آیا گوشی هوشمند می تواند مانند متر نواری، طول و عرض را اندازه گیری کند؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، در این مطلب به معرفی دو برنامه اندازه گیری ابعاد برای گوشی های اندروید و iOS می پردازیم تا ببینیم آیا این گجت ها می توانند جایگزین خوبی برای مترهای نواری باشند یا خیر.

آیا گوشی هوشمند می تواند مانند متر نواری، طول و عرض را اندازه گیری کند؟

گوشی هوشمند، گجت بسیار قدرتمندی است. شاید بتوان آن را بهترین اختراع بشر تا به این لحظه دانست. در ابتدا یک گوشی دقیقا کاری را انجام می داد که از آن انتظار می رفت یعنی برقراری تماس تلفنی، اما با گذشت زمان، با تغییر نیاز افراد، این محصولات نیز تغییرات گسترده ای داشتند و با ترکیب قابلیت هایی نظیر برقراری تماس، ارسال پیام کوتاه، دسترسی به اینترنت، پخش موسیقی، عکاسی و فیلم برداری، اتصال به رادیو، ضبط صدا و بسکمک از موارد دیگر توانستند به پدیده ای جدا نشدنی از زندگی افراد تبدیل شوند.

اما در اینجا به قابلیتی می پردازیم که شاید تا به این لحظه اصلا به ذهنتان هم خطور نکرده باشد. اینکه آیا این گجت قدرتمند با این همه پیشرفتی که داشته می تواند جای یک خط کش یا متر نواری را در زندگی ما پر کند؟

با تغییرات زیادی که در دوربین گوشی ها پدید آمد، به نظر می رسد که این قابلیت چندان هم دست نیافتنی نباشد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم به تشریح چگونگی آن بپردازیم.

برنامه اندازه گیری ابعاد در اندروید چقدر دقیق است؟

بعد از اولین جست و جو در پلی استور، گوگل به شما برنامه Measure را پیشنهاد می کند. در توضیحات این برنامه نیز آمده: Measure درست مانند یک متر نواری، به شما در اندازه گیری اجسام درون خانه و دفتر کار کمک می کند.

در آموزش این برنامه نیز آمده که گوشی را نزدیک سطوح صاف نظیر میز یا زمین نگه دارید. روی محل مورد نظر ضربه زده تا اندازه گیری شروع شود. این برنامه برای تمام گوشی هایی که از اندروید 7 به بالا پشتیبانی می کنند در دسترس قرار گرفته است.

رابط کاربری برنامه Measure بسیار خلوت و کار با آن نیز بسیار ساده است. با باز کردن آن، دوربین فعال شده و دستور العمل مورد نیاز برای اندازه گیری برایتان به نمایش در می آید. برنامه از شما می خواهد یک سطح صاف پیدا کنید و وقتی هم این رخ داد، دایره سفید رنگ در مرکز تصویر به رنگ نارنجی درآمده و نقطه ای در وسط آن پدیدار می شود.

گوگل و سامسونگ در حال کار روی حل مشکل تصویر زمینه دردسرساز اندروید

بدین ترتیب می توانید نقطه شروع اندازه گیری را انتخاب کرده و بعد از آن هم یک خط مجازی روی صفحه به نمایش در می آید تا اندازه جسمی که دوربین را روی آن قرار داده اید تعیین شود. با لمس کلید خاکستری در سمت راست برنامه، اندازه گیری به پایان رسیده و می توانید از نتیجه عکس بگیرید.

بعد از انجام تست های مختلف، نتیجه گیری زیر از این برنامه بدست آمد:

  • Measure سطوح بازتاب دهنده را به خوبی تشخیص نمی دهد
  • تشخیص سطوح مشکی برای آن سخت است
  • برای دریافت نتیجه دقیق باید فاصله به اجسام نزدیک باشد
  • در فاصله یک متری از اجسام، کمتر از 1 اینچ خطا در محاسبات وجود دارد
  • سطوح باید حتما صاف باشند
  • اندازه گیری عمودی و فضاهای خالی کمی مشکل است

دانلود برنامه Measure از پلی استور

برنامه اندازه گیری ابعاد در iOS چقدر دقیق است؟

دوستانی که از iOS استفاده می کنند به صورت پیش فرض چنین برنامه ای را تحت عنوان Measure روی گوشی خود نصب دارند. در همین ابتدا یکی از مزیت های بزرگ iOS به نسبت اندروید، وجود برنامه ای از قبل نصب شده برای انجام این کار است. شاید گوگل هم تصمیم بگیرد با اندروید 11 یا حتی 12 چنین تصمیمی را بگیرد.

در توضیحات این برنامه در اپ استور آمده: آیفون یا آیپد خود را به متر نواری تبدیل کنید. Measure در اندازه گیری اجسام واقعی و قد افراد به شما کمک می کند و همچنین به صورت اتوماتیک اندازه اجسام قائم الزاویه را برایتان به نمایش در می آورد. خب تا بخش اول همه چیز مثل برنامه Measure گوگل است با این تفاوت که اندازه گیری اتوماتیک اجسام قائم الزاویه هم به نسخه iOS اضافه شده.

در اپ استور، هیچ توضیح خاصی برای نحوه کار با این برنامه وجود ندارد و در خود برنامه هم هیچ بخش مجزایی برای نحوه استفاده از آن نمی بینیم. اما خب جای نگرانی هم نیست چون به محض باز کردن برنامه، وقتی گوشی را در راستا مختلف حرکت می دهید، پیامی روی صفحه به نمایش در می آید که به شما نحوه انجام این کار را آموزش می دهد.

اندازه گیری اجسام تا حد زیادی شبیه به همان نسخه اندرویدی است و باید به دنبال سطوح صاف بگردید. نقطه شروع را انتخاب می کنید، گزینه + را لمس می کنید و گوشی را حرکت می دهید و مجددا روی این گزینه کلیک می کنید. نحوه محاسبه، برخلاف آن چیزی است که Measure گوگل اندازه می گیرد.

اپلیکیشن دوربین فتوشاپ عرضه شد؛ رقیبی قدرتمند برای فیلترهای اینستاگرام

در iOS، برنامه تمایل دارد به صورت اتوماتیک نقطه شروع را از زوایا یا نقاطی با کنتراست بالا در نظر بگیرد. گاهی اوقات چنین قابلیتی بسیار کاربردی خواهد بود چون در وقت نیز صرفه جویی می شود. گاهی اوقات هم وقتی به آن نیازی ندارید می تواند آزار دهنده باشد.

برنامه iOS همانطور که گفته شد به صورت اتوماتیک اجسام قائم الزاویه را اندازه می گیرد و ابعاد و حتی محیط آن را هم برای کاربر به نمایش در می آورد. این قابلیت بسیار کاربردی است و بدین صورت می توانید از ابعاد بسکمک از لوازم خانه نظیر تلویزیون، یخچال، قاب عکس، میز و … مطلع شوید.

شاید تنها مشکل این برنامه این باشد که گاهی اوقات اندازه گیری ها خیلی دقیق نیست و خب این همان نقطه ضعفی است که برنامه گوگل دارد. Measure در iOS حتی شاید از شما بخواهد فاصله گوشی را با اجسام نزدیک تر کنید اما نتیجه در این صورت بسیار دقیق است. اگر هم گوشی را با یک متر فاصله به نسبت اجسام نگه دارید، اشتباهات شروع می شود که این امر کاملا طبیعی است.

بعد از انجام تست های مختلف، نتیجه گیری زیر از این برنامه بدست آمد:

  • رابط کاربری بهتر و اندازه گیری سریع تر ابعاد اجسام
  • نگه داشتن گوشی در فاصله نزدیک برای اندازه گیری دقیق
  • عملکرد خوب با سطوح بازتاب دهنده و مشکی
  • در فاصله یک متر، بیش از 1 اینچ خطا وجود دارد
  • قابلیت اندازه گیری اجسام قائم الزاویه کاربردی و جالب است اما خیلی دقیق نیست

آیا یک گوشی هوشمند می تواند مانند خط کش و متر نواری، ابعاد را به درستی اندازه گیری کند؟

برنده این مقایسه متر نواری است و از ابتدا هم شکی در آن نبود. هیچ یک از این برنامه ها به اندازه ای دقیق نیستند که بتوان روی قابلیت آن ها برای اندازه گیری اجسام مختلف حساب کرد. البته اگر یک یا دو اینچ خطا برایتان مسئله ای نیست و سطوحی که ابعاد آن را می خواهید معمولا صاف و بدون زاویه هستند، Measure ها برنامه مفیدی به حساب می آیند.

برنامه Measure در iOS اما کمی پیشرفته تر و سریع تر به نظر می رسد. مسئله ای هم از بابت اجسام مشکی و سطوح بازتاب دهنده در آن نمی بینیم ولی از طرفی دقت اندازه گیری نیز آنقدرها بالا نیست.

در نهایت اما اگرچه متر نواری هنوز هم برای اندازه گیری دقیق اجسام بهترین دوست شماست اما فناوری آنقدرها هم از قافله عقب نخواهد ماند. مخصوصا با این سرعتی که علم در حال پیشرفت است، بعید به نظر می رسد بتوانیم در یکی دو سال آینده، برنده ای یکسان برای چنین مقایسه ای داشته باشیم.

آیفون ها در iOS 14 به قابلیت ضبط مکالمه پیش فرض مجهز می شوند

منبع: phonearena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1228

به "آیا گوشی هوشمند می تواند مانند متر نواری، طول و عرض را اندازه گیری کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گوشی هوشمند می تواند مانند متر نواری، طول و عرض را اندازه گیری کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید