چیپست اپل M2 با فناوری 4 نانومتری احتمالا سال آینده عرضه می گردد

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، همان طور که می دانید غول عظیم دنیای فناوری می خواهد تا در یک بازه زمانی 2 ساله کلیه پردازنده های اینتل استفاده شده در مک ها را با تراشه اپل سیلیکون طراحی شده به وسیله خودش جایگزین کند. با توجه به این موضوع این شرکت سال جاری و در سال گذشته مک های جدیدی را با تراشه اپل M1 به بازار عرضه کرد.

چیپست اپل M2 با فناوری 4 نانومتری احتمالا سال آینده عرضه می گردد

تراشه اپل M1 به وسیله شرکت تایوانی TSMC و با فناوری 5 نانومتری ساخته شده و این تراشه دارای 16 میلیارد ترانزیستور است. برای اطلاع باید بگوییم که تراشه A14 بایونیک استفاده شده در نسل چهارم آیپد ایر و سری آیفون 12 دارای 11.8 میلیارد ترانزستور است. همان گونه که می دانید تراشه اپل M1 استفاده شده در نسل تازه مک بوک ایر، مک بوک پرو 13 اینچ، آیپد پرو تازه و آی مک 24 اینچی دارای معماری ARM است.

استفاده از معماری ARM در این تراشه باعث شده است که چیپست اپل M1 مشابه تراشه های سری A که اپل از آن ها در آیفون و آیپد استفاده می نماید، باشد. شایعه ها و گزارش های منتشر شده نشان می دهند که اپل از نسخه تازهتری از تراشه اپل M1 به نام M1X که دارای قدرت پردازشی بیشتری نسبت به تراشه اپل M1 است، در دستگاه هایی مانند مک بوک پرو های 2021 استفاده خواهد نمود.

بعلاوه گزارش هایی منتشر شده اند که نشان می دهند اپل در حال توسعه نسل بعدی تراشه اپل M1 به نام اپل M2 است. این گزارش ها نشان می دهند که چیپست اپل M2 هم به وسیله شرکت تایوانی TSMC فراوری خواهد شد و گویا دارای فناوری ساخت 4 نانومتری است.

استفاده از فناوری ساخت تازه و با نانومتر کمتر باعث می گردد که تراشه اپل M2 در مقایسه با نسل قبلی خود هم قوی تر و هم دارای مصرف انرژی بهینه تری باشد. تحلیلگر باسابقه محصولات اپل یعنی مینگ چی کو درباره این تراشه تازه گفته است که اپل ممکن است از آن در نسل تازه مک بوک ایر که در نیمه سال 2021 از آن رونمایی خواهد شد، استفاده خواهد نمود.

شایعه های منتشر شده نشان می دهند که تراشه M1X و M2 هر دو دارای واحد CPU با 10 هسته پردازشی هستند. برای اطلاع باید بگوییم که تراشه اپل M1 دارای واحد پردازشی 8 هسته ای متشکل از 4 هسته پردازشی باقدرت بالا و 4 هسته با مصرف بهینه انرژی است.

بعلاوه پیش بینی می گردد که واحد گرافیکی، GPU، تراشه M1X دارای 32 هسته پردازشی برای انجام کارهای گرافیکی باشد. با این وجود پیش بینی نمی گردد که واحد گرافیکی تراشه اپل M2 از لحاظ تعداد هسته های واحد گرافیکی مشابه تراشه اپل M1X باشد.

به احتمال زیاد سال آینده تراشه اپل M2 عرضه خواهد شد. با این وجود هنوز معین نیست که آیا اپل از این تراشه در مدل های 2022 آیپد پرو هم استفاده خواهد نمود یا نه. همان طور که دیدیم اپل در سال 2021 از نسل تازه آیپد پرو مجهز به تراشه اپل M1 رونمایی کرد. انجام این کار به وسیله اپل باعث شد که این دستگاه ها دارای قدرت پردازشی بسیاری زیادی باشند که ممکن است باعث گردد بسیاری از کاربران از این دستگاه ها به اسم کامپیوتر های بعدی خود استفاده نمایند.

نگاهی به ماه آوریل (فروردین) و خبر های منتشر شده در آن نشان می دهد که گویا اپل هم اکنون فراوری انبوه تراشه ی اپل M2 را شروع نموده است و ممکن است که این تراشه در ماه جولای (تیر) برای استفاده در محصولات فرستاده شوند. البته باید بگوییم که در این شایعه بعلاوه آمده بود که اپل از تراشه اپل M1 در نسل بعدی آیپد پرو هم استفاده خواهد نمود که به حقیقت تبدیل شد.

اپل تا به امروز اطلاعاتی را درباره معینات فنی دو تراشه M1X و M2 منتشر ننموده است. خبر های منتشر شده نشان می دهند که اپل می خواهد به زودی و در حدود 4 هفته دیگر از سری آیفون های 13 رونمایی کند. پیش بینی می گردد که این آیفون ها دارای تراشه تازه A15 بایونیک باشند که به وسیله شرکت TSMC و با استفاده از فناوری 5 نانومتری بهبود یافته ساخته شده است.

در نهایت باید بگوییم که تراشه اپل M2 اولین تراشه 4 نانومتری اپل است که این شرکت سال آینده از آن استفاده خواهد نمود. گزارش های منتشر شده نشان می دهند که اپل در سری آیفون 14 از تراشه A16 بایونیک استفاده خواهد نمود که براساس فناوری 3 نانومتری فراوری شده است.

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1882

به "چیپست اپل M2 با فناوری 4 نانومتری احتمالا سال آینده عرضه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیپست اپل M2 با فناوری 4 نانومتری احتمالا سال آینده عرضه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید