ماده ای مصنوعی که محیط اطراف خود را احساس می کند

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، پژوهشگران آمریکایی در بررسی نو خود، یک ماده مصنوعی ابداع کرده اند که می تواند محیط اطراف را احساس کند.

ماده ای مصنوعی که محیط اطراف خود را احساس می کند

پژوهشگران دانشگاه میزوری(University of Missouri) و دانشگاه شیکاگو(UChicago)، یک ماده مصنوعی موسوم به متامتریال(Metamaterial) ابداع کرده اند که می تواند نسبت به محیط واکنش نشان دهد و به صورت مستقل از انسان عمل کند. برای نمونه، یک پهپاد در حال ارسال کالا ممکن است محیط خود، جهت باد و سرعت آن را بررسی کند و ارسال را به صورت اتوماتیک و ایمن انجام دهد.

گولیانگ هوانگ(Guoliang Huang)، از پژوهشگران این پروژه گفت: طراحی مکانیکی ماده مصنوعی تازه ما، سه عملکرد اصلی را شامل می شود که مواد موجود در طبیعت از آنها برخوردارند. این سه عملکرد، حس کردن، پردازش اطلاعات و فعال سازی یا حرکت هستند.

برخی از نمونه های طبیعی این عملکردها عبارتند از واکنش سریع آرواره های گیاه گوشت خوار موسوم به ونوس مگس خوار(Venus flytrap) برای گرفتن یک حشره، آفتاب پرست هایی که رنگ پوست خود را تغییر می دهند تا با محیط اطراف خود ترکیب شوند و مخروط های کاج که شکل خود را در واکنش به تغییرات رطوبت هوا تنظیم می کنند.

هوانگ ادامه داد: ما در اصل، نحوه واکنش این ماده نسبت به تغییر محرک های موجود در محیط اطراف را کنترل می کنیم. به عنوان نمونه، ما می توانیم با متصل کردن این ماده به سازه های هوافضا، آن را در فناوری های این حوزه به کار ببریم. این ماده می تواند به کنترل و کاهش صداهای ناشی از هواپیما مانند ارتعاشات موتور کمک کند و قابلیت های چندمنظوره آن را افزایش دهد.

این ماده، از یک تراشه رایانه ای در کنترل یا دستکاری پردازش اطلاعات مورد نیاز استفاده می کند. گام بعدی پژوهشگران، اجرای ایده خود در یک محیط واقعی است.

این پژوهش، در مجله Nature Communications به چاپ رسید.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2016

به "ماده ای مصنوعی که محیط اطراف خود را احساس می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماده ای مصنوعی که محیط اطراف خود را احساس می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید