سهم بازار ایرانسل منفی شد، رشد رایتل همپای اپراتور اول تلفن همراه

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، برخلاف انتظار بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران حوزه ICT، با وجود اینکه انتظار می رفت استفاده تبلیغاتی از 5G بتواند تحولی در شبکه ایرانسل ایجاد کند اما آمار وزارت ارتباطات نشان می دهد سهم بازار ایرانسل ریزشی شده اما در مقابل رایتل توانسته از سال گذشته مانند همراه اول رشد کند.

سهم بازار ایرانسل منفی شد، رشد رایتل همپای اپراتور اول تلفن همراه

از پروفایل ما kalarena دیدن نمایید.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری موج، آمار و اطلاعات حوزه ICT به عنوان بخش مهمی از محرک اقتصاد دیجیتال به صورت دوره ای و منظم از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که یکی از شرکت های دولتی تحت امر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، منتشر می گردد تا شرایط حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای محاسبات بخش توسعه مالی به صورت شفاف در دسترس عموم و مخصوصا نهادهای ذی ربط باشد.

این آمار به صورت اُپن دیتا در اختیار تمامی کاربران فضای مجازی است و با مرور شاخص های گنجانده شده در جداول ارزیابی بنگاه های ICT، می توان به شرایط رقابتی آنها در بازار رو به رشد ارتباطات پی برد. منابع استخراجی در قالب چهار زیر شاخه تلفن ثابت، موبایل، پست و فناوری اطلاعات به مردم مخابره می گردد که اخیرا شاخص سنجی مربوط به خاتمه تابستان را نیز مخابره نموده است.

اهمیت ضریب نفوذ بیش از 140 درصدی تلفن همراه در کشور و همچنین سرمایه گذاری های هنگفت اپراتورهای موبایل کشور برای توسعه نسل های نوین ارتباطی در اقصی نقاط کشور، همیشه باعث شده تا نگاه خاصی به بخش ارتباطات سیار گردد و توجه اغلب فعالان عرصه مالی، معطوف به سنجش شرایط رقابت بین اپراتورهای تلفن همراه است.

شاخص سهم بازار درصد فروش هر کدام از اپراتورها در یک دوره زمانی مشخص در بازار را نمایانگر است.

محاسبه این شاخص به این شکل است که میزان فروش یک شرکت تقسیم بر میزان کل فروش محصولات در همان صنعت و در همان بازه زمانی می گردد؛ بنابراین با توجه به این رابطه راحت می توان اندازه شرکت نسبت به بازار و رقبا را سنجید.

درک و شناسایی سهم بازار، دید و شناخت وسیعی از کسب وکار را ارائه می نماید؛ این عنصر تنها برای مقایسه شرکت هایی است که در یک صنعت مشابه فعالیت داشته و با یکدیگر به رقابت می پردازند و به عواملی که موجب شکست یک شرکت در رقابت می گردد و میزان احتمال رشد کسب وکار می پردازد.

در مجموع افزایش یا کاهش سهم بازار، توانایی یک شرکت در رقابت در بازار را مشخص می نماید.

به عنوان مثال انتظار از شرکت ایرانسل که مدت هاست تبلیغاتی با تکیه بر فناوری 5G دارد، این است که در راستای حرکت به سمت تکنولوژی جدیدتر (که البته هنوز در هیچ کجای جهان پیاده سازی نشده است)، با رشد تعداد مشترکان و به عبارتی افزایش سهم بازار روبرو گردد.

در واقع با توجه به اینکه ابتدای مرداد ماه سالجاری ایرانسل رسما از راه اندازی نخستین سایت 5G در مرکز تحقیقات مخابرات ایران و برای وزارت ارتباطات اطلاع داد، انتظار عقلانی این است که مشترکان با توجه به جدید بودن این فناوری و بدور از واقعیت ماجرا که تا سال 2025 هیچ کاربرد تجاری در جهان نخواهد داشت، به سمت ایرانسل جذب شده و تعداد مشترکان این اپراتور در مقایسه با شرکت های همراه اول و رایتل در همان مقطع زمانی افزایش یابد.

اما گزارش های وزارت ارتباطات در قالب همان سامانه رگولاتوری، از اتفاق عجیب و شاید غیرقابل باوری پرده برداشته است تا شاید برای چندمین بار به جهان ثابت کند که بازار ایران رفتاری متفاوت از جهان دارد و مختصات حوزه ICT آن کاملا متفاوت و منحصر به فرد است.

رفتار سهم بازار با میل به ترابردپذیری

در واقع همانطور که جهان و البته مسئولان وزارت ارتباطات در بدو اجرای طرح ملی ترابردپذیری انتظار داشتند که مشترکان اپراتور قدیمی تری همچون همراه اول به سمت اپراتورهای جدیدتر مثل ایرانسل و رایتل سرازیر شوند اما بعد از گذشت چهار سال آب پاکی بر این انتظارات ریخته شد و مشترکان تلفن همراه ایران به شکلی معکوس، از ایرانسل و رایتل به سمت همراه اول سرازیر شدند تا نشان دهند اختیار عمل کاملا در دست مشترکان است و آنان انتخاب می نمایند که کدام اپراتور را برگزینند.

در نمودارهای اخیر وزارت ارتباطات نیز کاملا مشهود است که مردم ظاهرا بیش از اینکه دغدغه 5G، 6G یا ... xG را داشته باشند، به دنبال کیفیت و سرویس دهی بهتر شرکت ها هستند و سطح تکنولوژی که آنها در شبکه شان به کار می گیرند چندان اهمیتی ندارد.

پر واضح است اگر به مشترکی گفته گردد که تمایل به استفاده از 5G که هنوز در حد اسم است و هیچ کجای جهان خارج از آزمایشگاه ها به بهره برداری نرسیده، دارد یا اینکه به دنبال کیفیت خوب در دریافت سرویس است؟، پاسخ خواهد داد که من پول سرویس را می دهم نه تبلیغات واهی را...

بنابراین همیشه معیار مشترک، راهی برای سنجش واقعیت هاست؛ زیرا در زمان کنونی با طرح هایی که دولت به اجرا رسانده هر مشترک در صورت دریافت خدمات ضعیف، سریعا می تواند به اپراتور دیگری نقل مکان کند.

5G هم چاره ساز نشد...

گزارش اخیر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می دهد که از سال گذشته (1398) تا شش ماهه نخست سالجاری (1399) و شاید برخلاف انتظارات، اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) با ریزش مشترکان روبرو شده است در حالیکه فرایند همراه اول و رایتل صعودی بوده است.

براساس این گزارش دولت، سهم بازار همراه اول از 53.14 درصد در سال 98 به 53.79 درصد تا خاتمه شهریور ماه سالجاری رسیده و رشدی 0.65 درصدی را به ثبت رسانده است.

اما ایرانسل که از عنوان بزرگترین اپراتور دیجیتال در تبلیغات خود استفاده می نماید از سهم بازار 43.45 درصدی در سال گذشته به 42.77 درصدی تا خاتمه شش ماهه نخست 99 ریزش نموده و افتی 0.68 درصدی را به ثبت رسانده است.

در طرف مقابل سهم بازار رایتل هم صعودی بوده و از 3.39 درصد سهم بازار در سال 98 به 3.44 درصد در شش ماهه نخست سالجاری افزایش یافته است.

مشترکان همراه اول و رایتل افزایش یافتند

بنابراین با نگاهی به تعداد مشترکان اپراتورهای تلفن همراه، متوجه می شویم که تعداد مشترکان همراه اول به بیش از 65 میلیون و مشترکان رایتل به بیش از 4 میلیون افزایش یافته است.

اما از طرف دیگر مشترکان ایرانسل به عنوان اپراتور دوم ارتباطی که البته معتقد است 5G را به کشور آورده، به کمتر از 52 میلیون ریزش نموده است.

بنابراین با اکتفا کردن به خروجی این گزارش رسمی، می توان بازار ارتباطات کشور را فوق العاده رقابتی تصویر کرد که حتی فرصت خودنمایی در اختیار اپراتوری همچون رایتل که دیرتر از همراه اول و ایرانسل وارد فضای رقابتی شد نیز هست به گونه ای که توانسته در نمودار فرایند حرکت با افزایش تعداد مشترکان به نسبت ایرانسل روبرو گردد.

این رویه در طرح ترابردپذیری شماره های تلفن همراه نیز مشهود است و برخلاف انتظارات، همراه اول به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین اپراتور ارتباطی کشور که قدمت آن به ربع قرن می رسد، برنده رسمی این طرح ملی است و توانسته مشترکان بیشتری را از اپراتورهای دیگر در چهار سال اخیر جذب شبکه و سرویس های خود کند.

منبع: انتخاب
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1375

به "سهم بازار ایرانسل منفی شد، رشد رایتل همپای اپراتور اول تلفن همراه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم بازار ایرانسل منفی شد، رشد رایتل همپای اپراتور اول تلفن همراه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید