دیدنی های کویر مصر، زیبایی منحصر بفرد و رویایی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، در سال های اخیر تورهای طبیعتگردی بسیاری باب شده اند که طبیعت دوستان و گردشگران در آن ها شرکت می کنند. کویر همیشه مکانی پر رمز و راز بوده و سکوتی که در آن وجود دارد، هیچ جای دیگر نمی توان تجربه کرد. سفر به کویر از جمله تجربه های جذاب و شیرین است. در این میان کویر مصر اصفهان یکی از کویرهایی است که بسیاری از افراد و حتی خانواده ها به آن سفر می کنند. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران، ما قصد داریم تا در کنار بیان زیبایی های این کویر دیدنی، بهترین زمان سفر به کویر مصر را نیز عنوان کنیم تا اگر روزی قصد سفر به این منطقه از کشور را داشتید، بهترین زمان را انتخاب کرده و دچار مشکل و سردرگمی نشوید.

دیدنی های کویر مصر، زیبایی منحصر بفرد و رویایی

معرفی

کویر مصر اصفهان در نزدیکی روستایی به نام مصر در شهرستان خوی واقع شده است. روستای مصر، روستایی کوچک با جمعیت 180 نفر بوده و شکل و ظاهر بسیار ساده ای دارد. این روستا قسمت جنوبی کویر مصر قرار گرفته و خود کویر از سه طرف غرب، جنوب غرب، جنوب شرق با کوه محدود شده که این کوه ها قسمتی از سلسله کوه های فلات مرکزی هستند. در قسمت کوهپایه ها که جزیی از کویر هستند، گودال هایی وجود دارند که خود جاذبه این کویر هستند. سفر به کویر آرامش خاصی دارد که شاید هرگز آن را تجربه نکرده باشید. وقتی به افق کویر نگاه می کنید، دیگر هیچ فکری و خیالی برای گذشته و آینده ندارید و تنها آرامش است که در دل و جان شما می نشیند. حس و حال کویر طوری است که با گذر زمان دل کندن از آن سخت می شود، به خصوص اگر عاشق طبیعت باشید. اگر قصد سفر به کویر مصر اصفهان را دارید، باید در نظر داشته باشید که بهترین زمان سفر به کویر مصر از آبان تا میانه های اردیبهشت است.

روستای مصر

خانه ها در روستای مصر معماری همانند خانه های کویری که شامل درهای چوبی، دیوارهای کاهگلی و سقف های گنبدی بوده، دارند و افراد در خانه های خود حیواناتی از جمله شتر، بز و بوقلمون نگهداری می کنند. زندگی مردم این روستا با توجه به نزدیکی به کویر و افزایش گردشگر بسیار متحول شده است. مردم این منطقه بخصوص در ایام تعطیلی به اسکان و خدمات رسانی به گردشگران و مسافران می پردازند، اما در گذشته شغل اصلیشان دامداری، پرورش شتر، کشاورزی و کشت زعفران و گندم بوده است. می توان گفت که این روستا قدمتی در حدود 100 سال بیشتر ندارد. در واقع، این روستا توسط فرد چوپانی به نام یوسف ساخته می شود و در ابتدا به نام مزرعه یوسف معروف بود. بعد از مدتی که از ایجاد این روستا گذشت، قنات ها خشک شدند و به همین دلیل، یوسف چاه های عمیق تری را حفر کرد. به همین ترتیب، چاه عمیقی در کویر مصر حفر کرده که از آن به بعد به نام چاه درازی معروف شد. با این حال، یوسف از این نام راضی نبود و از مردم بومی خواست که نام این روستا را مصر بگذارند.

دسترسی به کویر مصر

اگر مبدا را تهران در نظر بگیریم، در ابتدا باید به سمت سمنان حرکت کنید و قبل از رسیدن به سمنان خروجی در سمت راست وجود دارد که شما را به بلوار خرمشهر و حکیم الهی می رساند. در این جهت به سمت جاده سمنان-سر کویر می روید که با پیش روی در این جاده به رستوران معمان خواهید رسید. بعد از این رستوران دوراهی وجود دارد که باید به سمت راست بروید. در ادامه این جاده و بعد از گذشت از جندق دوباره به یک دوراهی می رسید که باید به سمت چپ بروید. در ادامه بعد از فرخی باز هم به یک دوراهی خواهید رسید که مجددا باید به سمت چپ بروید و ادامه این جهت شما را به کویر مصر اصفهان می رساند.

جاذبه های دیدنی کویر مصر

از جمله دیدنی های کویر مصر اصفهان می توان به درخت های گزی که در این بیابان ایجاد سرسبزی کرده اند، چاه آب، نیزارهای سرسبز، تپه های شنی و تفریحاتی همچون شترسواری و موتور سواری اشاره کرد. می توان از جاذبه های دیگر کویر آسمانش را نام برد که شب ها آنقدر پایین می آید که انگار می توانید ستاره ها را در دست بگیرید. شب های کویر، آسمانی بسیار زیبا و درخشان دارند که از دیدن آن سیر نمی شوید. بسیاری از ستاره شناسان به این کویر می آیند و با دستگاه های خود به بررسی و تحقیق در خصوص ستاره ها می پردازند. در حال حاضر، در روستای مصر بلوار 50 متری وجود دارد که در آن خانه های کویری برای اقامت توریست ها در نظر گرفته شده اند. همچنین، باید بدانید که برخی از جاذبه های دیدنی کویر مصر شامل دریاچه نمک سلکنون، چال سلکنون، رمل های ماسه ای، نیزار مصر، تخت عروس و تخت عباسی هستند، ولی به طور کلی می توان گفت که جاذبه اصلی در این کویر، رمل ها بوده که تماشای این فضای زرد لذت خاص خود را به مخاطبان می بخشد.

ریگ کله

در قسمت جنوبی کویر مصر، تپه های ماسه ای را می بینید که تا نزدیکی قله نیز بالا آمده اند و این قسمت ریگ کله نام دارد. ترکیب کوه و رمل ها منظره زیبایی را به وجود آورده و در همین جا چشمه آبی وجود دارد که خود از جمله زیبایی های این محدوده به حساب می آید. اگر به ریگ کله بروید، روستای مصر و تپه های ماسه ای که پیرامون آن وجود دارد، دیده می شوند. برای آنکه به این منطقه بروید، باید وارد جهت مصر-خور شوید و تا تپه های ماسه ای این جهت را ادامه دهید تا به ریگ کله برسید.

نیزار مصر

در 6 کیلومتری روستای مصر و در نزدیکی روستای فرحزاد، نیزاری وجود دارد که با شن های روان محاصره شده است. در این نیزار ارتفاع نی ها به 4 متر می رسند. حیات وحش این منطقه را می توان در نیزار مصر دید و در واقع اینجا آبشخور آن ها به حساب می آید. در این نیزار دریاچه ای از زمان سیل 1355 شمسی ایجاد شده که بعد مدتی خشک شد، اما این دریاچه جهت آبی ایجاد کرد که باعث شد تا آب کشاورزی روستای امیرآباد از این جهت وارد نیزار شود. این آب در ابتدا در ماسه نفوذ کرده و در محدوده نیزار بالا می آید، بعد از نیزار نیز دوباره در ماسه ها فرو می رود و بعد از طی کردن جهتی به دریاچه نمک سلکنون می رسد و تبدیل به آب شور می شود. دیدن این زیبایی بی بدیل در بهترین زمان سفر به کویر مصر خالی از لطف نخواهد بود.

چال سلکنون و دریاچه نمک سلکنون

در شمال روستای مصر و در جنوب کویر مرکزی، منطقه ای وجود دارد که به صورت فرورفتگی دیده شده، ارتفاع کمتری نسبت به زمین های اطراف دارد و بدان چال سلکنون می گویند. این منطقه دارای منظره زیبایی بوده که توسط تپه های شنی محاصره شده است. شیب دیواره های چال 30 درجه است و از سنگریزه ساخته شده اند. در داخل این منطقه باتلاق کوچکی وجود دارد، کف این قسمت دارای خاک مختص این منطقه بوده و دارای خواص قلیایی است. همچنین، در قسمت کف چال پوشش گیاهی وجود ندارد. جالب است بدانید که نام سلکنون از زمانی بر روی این منطقه گذاشته شده که سیل عظیمی در سال 55 در این منطقه رخ داد و باعث ایجاد دریاچه بزرگی شد. همچنین، باید بدانید که سلکنون از ترکیب سیل و کنون ساخته شده است.

دریاچه نمک خور یا کویر طبقه

بزرگترین و قدیمی ترین دریاچه نمک فصلی در ایران، این دریاچه در کویر مصر است. در اینجا، هیچ گونه جانوری یا گیاهی وجود ندارد و دلیل آن خاک نمکی و شور آن است. به جای گونه های گیاهی در اینجا می توان اشکال مختلفی از نمک را دید. در زمستان اشکال پنج ضلعی که وقتی با خاک رس ترکیب می شوند، به رنگ سیاه در می آیند، دیده می شوند و در تابستان این اشکال 5 ضلعی تماما سفید هستند و فضای بسیار زیبا و درخشانی را به وجود می آورند.

تل خاکستری

تل خاکستری، تخت بسیار مرتفعی بوده که دقیقا در بین بیابان و زیست بوم کویر قرار گرفته است. این تخت در سمت شمال غربی روستای مصر قرار گرفته و در قسمت شمالی این تخت، زمین صاف کویر مرکزی واقع شده است. نور ماشین ها در جاده دامغان-جندق، شب ها باعث به وجود آوردن نوار مارپیچ نورانی می شود. اگر قصد رفتن به این تخت را دارید، باید از سمت غربی روستای فرحزاد، 3 کیلومتر به سمت چیل کنده و از آن به بعد به سمت شمال غربی حرکت کنید تا به این منطقه برسید. اگر در اینجا از راهنما استفاده کنید، بهتر خواهد بود.

چیل کنده

این منطقه در واقع مکانی است مرتفع که به صورت نواری شکل بوده و طول آن حدودا 10 کیلومتر تخمین زده شده است. در غرب فرحزاد و 2 کیلومتری آن تا منطقه گله ریگ سرگزدانی، چله کنده ادامه دارد. در اینجا پوشش زمین از سنگریزه بوده و کنده های نخلی که برای شناخت راه توسط ساربانان قرار داده شده، باعث شدند تا نام این منطقه در چیل کنده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تور کویر مصر اصفهان، می توانید به سایت سفرزون مراجعه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 697

به "دیدنی های کویر مصر، زیبایی منحصر بفرد و رویایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های کویر مصر، زیبایی منحصر بفرد و رویایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید