر البلق القبلی فراهم می گردد.

فتح الطلعه برای ارتش و کمیته های مردمی یمن فرصت پیشروی به سوی مأرب را از چند محور فراهم می نماید و همه خطوط دفاعی نیروهای هادی را در اطراف شهر شنماینده می نماید حتی اگر آنها خاکریز و خندق هایی ایجاد نمایند.

این خسارت عظیم که نیروهای هادی به آن مطابق معمول اذعان نکردند چند روز پس از فتح جبهه المشجح واقع در شمال غرب مأرب به طور کامل تحت کنترل نیروهای صنعا انجام می گردد تا نبرد به منطقه المیل واقع در شمال غرب شهر کشیده گردد.

این تحول نظامی ظرف چند ساعت با پیشروی ارتش و کمیته های مردمی یمن در شرق الطلعه الحمراء و سقوط مواضع مهم در همان جبهه به دنبال تسلیم شدن نیروهای تیپ 125 وابسته به هادی که از بامداد شنبه گذشته به محاصره درآمدند، رخ داد.

این نیروها پس از اینکه در معرض حمله هوایی قرار دریافتد خاطرنشان کردند که در کنار ارتش و کمیته های مردمی یمن می جنگند.

با وجود اینکه نبرد در شرق الطلعه شدید بود و نیروهای هادی صدها نفر از عناصر خود را وارد جنگ کردند اما شبه نظامیان سلفی تحت فشار نظامی شدید نیروهای صنعا به سرعت دچار فروپاشی شدند.

این نیروها هنگام عقب نشینی به اطراف الطلعه الحمراء در معرض حمله توپخانه ای شدید شبه نظامیان الاصلاح قرار دریافتد که در کنار آن می جنگند و از پشت خنجر خوردند.

منابع قبیله ای در مأرب به الاخبار گفتند که نیروهای هادی و شبه نظامیانی که همراه آنها در شرق الطلعه الحمراء می جنگیدند، پس از عقب نشینی زیر حملات شدید ارتش و کمیته های مردمی یمن، از سوی رفقای خود در حزب الاصلاح خنجر خوردند.

این منابع بیان کردند: بیشتر این نیروهای سلفی وابسته به حمدی شکری سرنموده وابسته به سعودی و از استان های لحج و ابین در جنوب یمن هستند.

الاخبار گزارش داد: نیروهای صنعا با پیشروی شامگاه شنبه در تبه الدحله مشرف به تپه البس و مشرف به خطوط امداد رسانی تشکیلات وابسته به ائتلاف نیروهای هادی را در الطلعه الحمراء به محاصره درآوردند و سپس بامداد یکشنبه از سه محور آغاز به ورود به الطلعه الحمراء و اطراف آن کردند.

در نبردی که 12 ساعت به طول کشید، استحکامات نیروهای هادی فرو ریخت و ده ها نفر از عناصر آن پا به فرار گذاشتند و به شهر مأرب بازگشتند و این سبب شد که بعضی مواضع در الطلعه الحمراء مانند موقعیت الشهداء و تپه البیضاء به دست نیروهای صنعا بیافتد.

علاوه بر آن رخنه جدید و عظیم در شرق الطلعه رخ داد و آنها به سوی شرق الشعب الاحمر، ام قباقیب و ام نخاریر پیشروی کردند.

الاخبار می نویسد: منابع نزدیک به نیروهای هادی آنچه اتفاق افتاده است را خیانت قلمداد کردند و فاش کردند که بعضی از فرماندهان بعضی گردان ها از نیروهای خود خواستند که موقعیت های خود را ترک نمایند و در اطراف الطلعه از سمت شرق مستقر شوند.

درباره شعاع سیطره بعضی از مناطق خاطرنشان کردند که نیروهای هادی همچنان در اطراف الطلعه الحمراء پس از سیطره ارتش و کمیته های مردمی بر هشتاد درصد آن مسلط هستند و نبرد در شرق الطلعه ادامه دارد اما این اهمیت نظامی پس از سقوط همه بلندی های آن به دست نیروهای صنعا ندارد.

با وجود حملات سنگین هوایی که بیش از 50 حمله از سوی ائتلاف سعودی به جبهه های درگیر در اطراف مأرب طی 48 ساعت گذشته شده است، نبرد الطلعه الحمراء با آغاز پیشروی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در جبهه های ملبوده، العطیف، وادی البراء، الزور، الحماجره و بخش های به جامانده از البلق القبلی آغاز شد و عملیات با توجه به استحکامات و تپه های بلند، سخت می نمود.

الاخبار در خاتمه نوشت: تصمیم نظامی و میدانی این بود که نبرد با حداقل تلفات انجام گردد. با وجود همه استحکاماتی که طی دو سال گذشته نیروهای وابسته به هادی در این جبهه ایجاد نموده بودند و با وجود حملات هوایی شدید اما این هرگز مانع از فتوحات نیروهای صنعا نشد.

نیروهای صنعا در 3 کیلومتری شهر

فرانس پرس در گزارشی خاطرنشان کرد که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن با پیشروی های مهمی که به دست آورده اند در سه کیلومتری شهر مأرب قرار گرفته استند.

از سوی دیگر بعضی منابع دیگر خاطرنشان کردند که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن بر منطقه الکساره در شمال غرب مأرب مسلط شده و در حال پیشروی به سوی شهر مأرب هستند.

مسئولان نظامی وابسته به دولت هادی خاطرنشان کردند که درگیری ها به اطراف منطقه المیل در کمتر از شش کیلومتری تا مرکز شهر مأرب کشیده شده است.

هلاکت ده ها نفر نیروهای ائتلاف سعودی

این مسئولان خاطرنشان کردند که طی درگیری های دو روز گذشته 65 نفر از نیروهای وابسته به ائتلاف ریاض کشته شده اند که در میان آنها چهار افسر به چشم می خورد.

مأرب را باید آزاد شده قلمداد کرد

عبدالله الجفری کارشناس امور نظامی یمنی با اشاره به پیروزی های مهم نیروهای صنعا، گفت: نیروهای وابسته به ائتلاف از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می نمایند.

وی اضافه نمود: شهر پس از پیشروی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن و رسیدن آنها به منطقه المیل که در شش کیلومتری از مأرب قرار گرفته است در حکم آزاد شده قلمداد می گردد.

مناطق راهبردی در کنترل نیروهای صنعا

علی الدروانی تحلیلگر یمنی هم گفت: عملیات آزادسازی شهر مأرب بسیار مهم است و مواضعی که اخیرا به دست نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن فتح شده اند بسیار راهبردی هستند و خطوط دفاعی متجاوزان و مزدوران محسوب می شدند.

وی اضافه نمود: عملیات آزادسازی مأرب گامی مهمی محسوب می گردد.

نگاه کاربران شبکه های اجتماعی به پیروزی های نیروهای صنعا

کاربران هم به پیروزی های نیروهای صنعا واکنش نشان دادند.

محمد المتوکل در توییتی نوشت: مأرب و نیروهای صنعا در حال پیشروی عظیم به سمت شمال پادگان صحن الجن و منطقه نظامی سوم هستند. بعضی منابع از جراحت شدید سرلشگر عادل القمیری فرمانده ارشد هادی خبر می دهند.

یک کاربر دیگر با نام عمار حسن البریمی نوشت: نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن با زمان برای ورود به مأرب مسابقه می دهند و مواضع سازمان ملل و سفیران آمریکا و انگلیس هم چازه ساز نخواهد بود و مأرب به آغوش وطن بازخواهد گشت.

یک کاربر دیگر نوشته است: صنعا لبخند می زند و مأرب میزبان مردان خداست. متحد ریاض خواهد گریست.

آزاد سازی مأرب به مثابه اعلام شکست سعودی در جنگ یمن است

آزادسازی کامل شهر مأرب به مثابه اعلام شکست سعودی در جنگ علیه یمن خواهد بود و فرایند جنگ را به طور کامل تغییر خواهد داد. مأرب آخرین کانون مزدوران در شمال است به ویژه که در مجاورت استان های شبوه و حضرموت است و آزادسازی آن ضربه مهلک به ائتلاف سعودی و مزدورانش است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1735

به "فتح محکم ترین و بزرگترین دژ مأرب، انصارالله در 3 کیلومتری شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فتح محکم ترین و بزرگترین دژ مأرب، انصارالله در 3 کیلومتری شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید