بافت تاریخی یزد در جهت ثبت جهانی، اعلام نتیجه در اجلاس 2017یونسکو

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، محمدمهدی شرافت در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه یزد از بیش از 700 هکتار بافت تاریخی برخوردار است که بخشهایی از آن قابلیت ثبت جهانی را دارد، گفت: بیش از 100 هکتار از بافت تاریخی یزد که متعلق به دوران ایلخانی است، گفت: مطالعات جامعی از چندی پیش بر روی این بخش از بافت تاریخی شروع شده و اقدامات مدنظر یونسکو نیز به انجام رسیده و اکنون پرونده برای آنالیز به یونسکو ارسال شده است.

بافت تاریخی یزد در جهت ثبت جهانی، اعلام نتیجه در اجلاس 2017یونسکو

وی مطرح کرد: آماده سازی و ارسال پرونده نامزدی ثبت جهانی یزد به عنوان نخستین پرونده شهر تاریخی و فرهنگی ایران به یونسکو ارسال شده که با یاری و همکاری کارشناسان عالی میراث فرهنگی در تهران و استان یزد همچنین مسئولان دستگاه های شهری تهیه و تدوین شد.

شرافت گفت: پرونده شهر تاریخی و فرهنگی یزد از مدت طولانی در جریان بود و این پرونده با همکاری تمامی ارگان ها آماده و برای نمایندگی ایران در یونسکو ارسال شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مطرح کرد: یزد یکی از شهرهای مهم حاشیه کویر در ایران است و بافت تاریخی یزد نسبت به دیگر شهرهای کشور از سلامت بیشتر و مدیریت نسبی قابل قبولی برخوردار است و بافت خشتی آن نیز وسعت زیادی دارد و بسیاری از ارزش های معماری و شهری خود را تا به امروز حفظ نموده که همین دلایل موجب شد این شهر کاندیدای ثبت جهانی گردد.

شرافت اعلام کرد: ارزشهای تاریخی و منظر فرهنگی شهر یزد کمتر تحت تأثیر تأسیسات مدرن قرار گرفته و با وجود مساجد تاریخی، آب انبارها، تکایا، حسینیه ها و قنات ها ساختار آن به خوبی مشهود است.

وی گفت: از دیگر سازه هایی که در بیشتر خانه های تاریخی یزد دیده می گردد، بادگیرهای زیبا و منحصر به فرد است که معماران و استادکاران یزدی با توجه به اقلیم گرم و خشک منطقه بر روی خانه ها بنا می کردند و تنوعی از معماری را در طول تاریخ به نمایش گذاشتند و نظیر این سازه ها در بافت تاریخی یزد بسیار است و همین امر سبب توجه یونسکو به بافت تاریخی یزد شده است.

شرافت گفت: معرفی کلی شهر تاریخی یزد، توصیف و تاریخچه، توجیه و اثبات ارزشهای شهر تاریخی یزد جهت ثبات، پلان مدیریت شهر، پایش بافت تاریخی شهر (مانیتورینگ )، حفاظت از شهر تاریخی، نقشه های بناهای شاخص و بافت تاریخی به تفکیک حمایت از جمله مواردی است که در پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد به صورت تفصیلی به آن پرداخته شده است.

وی اضافه نمود: این پرونده در سال 2017 در اجلاس یونسکو آنالیز نهایی شده و در خصوص ثبت جهانی آن اعلام نظر نهایی صورت می گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 968

به "بافت تاریخی یزد در جهت ثبت جهانی، اعلام نتیجه در اجلاس 2017یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بافت تاریخی یزد در جهت ثبت جهانی، اعلام نتیجه در اجلاس 2017یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید