حاصل دست هنرمندان صنعتگر سیستان و بلوچستان در جیب دلالان

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه حاصل دست هنرمندان صنعتگر سیستان و بلوچستان در جیب دلالان قرار گرفته و هنرمندان این صنعت در استان دچار ضرر و زیان زیادی گردیده اند.

حاصل دست هنرمندان صنعتگر سیستان و بلوچستان در جیب دلالان

علیرضا جلالزایی در گفت وگو با خبرنگاران- اعلام کرد: گاهی حاصل دسترنج سوزن دوزان استان توسط عده ای دلال و سودجو به قیمت ناچیز خریداری می گردد و به قیمت گزاف در خارج از کشور به فروش می رسد.

وی اضافه کرد: اقدام هایی انجام گردیده است تا از سودجویی دلالان جلوگیری گردد که شناسایی و شناسنامه دار کردن هنرمندان صنعت گر از جمله این اقدام هاست تا به واسطه این پوشش تحت نگاه ویژه این اداره کل قرار گیرد و از سودجویی از دسترنج صنعت گران جلوگیری گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه اظهار کرد: به دنبال ثبت ملی ایرانشهر، زمینه ثبت جهانی آن هم فراهم گردد تا مشکلاتی که گریبانگیر زنان و دختران سوزن دوز است برطرف گردد.

جلالزایی توضیح داد: سوزن دوزی از غنی ترین داشته های زنان بلوچ است و ملی شدن این شهر حاصل زحمات صنعتگران، مردم و مسئولان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: کوشش های مرحوم مهتاب نوروزی در کسب این عنوان برای ایرانشهر موثر بوده است و امیدواریم زنان و دختران بلوچ در این منطقه ادامه دهنده راه او باشند، ظرافت، زیبایی و هندسی بودن سوزن دوزی بلوچی از دیگر دلایلی است که سبب شد ایرانشهر در میان 31 استان با ثبت ملی به صندلی واقعی اش دست پیدا کند.

وی گفت: با ثبت ایرانشهر به عنوان شهر سورن دوزی زمینه ای فراهم گردیده است تا بتوانیم صادرات چمدانی محصولات سوزن دوزی را به صادرات گمرکی تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه ایرانشهر شاخص ها و معیارهای ثبت ملی هنر سوزن دوزی را دارد، گفت: این هنر می تواند نقش بسزایی در صادرات صنایع دستی ایران ایفا نماید.

جلالزایی تاکید نمود: با توجه به مشتریان داخلی و خارجی که این محصولات دارند، می توان با سروسامان دادن هر چه بهتر اوضاع بازاریابی و برندسازی، صادرات سوزن دوزی ایران را جهانی کرد و نیز شناخت صحیح بازارهای هدف نیز می تواند در این مسیر راه ساز بوده و مثمر ثمر واقع گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 76

به "حاصل دست هنرمندان صنعتگر سیستان و بلوچستان در جیب دلالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاصل دست هنرمندان صنعتگر سیستان و بلوچستان در جیب دلالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید