مقاصد محبوب گردشگری، از صد سال پیش تا به امروز

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، آثار تاریخی گرا ن قدر و شهرهای سنتی، زمانی بسیار عادی و حتی مناظری ناآشنا بودند. این عکس های صدساله نگاه شگفت انگیز و گذرایی را به صد سال گذشته می اندازد.

مقاصد محبوب گردشگری، از صد سال پیش تا به امروز

کوه راشمور، سال 1905

این کوه قبلا لاکوتا سیوکس به معنی شش پدربزرگ نامیده می شد اما در سال 1885 به نام یک وکیل برجسته نیویورکی به نام چارلز ای راشمور تغییر نام داد. در سال 1927 ساخت وساز آن آغاز و در سال 1941 انتها یافت. در طول مدت زمان حکاکی هیچ کسی فوت نکرد اما بعد از مدتی چند کارگر پس از استنشاق گرد و غبار گرانیت به دلیل مسائل ریوی مردند.

کوه راشمور، امروزه

تصاویر روسای جمهور جورج واشنگتن، توماس جفرسون، تئودور روزولت و آبراهام لینکلن روی این کوه کنده کاری شده اند.

بنای یادبود لینکلن، سال 1917

در سال 1917 هیچ کسی تصور این را هم نمی کرد که در سال 2000 میلادی به بعد، سالانه 6 میلیون جهانگرد از بنای یادبود لینکلن بازدید کند. در بنای یادبود که در نزدیکی رودخانه پوتوماک واقع شده، مجسمه بزرگ نشسته آبراهام لینکلن، کتیبه نطق گتیسبورگ و دومین متن سخنرانی افتتاحیه او نهاده شده است. تالاب بعدها تبدیل به استخری دو هزار فوتی شد.

بنای یادبود لینکلن، امروزه

بنای یادبود لینکلن؛ تظاهرات، سخنرانی ها و مناظره های زیادی به خود دیده است، مانند سخنرانی من رویا دارم مارتین لوتر کینگ.

مجسمه ابوالهول مصر، سال 1871

اوت ماریت و امپراتور پدرو دوم برزیل با چند تن دیگر در مقابل مجسمه ابوالهول در تصویر مشاهده می شوند.

مجسمه ابوالهول مصر، امروزه

در طول قرن ها قدیمی ترین تندیس تاریخی جهان آسیب دیده (بینی آن از دست رفته است)، کنده کاری شده و جاودانه شده است. مجسمه ابوالهول روی سنگ بستر فلات جیزه حکاکی شده است و در اوایل قرن 19 به وسیله یک کاشف فرانسوی کشف شد. مشهورترین نظریه ای که برای هدف از ساختن این مجسمه ارائه شده است این است که این مجسمه برای به تصویر کشیدن فرعون خفرع ساخته شد که در سال های 2558 تا 2532 قبل از میلاد مسیح زندگی می کرد.

مجسمه مسیج نجات دهنده، سال 1924

این مجسمه با 98 فوت ارتفاع، در ریودوژانیروی برزیل نهاده شده است و از بتن مسلح و سنگ صابونی ساخته شده است. بزرگترین مجسمه مذهبی جهان تنها با پولی که از طرف جامعه کاتولیک برزیل اهدا شده بود، ساخته شد. ساخت وساز آن در سال 1922 آغاز شد و بعد از گذشت 6 سال ساخت مجسمه به انتها رسید.

مجسمه مسیح نجات دهنده، امروزه

مجسمه مسیح دو بار مورد اصابت رعدوبرق نهاده شده و در سال 2007 به فهرست عجایب هفت گانه نو جهان اضافه شده است.

بازی های المپیک، سال 1896

بازی های باستانی المپیک که قدمت آن به 776 سال قبل از میلاد مسیح می رسد، قبلا به افتخار الهه آتنا برگزار می شد. بازسازی ویرانه های ورزشگاه باستانی یونان، ورزشگاه پاناتناییک، در آتن کاملا از سنگ مرمر ساخته شده و یکی از قدیمی ترین ورزشگاه های جهان است. این ورزشگاه در آوریل سال 1896 با حضور 14 کشور، میزبان اولین دوره بازی های بین المللی عصر مدرن بود.

بازی های المپیک، عصر نو

ژاپن بودجه ای معادل 3 میلیارد دلار برای میزبانی بازی های المپیک سال 2020 کنار گذاشته است. طراحی بسیار شیک ورزشگاه زیر زمینی توکیو میزبان حداقل 68000 نفر است. انتظار می رود بیش از 200 کشور در این دوره از مسابقات شرکت نمایند.

برج ایفل، سال 1887

اصلا قرار نبود این برج برای همواره بماند. طرح گوستاو ایفل به عنوان یک بنای آهنی غیرمحبوب برای نمایشگاه جهان در سال 1889 ساخته شد. سپس تصمیم بر این شد که آن را تخریب نمایند. این پروژه به وسیله شهر بارسلونا، قبل از اینکه به پاریس انتقال یابد، رد شد. در سال 1940 زمانی که فرانسه از آلمان بازنده شد، مبارزان فرانسوی سیم های آسانسور برج ایفل را قطع کردند تا هیتلر مجبور گردد برای افراشتن پرچم خود بالای این برج، تمام 700 پله آن را پیاده بالا رود.

برج ایفل، امروزه

امروزه برج ایفل بیشتر از هر جاذبه جهانگردی دیگری، بازدیدنماینده دارد. حداقل 30 مدل از این برج در سراسر جهان وجود دارد.

سان فرانسیسکو، سال 1906

در سال 1906 میلادی زلزله ای به بزرگی 7.8 ریشتر منطقه خلیج سان فرانسیسکو را لرزاند و باعث مرگ بیش از 3000 نفر در سان فرانسیسکو و اطراف آن شد که بعدها این شهر به نهمین شهر بزرگ آمریکا تبدیل شد. تقریبا 80 درصد شهر بر اثر آتش سوزی از بین رفت و بیشتر ساکنان آن به اوکلند و برکلی پناه بردند. خسارات ناشی از این فاجعه بیش از 400 میلیون دلار تخمین زده شده است.

سان فرانسیسکو، امروزه

امروزه تراکم جمعیت سان فرانسیسکو 18451 نفر در هر مایل مربع است و دومین شهر پرجمهیت آمریکا بعد از نیویورک سیتی محسوب می گردد.

میدان تایمز، 1898

برای اولین بار در سال 1624 هلندی ها در جزیره منهتن مقیم شدند و مکانی که امروزه میدان تایمز نامیده می گردد، مرکز بارگیری آن شد. زمین های اطراف آن که در آن اسب و چهارانتها اهلی نگه داری می شدند، به نام لانگکر شناخته شد. در سال 1904 روزنامه نیویورک تایمز به ساختمانی در خیابان چهل و دوم در میدان لانگکر نقل مکان کرد. خیلی زود یک ایستگاه مترو در این میدان ساخته شد و نام آن را به میدان تایمز تغییر دادند. سه هفته بعد اولین تبلیغ الکترونیکی در کنار یک بانک، در خیابان چهل و ششم و خیابان برادوی نهاده شد.

میدان تایمز، امروزه

هر ساله حدود 50 میلیون جهانگرد برای بازدید به میدان تایمز می آیند و در روزهای اوج جهانگردی بیش از 460000 نفر در خیابان های آن راه می فرایند.

بوستون، سال 1860

این تصویر قدیمی ترین بازمانده از نماهای هوایی است. این عکس در 13 اکتبر سال 1860 به وسیله یک آمریکایی به نام جیمز والاس بلک گرفته شده است. عکس از یک بالون هوایی و از ارتفاع 2066 فوتی در آسمان گرفته شده است. دو اثر تاریخی ملی بسیار معروف در این عکس بلک قابل مشاهده است: کلیسای قدیمی جنوب که به سبک احیای گوتیک ساخته شده و کلیسای اصلی ترینیتی که در سال 1827 در آتش سوزی بزرگ بوستون نابود و بعدها دوباره ساخته شد.

بوستون، امروزه

در این شهر که در سال 1630 محل اسکان مهاجران پیورتین شد، اولین مدرسه عمومی کشور، اولین سیستم مترو و اولین پارک عمومی احداث شده است. اهالی بوستون ادعا می نمایند که بالاترین مقدار خیر و کارهای بشردوستانه را دارند و به اولین مرکز بین المللی آموزش عالی شهر افتخار می نمایند.

کیوتو، سال 1886

خیابان شیجو و منطقه ها اطراف آن به یکی از بزرگترین مقاصد جهانگردی کیوتو تبدیل شده است. این شهر پر از مراکز خرید بزرگ با رستوران ها، جواهراتی با برندهای مشهور جهان، لوازم آرایشی، مد، سوغاتی های منحصر به فرد و بسیار گران قیمت و لوازم به روز تکنولوژی است. مراکز خرید این شهر حتی با توکیو هم رقابت می نماید. شیجو به معنی خیابان چهارم و بخشی از هیان کیو، یکی از نام های قدیمی کیوتو است.

کیوتو، امروزه

کیوتو به مدت هزار سال، از سال 794 تا 1868 میلادی مرکز ژاپن بود. با وجود اینکه از سال 1868 مرکز قدرت و پادشاهی ژاپن به توکیو انتقال یافته است، بعضی از افراد هنوز هم کیوتو را مرکز واقعی ژاپن می دانند.

منبع: کجارو
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2108

به "مقاصد محبوب گردشگری، از صد سال پیش تا به امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاصد محبوب گردشگری، از صد سال پیش تا به امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید