هنگام خرید یک مینی کامپیوتر باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، امروزه هم تعریف مینی کامپیوترها یا مینی پی سی ها تغییر پیدا نموده است و هم کاربردشان!

هنگام خرید یک مینی کامپیوتر باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

استقبال کاربران و بازار از مینی کامپیوترها افزایش پیدا نموده و عملا دارند جایگزین کیس های کامپیوتری بزرگ و بزرگ الجثه یا حتی نوت بوک ها می شوند.

مهم ترین ویژگی مینی کامپیوترها در اشغال فضای بسیار کم و قابل حمل بودن آ ن ها است. افرادی که فضای کاری زیادی در خانه یا محل کار خود ندارند یا نمی خواهند میزکار خود را با یک لپ تاپ بزرگ یا کیس کامپیوتر شلوغ نمایند؛ سراغ مینی پی سی ها می فرایند.

در طول تاریخ کامپیوترهای شخصی، بارها تعریف مینی پی سی ها تغییر یافته است ولی امروزه به یک کامپیوتر کامل ولی در ابعاد بسیار کوچک و قابل حمل یک مینی پی سی یا مینی کامپیوتر گفته می گردد.

مینی کامپیوترهای امروزی قدرت پردازشی هر کاری را دارند و حتی با پردازنده های Core i5 و Core i7 به همراه کارت گرافیک مجزا یا ماژول های رم بالا عرضه می شوند. پس، این ذهنیت را دور بیندازید که مینی کامپیوترها برای یک سری کارهای سبک و خاص ساخته شده اند و مثلا نمی گردد با آن ها بازی کرد یا استریم فیلم و سریال داشت.

بیشتر مردم از مینی پی سی ها برای مصارف روزانه و انجام کارهای معمول خود استفاده می نمایند ولی می توان این دستگاه ها را طوری پیکربندی کرد که پردازش های سنگین گرافیکی و ویدئویی را هم انجام دهند.

اگر مشتاق شدید بیشتر درباره مینی کامپیوترها بدانید یا قصد خرید یکی از آن ها را دارید؛ 5 نکته مهم و کلیدی زیر را به خاطر داشته باشید تا بهترین و مناسب ترین مینی پی سی را برای خودتان تهیه کنید:

1- خرید یک مینی کامپیوتر آماده یا پیکربندی و سفارشی سازی یک کامپیوتر؟

مهم ترین نکته درباره مینی کامپیوترها این است که باید یک دستگاه کاملا آماده و بدون سفارشی سازی یا قابلیت ارتقای قطعات را بخریم یا سراغ یک مینی کامپیوتری برویم که می گردد هر قطعه آن را خودمان انتخاب و سوار کنیم؟

اصلا مینی کامپیوتری خوب است که یکپارچه باشد و اجازه ارتقای هیچ قطعه ای را ندهد یا مینی کامپیوتری که بگردد پردازنده، رم، کارت گرافیک و درگاه های آن را تعویض کرد و ارتقا داد؟

بسیاری از مینی کامپیوترهای موجود در بازار دقیقا همانند جمع کردن یک کیس کامپیوتر، قابلیت انتخاب قطعه، سفارشی سازی و پیکربندی دارند. حداقل می توان گفت کیت های NUC شرکت اینتل، مینی پی سی های شرکت زوتاک یا شاتل دقیقا این طور هستند.

در بیشترشان پردازنده با مادربورد مجتمع شده است و شما باید دنبال خرید رم، کارت گرافیکی جداگانه (اگر احتیاج دارید و کارت گرافیک مجتمع مادربورد پاسخگو نیست)، افزایش ظرفیت هارددیسک یا استفاده از درایو SSD، افزودن قابلیت هایی مانند کارت شبکه بی سیم و نظایر این ها بروید.

پس، بهتر است ابتدا سراغ مینی کامپیوتری بروید که دارای یک پردازنده با مشخصات مورد احتیاجتان باشد و بعد براساس آن میزان رم و فضای ذخیره سازی و دیگر سخت افزارها را انتخاب یا ارتقا دهید.

2- کارت گرافیک مجتمع یا مجزا؟

کارت گرافیک و GPU هم مانند CPU از آن دسته قطعاتی است که در غالب مینی پی سی ها به صورت مجتمع وجود دارد و شما نمی توانید ان را مجزا خریداری و به کیس اضافه کنید. اصولا، مینی پی سی ها این قدر کوچک هستند که اجازه نمی دهند و فضایی برای نصب کارت گرافیک مجزا ندارند.

ولی باز هم در بازار می توان مدل هایی یافت که دارای کارت گرافیک مجزا هستند. این مینی کامپیوترها از کارت های گرافیک مجزایی استفاده می نمایند که در لپ تاپ های گیمینگ استفاده می گردد.

مثلا، مینی کامپیوتر زاتاک Zbox Magnus دارای کارت گرافیک اختصاصی انویدیا جی فورس است و اجازه می دهد بازی های ویدئویی با رزولوشن 1080p اجرا کنید. بعضی از مدل های جدید مینی پی سی های زاتاک به پردازنده Xeon اینتل و کارت گرافیک Quadro انویدیا مجهز هستند.

3- امکانات و اتصالات جانبی

حسابی مواظب اتصالات و قابلیت های جانبی و ارتباطی مینی پی سی مدنظرتان باشید. بعضی از مینی پی سی ها قابلیت افزودن کیت و توسعه امکانات جانبی را دارند. مثلا می توانید درگاه HDMI یا USB جدید اضافه کنید.

اما بعضی دیگر از مینی پی سی این انعطاف پذیری را ندارند و باید کیت های اضافی را به مانیتور ال سی دی خود نصب کنید؛ به شرط اینکه مانیتور شما از استاندارد VESA پشتیبانی کند.

دقت کنید مینی پی سی شما از ارتباطات وای فای پشتیبانی کند یا حداقل اجازه بدهد کیت کارت شبکه بی سیم به آن اضافه کنید چون بدون وای فای تقریبا نمی گردد هیچ کاری با یک مینی پی سی انجام داد.

4- سیستم خنک نماینده

خنک شدن مینی پی سی مسئله مهمی است. به ویژه، اگر مینی پی سی با قدرت پردازنده و رم و گرافیک بالا انتخاب کردید و یک منبع تغذیه قوی روی آن سوار شده است.

بعضی از مینی پی سی ها دارای فن و بعضی دیگر بدون فن ولی مکانیزم های تهویه هوا و جابه جای هواوی گرم و سرد هستند.

معمولا، مینی پی سی های بدون فن و اصطلاحا دارای سیستم خنک نماینده پسیو بسیار کوچک بوده و قدرت پردازشی بالایی ندارند. این مینی پی سی ها در مدت زمان کارکرد طولانی مدت خطر داغ شدن دارند.

اگر فعلا یک مینی پی سی کوچک و بدون فن انتخاب کردید ولی بعدا می خواهید رم و هارددیسک آن را ارتقا دهید و قدرت پردازشی بالاتری به دست بیاورید؛ از همین الان به فکر سیستم خنک نمایندگی آن باشید.

5- طراحی و جنس بدنه

به وزن، اندازه، طراحی و نحوه استفاده مینی پی سی یا جنس بدنه آن هم دقت کنید.

بعضی مینی پی سی ها درون جیب قرار می گیرند و نهایت اندازه ای مشابه یک گوشی موبایل یا مودم همراه دارند اما بعضی دیگر از مینی پی سی های قدرتمند بزرگ تر و مشابه یک ست آپ باکس یا اندروید باکس هستند.

دقت کنید درگاه های ارتباطی مینی کامپیوتر چگونه کنار هم طراحی شدند و آیا امکان استفاده همزمان از همه آن ها وجود دارد؟ آیا جنس بدنه مینی پی سی به اندازه کافی محکم هست تا با اولین افتادن از دست یا فشاری، متلاشی نگردد؟

آیا طراحی مینی پی سی به گونه ای هست که بگردد در آینده کیت های بیشتری به آن اضافه نمود؟ اصلا درون جعبه مینی پی سی فضای آزاد برای نصب قطعات مختلف وجود دارد؟

منبع: یک پزشک
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1355

به "هنگام خرید یک مینی کامپیوتر باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنگام خرید یک مینی کامپیوتر باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید