توضیحات دبیر بینال موسیقی ونیز درباره یک اتفاق موسیقایی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، به گزارش خبرنگاران، ایوان فدله دبیر شصتمین بینال موسیقی ونیز به دنبال حضور سه آهنگساز ایرانی و اجرای آثاری از موسیقی دستگاهی در این رویداد جهانی، ضمن تجلیل از این حضور موسیقایی، توضیحاتی را ارائه داد.

توضیحات دبیر بینال موسیقی ونیز درباره یک اتفاق موسیقایی

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

این آهنگساز شهیر ایتالیایی اعلام کرد: دلیل حضور سه آهنگساز ایرانی در شصتمین بینال موسیقی ونیز، کیفیت بسیار بالای موسیقی این آهنگسازان است چراکه آنها هنرمندان بزرگی هستند که ما می خواهیم یک رویداد هنری را به آنها اختصاص دهیم تا با آثاری که زبان معاصر با قالب غربی را با موسیقی شگفت انگیز سنتی ایرانی پیوند می دهد، در صندلی نقش اصلی دیده شوند. البته من فقط موسیقی بعضی از آهنگسازان ایرانی را که ساکن اروپا هستند، می شناسم و در اقامت طولانی مدتم در استرازبورگ توسط همکارم ایرج صهبایی موسیقی ایرانی به من معرفی گردید و خیلی مشتاقم که وقایع موسیقی ایران را از نزدیک و مستقیم ببینم و بشناسم.

فدله درباره اجرای بخشی از موسیقی ایران با عنوان از گذشته تا امروز در این دوره از بینال اضافه نمود: بینال ونیز بسیار مفتخر است که یک پروژه اصل از موسیقی ایران را معرفی و توجه مردم را به یک اتفاق عالی هنری جلب کند که فرهنگ های مختلف را به شیوه ای خاص و متقاعد کننده، پیوند می دهد. به هر صورت این رویداد توسط مردم و رسانه های بسیار زیادی دنبال می گردد، به همین دلیل من معتقدم که این فضا یاری شایانی به قدردانی بیشتر از موسیقی و فرهنگ ایران در اروپا و دنیا خواهد نمود.

این هنرمند با اشاره به اهداف بینال شصتم گفت: نشان دادن اینکه همه موسیقی های معاصر شبیه به هم صدا نمی دهند و دارای ساختارهای متفاوتی هستند در کنار ارزش نهادن به هنرمندان با استعداد و فراهم کردن بهترین شرایط برای اجرا کردن ایده ها از اهداف مدیریت چهارساله من در این بینال بود. این در حالی است که بالا بودن سطح حرفه ای، اوریجینال بودن آثار، همسویی، هماهنگی پروژه با تم اصلی فستیوال که هر ساله تغییر می نماید از دلایل اساسی انتخاب آثار این دوره بود.

شصتمین دوره بینال موسیقی ونیز مهرماه سال جاری در حالی برگزار می گردد که برای نخستین بار آثار مهدی خیامی، علیرضا فرهنگ و کارن کیهانی سه آهنگساز ایرانی در این فستیوال توسط دیوِرتیمنتو آنسامبل به رهبری سندرو گُرلی اجرا می گردد. در این اجرا که 25 مهرماه با عنوان موسیقی ایران از گذشته تا امروز برگزار می گردد، هر سه آهنگساز آثاری برای یک ساز ایرانی و آنسامبل بزرگ تصنیف نموده اند.

قطعه کنسرتو کمانچه اثر مهدی خیامی برای کمانچه و آنسامبل، قطعه صبا اثر علیرضا فرهنگ برای تار و آنسامبل و قطعه نقطه ای بود و دگر هیچ نبود اثر کارن کیهانی برای سنتور و آنسامبل، آثاری هستند که در بخشِ نخستِ این کنسرت با حضور سامان صمیمی نوازندۀ کمانچه، میلاد محمدی نوازندۀ تار و کارن کیهانی نوازنده سنتور اجرا خواهد شد. همچنین در قسمت دوم این کنسرت، گروه موسیقی مهرآیین متشکل از سامان صمیمی نوازنده کمانچه، میلاد محمدی نوازنده تار، محمدرضا رییسی نوازنده سازهای کوبه ای و کارن کیهانی سرپرست گروه و نوازنده سنتور، به اجرای موسیقی دستگاهی ایرانی خواهند پرداخت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 520

به "توضیحات دبیر بینال موسیقی ونیز درباره یک اتفاق موسیقایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات دبیر بینال موسیقی ونیز درباره یک اتفاق موسیقایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید