گزارش کامل رزمایش، قدرت نمایی ایران، روسیه و چین در مثلث طلایی، اتحاد شرق دربرابر غرب

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین پس از سه روز در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عمان با دستیابی به تمام اهداف ازپیش معین شده به سرانجام رسید.

گزارش کامل رزمایش، قدرت نمایی ایران، روسیه و چین در مثلث طلایی، اتحاد شرق دربرابر غرب

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرنگاران، رزمایش سه جانبه دریایی با مشارکت نیروهای دریایی سه کشور ایران، چین و روسیه طی روزهای گذشته در منطقه عمومی شمال اقیانوس هند و دریای عمان و با عنوان کمربند امنیت دریایی برگزار گردید.

شمال اقیانوس هند از مناطق استراتژیک دنیا است، چون بین سه تنگه مهم و راهبری دنیا شکل گرفته است؛ باب المندب، مالاکا و هرمز سه تنگه ای هستند که رئوس این مثلث طلایی را شکل می دهند .

این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ دنیا و در چنین سطحی برگزار می نماید.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ناوهای البرز، سهند، بایندر، تنب، نیزه و کنارک کنار نیروی دریایی سپاه با شناورهای شهید ناظری و تندر در این رزمایش شرکت کرد.

نیروی دریایی ارتش چین نیز ناوشکن پیشرفته xining خود را به این رزمایش اعزام کرد و نیروی دریایی ارتش روسیه نیز با یک فروند ناوشکن ضدزیردریایی یوروسلاو مودوی، یک ناو پشتیبان و یک یدک کش در این رزمایش شرکت کرد.

این رزمایش آدینه 6 دی با پهلوگیری شناورهای چین و روسیه در بندر شهید بهشتی چابهار (شمال اقیانوس هند و دریای عمان) شروع شد .

در دومین روز از برگزاری رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین، یگان های شناور سه کشور با جدا شدن از بندر چابهار به سمت محل اجرای مأموریت در شمال اقیانوس هند و دریای عمان عزیمت نموده بودند، و اولین مرحله از تمرینات این رزمایش را به اجرا گذاشتند .

در این مرحله از رزمایش، یگان های شناور ایران، روسیه و چین به فرماندهی شناور تندر و با استفاده از سلاح کالیبر 20میلی متری به سوی سه هدف ازپیش معین شده در دریا تیراندازی کردند .

همچنین در مرحله بعد تمرین PHOTOEX شامل صورت بندی و آرایش آفندی یگان های شرکت نماینده در رزمایش متناسب با تهدیدات موجود در منطقه نیز صورت گرفت .

در سومین روز از رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین و بر اساس سناریوی ازپیش معین شده، عملیات آزادسازی دو کشتی تجاری که از خلیج فارس در حال عزیمت به سمت آب های بین المللی بودند و مورد ربایش توسط دزدان دریایی نهاده شدند، توسط یگان های سطحی و پروازی انجام شد .

در این مرحله پس از ارسال پیغام اضطراری کشتی های تجاری به مرکز MRCC چابهار، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگرد SH-3 نداجا مورد شناسایی و جست وجو نهاده شد و سپس ناوشکن البرز به عنوان یگان فرماندهی رزمایش، شناورهای رزمی مستقر در منطقه را برای انجام عملیات آزادسازی به دو گروه متشکل از یگان های ایران، روسیه و چین تقسیم کرد .

در ادامه، نیروهای عملیات ویژه با فرود آمدن از هوا و سطح به روی عرشه کشتی ربوده شده، دزدان دریایی را دستگیر و عملیات آزادسازی کشتی را اجرا کردند .

در خاتمه نیز رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین با برگزاری رژه یگان های شرکت نماینده در منطقه شمال اقیانوس هند خاتمه یافت.

دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرحله خاتمهی رزمایش با حضور در جمع خبرنگاران طی سخنانی گفت: امروز دیگر دوره جولان آمریکایی ها در منطقه تمام شده و آنها کم کم باید منطقه را ترک نمایند.

وی ابراز کرد: ما معتقدیم امنیت منطقه نیازی به حضور این کشورها نداشته و خود کشورهای منطقه می توانند با یاری هم امنیت را برقرار نمایند و امیدواریم در آینده کشورهای دیگر نیز به جمع ما اضافه شوند .

اهمیت سیاسی و بین المللی رزمایش

اولین دلیلی که می توان برای اهمیت برگزاری این رزمایش قائل شد، این است که چند ماه قبل آمریکایی ها به اضافه چند کشور غربی ادعا کردند در حال شکل دادن به ائتلافی در خلیج فارس برای حراست از شناورهای خود در این منطقه هستند، اگرچه درباره اینکه این ائتلاف در عمل به چه میزان عملیاتی شد و پیروز بود، جای بحث و گفت وگو دارد که در این گزارش مجال بحث درباره آن وجود ندارد، حال در این فضا شاهد یک همکاری مشترک نظامی بین 3 کشور ایران، روسیه و چین هستیم که از این جهت می تواند دارای اهمیت باشد که این تجربه را می توان در آینده در موضوعات مختلف گسترش داد.

از سوی دیگر وقتی کشورهای قدرتمند در عرصه دریایی می پذیرند با یک کشور دیگر مانند ایران رزمایش برگزار نمایند، به این معنا است که ایران را به عنوان کشوری قدرتمند در عرصه نظامی و دریایی منطقه قبول نموده اند و این را پذیرفته اند که برای تأمین منافع خودشان باید با ایران همکاری نمایند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که آمریکایی ها چند ماه قبل از برگزاری این رزمایش کوشش داشتند تا به وسیله سیاسی و تهدید مانع حضور نیروی دریایی چین و روسیه در این رزمایش شوند که با برگزاری این رزمایش معین شد که این کشورها بدون توجه به این تهدیدها با تجهیزات بِروز خود وارد این رزمایش شده اند.

شان رابرتسون، سخنگوی پنتاگون نیز روز پنجشنبه در واکنش به رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین گفته است: ما از برگزاری رزمایش مشترک میان ایران، روسیه و چین در دریای عرب اطلاع داریم. ما این رزمایش را زیرنظر داریم و با همکاری شرکا و متحدانمان از آزادی کشتیرانی و جریان آزاد تجارت در آب راه های بین المللی اطمینان حاصل می کنیم.

در خاتمه باید گفت که با برگزاری این گونه رزمایش ها عملاً 2 پروژه آمریکایی ها که در برابر ایران در پیش گرفته اند یعنی منزوی کردن و ایجاد ایران هراسی که این دومی بیشتر برای چپاول ثروت کشورهای منطقه با فروش اسلحه است، شکست خورده است.

+

منبع: تسنیم
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 772

به "گزارش کامل رزمایش، قدرت نمایی ایران، روسیه و چین در مثلث طلایی، اتحاد شرق دربرابر غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش کامل رزمایش، قدرت نمایی ایران، روسیه و چین در مثلث طلایی، اتحاد شرق دربرابر غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید