آنچه درباره شهر زیبای آلماتی در قزاقستان باید بدانید

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، شهر آلماتی را بیشتر بشناسید

شهر آلماتی پرجمعیت ترین شهر قزاقستان بعنوان مرکز اصلی تجاری در جنوب شرقی این کشور و در امتداد رشته کوههای مرتفع تیان شان و نزدیکی مرزهای قرقیزستان قرار گرفته است.مساحت این شهر 325 کیلومتر مربع می باشد.نام شهر آلماتی در زبان قزاقی برگرفته از کلمه آلما به معنی سیب و آلماتی به مفهوم شهر پر از سیب اطلاق می گردد.در بیشتر زبانهای ریشه ترکی، آلما به معنای سیب است.بعلاوه در نسخ قدیمی به جا مانده از مجارستان نام این شهر را آلما اتا در معنی پدر سیب می دانند که امروزه سیب به عنوان نماد این شهر شناخته می گردد.

آنچه درباره شهر زیبای آلماتی در قزاقستان باید بدانید

آلماتی شهری زیبا و سرسبز با خیابان های عریض، ساختمانهای زیبا، پارکهای متعدد و فواره های فراوان (بیش از 120 فواره زیبا) است. خیلی ها به این شهر لقب شهر باغ را داده اند.در بهار حومه جنوبی شهر از شکوفه های سیب ، آلبالو ، گیلاس و زردآلو پوشیده می گردد.این شهر با لباس سبز بر تن، نمای زیبای کوه های اطراف و 8 هزار هکتار پوشش سبز در داخل شهر به شهری رویایی تبدیل گشته است.

آلماتی یکی از شهرهایی است که در سال های اخیر به علت مراودات تجاری و آموزشی فرایند رو به افزایشی از مسافرت داشته است. شهری ثروتمند که موسیقی و هنر زیبای قزاقی و همین طور غذاهای محلی بسیار خوشمزه آن را می توانید تجربه کنید. بیشتر ایرانیانی که به آلماتی سفر می نمایند برای انجام فعالیت های تجاری و عمرانی راهی هستند. به خصوص در فصل پاییز سرمای قزاقستان باب طبع گردشگران گرمسیری نیست. در آلماتی زبان انگلیسی و فارسی به کارتان نمی آید. شاید تا حدودی ترکی - به سبب قرابت با آذربایجانی ها - بتواند راهگشا باشد اما باید راهنمای مجرب در کنارت باشد. تابلو و نام خیابان ها به زبان انگلیسی نیست. ولی گروهی از قزاق های علاقه مند در دانشگاه زبان مشغول یادگیری زبان فارسی هستند زیرا تجارت و گردشگری را بین دو کشور رو به رشد می بینند.

یکی از بزرگترین پیست های اسکیت روی یخ (پاتیناژ) در ارتفاعات آلماتی با نام مدئو Medeu مورد علاقه قزاقهاست و عموما مسابقات اسکیت روی یخ در آن برگزار می گردد که با هزینه 20 یورو در روز هزینه بسیاری مناسب برای این ورزش مجذوب کننده خواهد بود. از این مکان می توان شهر آلماتی را هم از آن بالاها دید. این جا برترین مکان برای حس آرامش و ورزش در آلماتی است که اتوبوس هایی با قیمت مناسب از سطح شهر به مدئو مرتب برنامه حرکت دارند.

آلماتی اساسا شهری با خیابان های فراخ است و محل های پیاده روی بسیاری دارد که ناشی از معماری و طرز تفکر شوروی سابق است که به فضاهای بیرونی و اجتماعی توجه ویژه ای قائل بودند. حتی در تپه های توپ کاپی تله کابینی شما را به ارتفاعات می برد که برخلاف تله کابین های مرسوم به جای سوار کردن 4 نفر حدود 12 تا 14 نفر را سوار می نماید. در آلماتی یکی از زیباترین کلیساهای دنیا را می بینید. کلیسای جامع زنکوو Zenkov که تماما به رنگ زرد است و تنها کلیسای چوبی دنیا است که بدون استفاده از هیچ میخی ساخته شده است. این کلیسای منحصر به فرد در پارکی زیبا و فرحبخش به نام Panfilov اتراق گاه خانواده های قزاق و گردشگران خارجی است. کلیسای جامع پس از انقلاب کبیر اکتبر شوروی به عنوان موزه مورد استفاده نهاده شد، اما در سال 1990 دوباره به عنوان کلیسای جامع ارتدوکس روسیه بازسازی شد. در زلزله ویرانگر 1911 این تنها ساختمان سالم مانده شهر بود که به اعتقاد بسیاری از معجزات خداوند بوده است. نمای داخلی نیز به استادی نمای بیرونی تزئین شده است. گردشگران برای ورود به کلیسا ضروری است تا به آداب و رسوم کلیسا احترام بگذارند.

دریاچه بزرگ آلماتی و پارک مرکزی و سرسبز از دیگر منظره ها طبیعی چشم نواز شهر آلماتی هستند. این دریاچه که 25 کیلومتر از خیابان الفارابی فاصله دارد به شدت مورد علاقه طبیعت دوستان است و در زمستان یخ می زند و زیبایی دو چندانی به طبیعت اطراف می بخشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2164

به "آنچه درباره شهر زیبای آلماتی در قزاقستان باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه درباره شهر زیبای آلماتی در قزاقستان باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید