سرویس دوره ای خودرو شامل چه مراحلی می گردد؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، با توجه به اهمیت سرویس دوره ای خودرو که می تواند از افزایش هزینه نگهداری خودرو در دراز مدت کم کند، مراحل این سرویس را بشناسید.

سرویس دوره ای خودرو شامل چه مراحلی می گردد؟

خبرنگاران - همه مالکان خودرو موظفند تا حداقل با بعضی قطعات مهم خودرو آشنا شوند تا از خرابی های احتمالی و هزینه های خرابی آن ها جلوگیری نمایند.

در کل باید گفت، رانندگی و استفاده از خودرو تنها بخشی از مقوله خودرو محسوب می گردد و بخش دیگر و شاید مهم تر از آن، نگهداری صحیح از خودرو است.

یکی از اقداماتی که برای نگهداری صحیح خودرو باید انجام داد، انجام سرویس دوره ای خودرو است.

اما سرویس دوره ای خودرو چگونه است؟

سرویس دوره ای خودرو چیست؟

در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو نکات زیادی وجود دارد که باید به تمام آن ها توجه داشت. این نکات می توانند به شما یاری نمایند تا با تعدادی ابزار ساده و کمی تجربه خودروی خود را همیشه در شرایط خوب نگه دارید. با رعایت این نکات می توانید خودروی خود را همیشه سالم نگه دارید و از هزینه های احتمالی جلوگیری کنید.

مهمترین عامل نگهداری صحیح خودرو انجام سرویس دوره ای است که از خرابی های خودرو جلوگیری می نماید. موارد زیر به سرویس دوره ای احتیاج دارند.

روغن موتور خودرو

از مهمترین اولویت های نگهداری صحیح خودرو، سرویس دوره ای روغن موتور است که توصیه می گردد مقدار آن به صورت تداومی بازدید گردد. در زمانی که سطح روغن موتور پایینتر از min بود، باید مقداری روغن به آن اضافه گردد تا سطح روغن بین دو علامت روی گیج قرار گیرد.

زیاد بودن روغن هم می تواند آسیب رسان باشد. توجه داشته باشید که اگر از خودرو برای مدتی استفاده نکنید امکان فاسد شدن روغن وجود خواهد داشت و باید با توجه به توصیه های شرکت سازنده، به حدبیشتر زمان بین تعویض روغن موتور خودرو توجه داشت.

قطعات سازنده فیلتر روغن

فیلتر روغن

طبق توصیه بیشتر شرکت های خودروسازی، در هر دوبار تعویض روغن موتور خودرو، باید یک بار فیلتر روغن هم تعویض گردد. یعنی به صورت یک درمیان که روغن تعویض می گردد، فیلتر آن هم تعویض گردد. این کار می تواند منجر به افزایش شتاب خودرو و کاهش مصرف سوخت هم گردد.

فیلتر هوا

اگر عمل فیلتراسیون هوای خودرو به خوبی انجام نگیرد، سیستم سوخت رسانی خودرو منجر به نارسایی می گردد. همچنین رینگ های پیستون مورد تخریب قرار می گیرند، شتاب خودرو کم می گردد، مصرف سوخت بالا می رو و همچنین آلاینده های خروجی از اگزوز هم بیشتر می شوند. به همین دلیل تعویض فیلتر هوای خودرو از مهمترین مراحل سرویس دوره ای خودرو محسوب می گردد.

خرابی تسمه تایم موجب آسیب به دیگر قطعات موتور می گردد

تسمه تایم خودرو

منظور از تایم، زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها است و برای انتقال نیروی میل لنگ به میل سوپاپ از تسمه تایم خودرو استفاده می گردد. برای جلوگیری از پاره شدن تسمه تایم باید آن را در زمان های تعیینی که کارخانه فراوری نماینده خودرو تعیین نموده است، تعویض کرد.

اصلی ترین عواملی که منجر به پارگی تسمه تایم می گردد، دور موتور های بالا بخصوص بالای 4000 است که استهلاک قطعات خودرو را بالا می برد.

شمع های خودرو

شمع ها وظیفه مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوا را در موتور به عهده دارند. نوک شمع ها باید همیشه تمیز و سفید باشد و اثری از دوده و چربی در آن دیده نگردد. از نشانه های خرابی شمع خودرو می توان به، جرقه های نامنظم، استارت نامناسب، شتاب کم و لرزش در دور پایین موتور اشاره نمود.

توجه داشته باشید که گاز دادن های بیش از حد و یا کمتر از حد (دنده مرده) عمر موتور را کاهش می دهند. شمع ها را باید در صورت خرابی به سرعت تعویض کرد.

سرویس دوره ای خودرو

ضد یخ

از مهمترین مواردی که در خودرو باید رعایت کرد میزان ضدیخ خودرو است. ضدیخ خودرو در تابستان از جوش آوردن خودرو و در زمستان از یخ زدگی موتور خودرو جلوگیری می نماید و تعیینا از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشت. مایع خنک نماینده خودرو را باید همیشه چک کنید.

البته این کار را باید در زمانی که دمای موتور پایین است انجام دهید، زیرا در زمان داغ بودن موتور، سطح آب بالا بوده و معیار دقیقی نیست و هرگز نباید در زمان داغ بودن موتور، درب مخزن رادیاتور را باز کنید، زیرا آب داغ روی صورت شما پاشیده می گردد. اهمیت ضد یخ در خودرو بسیار بالا بوده و همیشه باید میزان آن را آنالیز کنید.

روغن ترمز

روغن ترمز هم از مهمترین قسمت های سرویس دوره ای خودرو محسوب می گردد. این مایع معمولا پس از 2 سال رطوبت را به خود جذب می نماید و پس از این مدت، 3 درصد این مایع آب است. این آب موجود در ترمز های شدید به بخار تبدیل می گردد و از قدرت ترمزگیری می کاهد. به همین دلیل باید پس از طی کردن حدبیشتر 60 هزار کیلومتر، روغن ترمز را تعویض کرد.

همچنین لنت های خودرو هم در زمان های معینی که در کاتالوگ خودرو (دفترچه راهنمای خودرو) نوشته شده است، باید تعویض گردد.

باطری خودرو

در زمان هایی که موتور خودرو خاموش است و تجهیزات برقی خودرو روشن هستند، تخلیه سنگین باطری خودرو انجام می گردد. این مورد اگر زیاد تکرار گردد، منجر به فرسودگی و خالی شدن شارژ باطری خواهد شد. توجه داشته باشید که شارژ کم یا بیش از حد دینام به باطری خودرو آسیب می رساند.

همچنین گرما و سرمای زیاد هم می تواند به باطری خودرو آسیب برساند. توجه داشته باشید که آنالیز کردن باطری و تعویض آن در صورت لزوم از مهمترین بخش های سرویس دوره ای خودرو محسوب می گردد.

سرویس دوره ای خودرو

چرخ ها و لاستیک های خودرو

جلوگیری از سایش تایر های خودرو بسیار مهم است. یکی از عوامل موثر بر سایش لاستیک ها، فشار باد داخل لاستیک است. کم باد بودن لاستیک ها و افزایش تماس و بالارفتن اصطکاک آن ها باعث افزایش سایش قسمت هایی از تایر که در تماس بیشتری با زمین هستند، می گردد.

از دیگر عوامل مصرف سوخت و افزایش گرمای فراوری شده و افزایش مصرف سوخت از دیگر عواقب کاهش باد تایر ها است. دانستن عمر مفید تایر های خودرو می تواند به سرویس دوره ای خودرو در بخش تایر ها یاری زیادی کند.

از دیگر مواردی که حتما در سرویس دوره ای خودرو باید رعایت کنید، آنالیز کردن چراغ های خودرو است.

موارد زیادی را باید در خصوص چراغ ها آنالیز کنید، مانند میزان نور چراغ های جلو و عقب، قطعی چراغ ها و کیفیت نور آن ها که می توانند اتلاف نماینده انرژی باشند و همچنین در صورت تنظیم نبودن نور چراغ ها امکان اذیت شدن راننده های دیگر به وجود می آید.

همچنین سرویس دوره ای سیستم تعلیق و برف پاک کن ها از مهمترین موارد سرویس دوره ای خودرو است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منبع: بیت ران
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1641

به "سرویس دوره ای خودرو شامل چه مراحلی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرویس دوره ای خودرو شامل چه مراحلی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید