واکنش دولت افغانستان به تجویز نسخه دولت انتقالی ائتلافی نماینده روسیه

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، دولت افغانستان در واکنش به اظهارات نماینده ویژه روسیه بیان کرد که تجویز نسخه دولت انتقالی ائتلافی خلاف مواضع دولت و مردم افغانستان است؛ ما به وسیله انتخابات و قانون اساسی سرنوشت دولت را معین می کنیم.

واکنش دولت افغانستان به تجویز نسخه دولت انتقالی ائتلافی نماینده روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران،ضمیر کابلوف نماینده پوتین برای افغانستان و مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه به اسپوتنیک گفته بود که مسکو طالبان را به عنوان یک جنبش ملی با اهداف سیاسی و ایدئولوژیک می شناسد که حق موجودیت دارند.

وی همچنین در این گفت وگو درباره نظام آینده افغانستان، روابط این کشور و مسائل طالبان و دولت کابل نیز اظهاراتی را مطرح نموده بود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

دولت افغانستان در واکنش به گفته های کابلوف در بیانیه ای تاکید نمود که بعضی از دیدگاه های اخیر ضمیر کابلوف با واقعیت های کنونی افغانستان همخوانی ندارد و در مواردی متناقض با اعلامیه های رسمی دو کشور است.

در این بیانیه آمده است که بزرگنمایی غیرقابل توجیه یک گروه ممنوعه در روسیه در واقع با خواست روسیه برای مبارزه با تهدید تندروی و تروریسم در منطقه و دستیابی به صلح پایدار و مبتنی بر خواست مردم افغانستان در تناقض آشکار قرار گرفته است و در نتیجه با منافع مشترک روسیه و افغانستان نیز سازگاری ندارد.

بر اساس این بیانیه، مقایسه دولت افغانستان که عضویت رسمی سازمان ملل را دارد و با کشورها از جمله روسیه نیز روابط دیپلماتیک دارد را نمی توان با گروهی که در پی کسب قدرت به وسیله جنگ است، در یک سطح قرار داد.

دولت افغانستان در این بیانیه ضمن رد اظهارات کابلوف درباره تاخیر در مذاکرات قطر، توضیح داد: دولت افغانستان در انجام مذاکرات تعلل و تاخیر نداشته است و طالبان میز مذاکره را ترک نموده است.

بیانیه می افزاید: دولت افغانستان بر اساس اراده صلح خواهانه مردم و با اعتماد به تعهدات طالبان به جامعه دنیای، بیش از 6 هزار زندانی را آزاد کرد تا زمینه مذاکرات فراهم گردد در حالی که این زندانیان به میدان های جنگ بازگشتند. طالبان تعهدات خود را تا به امروز نقض نموده است.

بیانیه دولت افغانستان تاکید نمود که اظهارات کابلوف درباره کنترل خاک افغانستان نیز نادرست است همچنین تجویز نسخه دولت انتقالی ائتلافی نیز در تضاد کامل با گفته های گذشته نماینده روسیه و مواضع دولت و مردم افغانستان است.

مواضع دولت افغانستان این است که مردم این کشور توانایی و حق دارند تا به وسیله انتخابات و بر اساس قانون اساسی سرنوشت دولت خود را مشخص نمایند.

دولت افغانستان در این بیانیه آورده است: در سرانجام تأکید می کنیم که ما بر نقش با اهمیت روسیه در قضایای منطقه ای ارج می گذاریم و خواهان ادامهٔ همکاری دو کشور در جهت تحقق منافع مشترک و منافع مشترک منطقه ای هستیم اما با افزایش تماس های دیپلماتیک و گفت گوهای بیشتر، درک مشترک از شرایط و تاثیر همکاری های دو کشور باید تقویت شوند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1651

به "واکنش دولت افغانستان به تجویز نسخه دولت انتقالی ائتلافی نماینده روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش دولت افغانستان به تجویز نسخه دولت انتقالی ائتلافی نماینده روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید