حکایت درب و سقف موزه آذربایجان از زبان سازنده اش

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران/آذربایجان شرقی سازنده درب چوبی و سقف کاذب موزه آذربایجان بعد از 40 سال، از نحوه ساخت و ویژگی های آن ها می گوید.

حکایت درب و سقف موزه آذربایجان از زبان سازنده اش

جهت دریافت خدمات اجرای قیمت روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، محمد دارابی در بازدید از موزه آذربایجان با حضور رئیس امور موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس موزه آذربایجان، در مورد درب موزه آذربایجان گفت: سال 52 مسئولیت تعویض درب فلزی موزه آذربایجان به من واگذار شد. در این هنگام هم زمان با عملیات ساخت و ساز سد لتیان تهران، درخت بریده شده 500 ساله گردو را مشاهده کردم که به دلیل سنگینی وزن، بر روی زمین مانده بود. پس از توافق با صاحبان زمین، درخت بریده شده را خریداری و با چهار جرثقیل به تهران منتقل کردم.

وی اضافه کرد: پس از آنالیز و اندازه گیری چوب، قطعات برش داده شده و به تبریز فرستاده شد. برای جلوگیری از خمیدگی و گچ شدن چوب، آن را به مدت دو سال در تبریز نگهداری کردم تا با شرایط آب و هوایی تبریز مطابقت پیدا کند.

وی با بیان اینکه همزمان با ساخت درب اصلی، سقف کاذب سالن موزه را نیز بنده کار کردم، بیان نمود: از ویژگی شاخص این سقف کاذب می توان به استحکام و شیوه نصب آن به صورت کشویی اشاره کرد که می تواند حرکات و لرزش ساختمان را مهار کند. استحکام سقف تا حدی است که در موقع نظافت، افراد می توانند بر روی آن ها به راحتی راه بروند.

دارابی در مورد دیگر ویژگی های سقف این موزه، اظهار کرد: موقع ورود از درب اصلی به سالن، خطوط عمودی و بلند این سقف بازدیدکننده را به حرکت رو به جلو وادار و پویایی ترغیب می نماید.

وی به ارزش والای درب موزه به عنوان دروازه ای برای ورود و سیر در تاریخ تاکید نمود و اضافه کرد: موزه اصالت و فرهنگ جامعه را نشان می دهد. افراد و سلسله ها درگذرند ولی آثار آنان هم چنان در موزه حفظ می شوند. نابودکردن یک موزه برابر با نابود کردن یک جامعه و تاریخ چندین هزارساله آن است. موزه کشور من یعنی خانواده من و همه باید به این موضوع توجه کافی داشته باشند.

رئیس اموز موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تقدیر از کار ارزشمند آقای دارابی خطاب به وی گفت: به زودی، با استفاده از تجارب آقای دارابی عملیات مرمت، استحکام بخشی و رنگ آمیزی درب موزه شروع خواهد شد.

مهدی بزاز دستفروش از ساختمان و درب موزه به عنوان یک اثر هنری ماندگار یاد کرد که باید حفاظت و مراقبت گردد.

فاطمه صریرائی، رئیس موزه آذربایجان تبریز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با تأکید بر ارزش والای درب موزه خاطر نشان کرد: این در به عنوان نماد فرهنگی تبریز و کل ایران است و طرح های کارشده بر روی درب نشانگر هنر ایرانی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 893

به "حکایت درب و سقف موزه آذربایجان از زبان سازنده اش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکایت درب و سقف موزه آذربایجان از زبان سازنده اش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید