تماشای حیوانات تمام قاره ها در باغ وحش شانگهای!

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، باغ وحش شانگهای

اگر به چین سفر می کنید و شانگهای را برای بازدید و گشت و گذار انتخاب نموده اید، در برنامه سفر پیشنهاد می دهیم که به تماشای باغ وحش شانگهای هم بروید. در میان جاذبه های شانگهای، این پارک بزرگ نه تنها آب و هوایی دلچسب دارد بلکه انواع حیوانات نادر دنیا را از نزدیک در آنجا خواهید دید. حیواناتی که شاید در دیگر کشورهای دنیا به سختی بتوان آن ها را یافت. از مزیت های این باغ وحش، دسترسی راحت گردشگران به آن است. چرا که با مترو و در کمترین زمان می توانید خود را به این منطقه برسانید. در مجله گردشگری خبرنگاران ویژگی های باغ وحش شانگهای و حیوانات این باغ وحش را معرفی می کنیم و اگر تاکنون از این جاذبه دیدن داشته اید، خشنود می شویم که نظرات خود را با ما در کامنت هایتان در میان بگذارید.

تماشای حیوانات تمام قاره ها در باغ وحش شانگهای!

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

اطلاعات کلی راجع به باغ وحش شانگهای

باغ وحش شانگهای یک باغ وحش دولتی در محیط و زمینی بسیار وسیع بوده که در گذشته به آن پارک حومه غربی شهر شانگهای گفته می شد. در سال 1980 میلادی این پارک را به یک باغ وحش بزرگ تبدیل نمودند که هم اکنون در میان جاذبه های شانگهای توانسته گردشگران فراوانی را به خود جذب کند. زمین باغ وحش و پارک که در منطقه غربی شهر، تا مجاورت فرودگاه بین المللی هونگجیائو کشیده شده، در واقع مساحتی به ابعاد 740،000 متر مربع و بیش از 6000 حیوان را شامل می گردد.

در میان این حیوانات حدود 600 گونه نادر را می توان دید که ارزش چنین باغ وحشی را در دنیا بالا می برد.

حیوانات این باغ وحش همانند پانداهای غول پیکر، میمون های طلایی، ببرهای جنوب چین، ببرهای منچوری (سیبری)، تمساح های یانگ تسه و نوعی گوزن به نام الک ها، نه تنها بومی کشور چین هستند بلکه از سراسر دنیا به اینجا آورده شده اند. حیواناتی مانند زرافه، کانگورو، پنگوئن، گرگ، شیر دریایی، شترمرغ و گربه وحشی پشمالو را در میان حیوانات این پارک خواهید دید.

در مجموع باغ وحش شانگهای به 5 منطقه زیستگاهی تقسیم می گردد: مناطق نخستی سانان، گیاهان خواران، گوشتخواران، پرندگان و دوزیستان.

بخش میمون های طلایی در باغ وحش شانگهای

وارد پارک شده و سپس به سمت چپ بروید. به اولین منطقه ای که به آن می رسید، منطقه پستانداران اولیه است. جایی که انواع گونه های میمون و گوریل ها زندگی می نمایند. در این ناحیه انواع بابون ها، میمون های طلایی، گوریل ها و شامپانزه ها را می توان از نزدیک تماشا کرد. میمون های طلایی یک نوع حیوان خانگی منحصر به فرد و نادر در چین هستند که محبوبیت زیادی دارند. رژیم غذایی میمون های طلایی معمولا شامل برگ درختان و انواع میوه ها بوده و به همین دلیل در مناطقی زندگی می نمایند که میوه های فراوانی دارند. به طور مثال در کاوش هایی که برای پیدا کردن محیط زندگی میمون های طلایی اجرا شده، محققان فهمیده اند که این میمون ها اغلب در میان جنگل های بامبو زندگی می نمایند. چرا که در این جنگل ها پر از درختان میوه و بامبو است. در نتیجه یک زیستگاه عالی برای زندگی چنین حیوان را فراهم می نماید.

اگر از این منطقه باغ وحش شانگهای گذر کنید به منطقه ای می رسید که در آن حیوانات عظیم الجثه نظیر زرافه ها و فیل ها را نگهداری می نمایند.

فیل های آسیایی، زرافه های آفریقایی، کرگدن ها و آلپاکاها را در این منطقه و زیستگاه پارک می توانید از نزدیک تماشا کنید. آلپاکاها به دلیل ظاهر بانمکی که دارند، در میان گردشگران و مردم چین مخصوصا بچه ها بسیار هوادار داشته و بیشتر بازدید نماینده ها ترجیح می دهند که در این زیستگاه زمان بیشتری را بمانند.

پانداهای غول پیکر

اگر به راه خود ادامه دهید، به بخش حیوانات گوشت خوار خواهید رسید اما قبل از آن، پانداهای غول پیکر را خواهید دید. حیواناتی مانند ببرهای سفید بنگال، ببرهای منطقه جنوب چین و هند (ببر)، شیرهای آفریقایی و خرس های آسیایی را جدای از یکدیگر و پانداها زندگی می نمایند. شاید از خود بپرسید که چرا پانداهای غول پیکر را که گیاه خوار هستند در میان حیوانات گوشت خوار نگه می دارند؟ در حقیقت، در گذشته پدران و اجداد پانداها گوشت خوار بوده اند. در طول زمان و به دلیل وجود قحطی در شکار و تغییرات اقلیمی و محیطی رژیم غذایی این حیوان تغییر نموده و به درخت بامبو تبدیل شده است. سیستم گوارشی و هضم غذا در این حیوان هم اکنون تنها می تواند بامبو را هضم کند و دیگر نمی توانند گوشت بخورند. به همین دلیل است که این حیوان را در میان این حیوانات نگهداری می نمایند.

  • غرفه پانداها در باغ وحش شانگهای شامل دو نژاد پاندا به نام پاندای غول پیکر و پاندای قرمز بوده و هر یک محوطه ای جداگانه دارند.

محوطه ای که برای پانداهای غول پیکر ساخته اند، فضایی شبیه به بادبزن چینی است که فضای روبازی برای هواخوری پانداها و زمین بازی سربسته ای هم برای بازی آن ها در نظر گرفته اند. شما به عنوان بازدید نماینده می توانید پانداها را در هر دو منطقه و از میان دیواری پرچین مانند تماشا کنید. در این محوطه، انواع درختان، چمن، کوه های مصنوعی و استخرهایی ساخته اند تا پانداها از بازی میان آنها لذت ببرند.

منطقه ای که برای پانداهای قرمز ساخته اند، دایره ای شکل بوده و به پانداهای قرمز امکان استراحت روی شاخه های درختان را می دهد. همچنین به این حیوان اجازه می دهد تا در زیر آفتاب دراز کشیده و استراحت کند. تمام این محوطه ها پر از شاخه ها، برگ ها و درختان بامبو بوده تا غذای کافی برای پانداها را تامین نماید. پانداها یک زندگی کامل و بدون مراقبت را در آنجا می گذرانند و اگر گردشگری بخواهد به آن ها نزدیک شده و آن ها را نوازش کند، به او اجازه داده می گردد. تنها باید از قبل با نگهبان این منطقه هماهنگ نموده و هزینه آن را بپردازید.

مراقبت از بچه ها پانداها برنامه ای بسیار شیرین و دوست داشتنی برای افراد علاقه مند به این کار است و اگر شما هم چنین تجربه ای را می خواهید می توانید در برنامه های مراقبت از پانداها به صورت داوطلبانه شرکت کنید.

اگر علاقه بیشتری به این خرس های بزرگ و بامزه دارید، در چین تورهای مختلفی در میان شهرهای معروف چین برای تماشای این حیوان برگزار می گردد که حداقل 8 روز طول می کشد و هواداران بسیاری دارد.

تپه شیرها و ببرها

یکی دیگر از بخش های باغ وحش شانگهای که بسیار برای توریست ها و بازدید نمایندگان جذاب است، بخشی به نام تپه شیرها و ببرها هستند. منطقه ای که برای حیوانات گوشت خوار در نظر گرفته شده را به سه بخش جداگانه تقسیم نموده اند. 3 منطقه شرقی، مرکزی و غربی که در هر یک سه نوع ببر نگهداری می گردد. ببرهای منچوری یا همان ببر سیبری، شیرهای آفریاقیی و ببرهای جنوب چین را در این 3 منطقه می توان یافت. اگر به این منطقه بروید، می توانید دیواری را ببینید که شما را از محیط زندگی این حیوانات جدا نموده است.

در نتیجه با خیالی آسوده و با ایمنی بیشتر می توانید از این حیوانات بازدید داشته باشید. از میان دیوار و حصاری که وجود دارد، حیوانات وحشی را خواهید دید که در میان چمنزارها، جنگل ها و آب ها حرکت می نمایند. همچنین روی دیوارها نیز نقاشی از این حیوانات وحشی کشیده شده است.

بچه ها و خانواده هایی که به این جاذبه شانگهای می آیند، ببرها و شیرها را خواهند دید و حتی می توانند غرش آن ها را نیز بشنوند.

بخش پرندگان چشم نواز و رنگارنگ

پس از اینکه از منطقه حیوانات گوشت خوار در باغ وحش گذر کردید، شاید دلتان بخواهد که قوی سفید آرامی را تماشا کنید که درون برکه ای آبی شنا می نماید یا حتی پرنده ای عجیب ببینید. می توانید به بخش پرندگان بروید. بخشی که در آن حتی پنگوئن های دوست داشتنی آفریقایی را می توانید از نزدیک ببینید. برای استراحت و آرامش پیشنهاد می دهیم که به بخش پرندگان بروید.

در اینجا می توانید بیش از 40 نوع پرنده را در باغ تماشا کنید که در میان آن ها پرندگانی همچون قو، چکاوک، مرغ انجیر خوار، فاخته و اردک ماندریانی که بسیار هم مشهور است، قرار گرفته اند. حواصیل آسیایی، قوی سیاه، قوی مهاجر ووپر، فلامینگو و طاووس را هم در این مجموعه نگهداری می نمایند.

برای پرندگان دریاچه ای به شکل قو ساخته اند که به دریاچه قو نیز مشهور بوده و منطقه وسیعی را پوشش می دهد.

اطراف این دریاچه را انواع گیاهان آبزی پوشانده است. جدای از پرندگانی که در این محیط مشابه طبیعت وحشی زندگی می نمایند، پرندگان بسیاری هر ساله برای لانه سازی به اطراف دریاچه می آیند. تماشای لانه پرندگان و جوجه هایی که تازه از تخم بیرون آمده اند، نه تنها برای گردشگران هیجان آور است؛ بلکه امکان مطالعه و تحقیق بر روی پرندگان را هم فراهم می نماید. چنین زیبایی توریست ها را تشویق می نماید تا برای ساعت ها در این منطقه به نظاره بنشینند.

دیگر مناطق باغ وحش

در نزدیکی درب خروجی باغ، منطقه زندگی دوزیستان قرار گرفته است. در این قسمت می توانید از گونه های نادر دوزیستان دیدن کنید. گونه هایی مانند تمساح یانگ تسه، وارانید (نوعی کومودو یا همان بزمچه)، لاک پشت دریایی و مار پیتون را در این مجموعه خواهید یافت. برای افرادی که عاشق دوزیستان هستند، تماشای زندگی و حرکت چنین حیواناتی از فاصله نزدیک می تواند بسیار جذاب باشد.

  • زمین گلکاری شده پارک

طیف گسترده ای از انواع گل ها را هم در همین منطقه می توانید مشاهده کنید. تصور کنید که در باغی پر از انواع گل های رنگارنگ ایستاده اید و عطر و بوی گل ها شما را سرمست نموده است. از آنجایی که محوطه باغ وحش در حقیق زمین چمن گلف بوده است، هم اکنون به خاطر زیبایی و سرسبزی اش در میان مردم شهر مشهور شده است. در چنین باغ سرسبزی اگر بایستید، در اطراف خود بیش از 100000 درخت گل دار را می توانید بشمارید.

  • ساختمان تحقیقات علمی باغ وحش

همچنین در این ناحیه، اولین ساختمان اکتشافت و تحقیقات علمی ساخته شده است. گفته می گردد که این ساختمان، اولین بنای علمی است که در چین و آن هم در باغ وحش شانگهای ساخته شده است و به کار پژوهش و تحقیق می پردازد.

چطور خود را به باغ وحش شانگهای برسانید؟

به دلیل سیستم حمل و نقل خوبی که شهر مدرن شانگهای دارد، می توانید به راحتی خود را به این جاذبه شانگهای برسانید. از هر نقطه از شهر شانگهای که هستید، با مترو می توانید خود را به باغ وحش برسانید. چرا که یک ایستگاه مترو برای باغ وحش در نظر گرفته شده است. پیشنهاد می دهیم که مترو خط 10 را سوار شوید تا مستقیما بتوانید در ایستگاه باغ وحش شانگهای پیاده شوید. در نهایت باید از خروجی شماره 4 بیرون بیایید تا به ورودی باغ وحش برسید.

  • با اتوبوس

اگر هم بخواهید با دیگر وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس به این جاذبه شانگهای بروید، بایستی یکی از اتوبوس های شماره 57، 91، 196، 328، 519، 721، 739، 748، 807، 809، 865، 911، 941، 1207، خط شماره 1 هونگجیائو یا خط شانگژو را سوار شده و در نهایت در باغ وحش پیاده شوید.

  • پس از رسیدن به باغ وحش باید هزینه ورودی آن را بپردازید.

هزینه ورودی برای باغ وحش و برای هر بزرگسال حدود 40 یوآن است که اگر کودکی همراه خود داشته باشید، ورودی کودک رایگان خواهد بود. قد کودک باید کوتاه تر از 1.3 متر باشد تا ورودی رایگان به او تعلق بگیرد. همچنین هر کودکی باید همراه یک بزرگسال که مراقب اوست، وارد این مکان گردد.

ساعات بازدید از باغ وحش

در ماه های بین مارچ تا اکتبر (یعنی 11 اسفند تا 9 آبان)، باغ وحش از ساعت 07:30 صبح تا 17:00 عصر برای بازدید همه باز است.

در دیگر روزهای سال، یعنی ماه های نوامبر تا فوریه سال بعد، این ساعت ها تغییر نموده و از 07:30 صبح تا 16:30 عصر باز خواهد بود.

  • نکته: قبل از رفتن برای بازدید باغ وحش شانگهای حتما ساعت تعطیلی باغ وحش را بپرسید.

از جاذبه های نزدیک به باغ وحش شانگهای بایستی به ویلای ساسون (Sassoon Villa) اشاره کنیم. این خانه باغ ویلایی که در محله ای با سبک معماری بریتانیایی ساخته شده، فضای حیاط بسیار دلربا و معماری بی نظیری دارد.

جدای از بازدید از باغ وحش، اگر به تماشای حیات وحش چین و در مجموع طبیعت علاقه دارید، پیشنهاد می دهیم که از پارک حیوانات وحشی در شانگهای هم دیدن کنید. این پارک در منطقه جدید پودونگ (Pudong) و در 35 کیلومتری مرکز شهر شانگهای قرار گرفته است.

منبع: travelchinaguide.com

منبع: الی گشت
انتشار: 5 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 308

به "تماشای حیوانات تمام قاره ها در باغ وحش شانگهای!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشای حیوانات تمام قاره ها در باغ وحش شانگهای!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید