بازار ارز دیگر شاهد قیمتهای بالای دلار نخواهد بود

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، درپی کاهش نرخ دلار در چند روز گذشته، رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: به نظر می رسد وضعیت بازار ارز در آینده هم همین روند را طی کند.

بازار ارز دیگر شاهد قیمتهای بالای دلار نخواهد بود

به گزارش خبرنگاران، شدت دریافت نوسانات بازار ارز در چند ماه گذشته موجب نگرانی فعالان اقتصادی گردیده، چون به اعتقاد آنان، دورنمای بازار و ادامه کسب وکار را با ابهاماتی روبرو نموده است. به گفته آنان، بخشی از فرایند افزایش نرخ ارز در ماه های گذشته مربوط به سیاست های اقتصاد کلان و بخشی هم به هیجانات و بخشی هم مربوط به بحث های بین المللی بوده است که ضرورت دارد با تدبیر حاکمیت و دولت، ثبات نسبی در آن ایجاد گردد.

البته رئیس سازمان توسعه تجارت معتقد است با توجه به این که که نرخ ارز تامین گردیده برای واردات، ارز 4200 تومانی یا ارز نیمایی بوده، نه ارز کوچه و خیابان های فردوسی که نوسان داشته باشد؛ بنابراین دورنمای تجارت و کسب وکار هم تغییری ننموده است.

بازار ارز، هفته گذشته را با کاهش جدی قیمت آغاز کرد، اما شرایط هنوز به گونه ای نیست که بتوان با قاطعیت گفت وضعیت قیمت ها به حالت با ثبات رسیده است.

دولت با افزایش 10 درصدی نرخ دلار موافقت نکرد؛ حالا...

در این زمینه عدنان موسی پور - رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران - در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: مدت ها پیش زمانی که دلار 3700 تا 3800 تومان بود طی مذاکره ای با دولت، پیشنهاد دادیم که به شکل مدیریت گردیده 10 درصد (حدود 300 تا 400 تومان) اجازه رشد دلار را بدهد تا دلار هم با نرخ واقعی حرکت کند، اما دولت راضی به انجام این کار نشد؛ در حالی که الان با رشد 100 تا 200 درصدی نرخ ارز روبرو گردیده است.

وی اضافه کرد: همان عواملی که باعث افزایش نرخ ارز شدند، متاسفانه هنوز هم بعضا باقی هستند. شاید مهمترین دلیل آن برخلاف آنچه که افزایش تقاضا برای واردات و عدم بازگشت ارز صادراتی اعلام می گردد، بی اعتمادی مردم به شرایط اقتصادی است که سبب شد برای حفظ سرمایه های خود به خرید ارز روی بیاورند و نرخ دلار افزایش اینچنینی را تجربه کند.

بازار ارز فرونکشیده است

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید براین که هیچ گاه تصور نمی شد قیمت دلار به 17 هزار تومان برسد، گفت: امیدواریم قیمت دلار در یک نرخ پایین تثبیت گردد.

بازار ارز به بانک مرکزی خط می دهد

وی همچنین علت نوسانات قیمت ارز را عدم اعتماد مردم به مکانیزم های اقتصادی کشور دانست و گفت: مشکلی که بانک مرکزی با آن روبرو گردیده این است که مرجعیت خود را از دست داده است. زمانی صحبت های رئیس بانک مرکزی مبنایی برای افزایش یا کاهش قیمت ارز بود اما اکنون این بازار است که به بانک مرکزی خط می دهد.

موسی پور اضافه کرد: اولین کاری که دولت باید به آن بپردازد، اعاده اعتبار بانک مرکزی است تا بتواند خط و خطوط مدیریت شناور بازار ارز را حاکم کند.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در رابطه با پیش بینی آینده بازار ارز و دلار گفت: پیش بینی آینده بازار در حال حاضر بسیار دشوار است. اتفاقا یکی از ایراداتی که در حال حاضر به اقتصاد وارد است، این است که بازار کاملا غیرقابل پیش بینی گردیده و واقعا کسی نمی داند هفته آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. دولت هم به طور مرتب بخشنامه صادر می نماید که معلوم نیست نتایج آن موجب رونق صادرات می گردد یا مانع آن.

وی در سرانجام گفت: با همه این اوصاف به نظر می رسد وضعیت بازار ارز در آینده هم متفاوت از این چند روز اخیر که نرخ ها با کاهش شدید روبرو شد، نباشد و این نکته امیدوارکننده ای است.

به گزارش خبرنگاران، بازار ارز در چند روز گذشته شاهد کاهش شدید قیمت ها بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 53

به "بازار ارز دیگر شاهد قیمتهای بالای دلار نخواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار ارز دیگر شاهد قیمتهای بالای دلار نخواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید