بازدید پروفسور پیر بریان از کاخ های هخامنشی استان بوشهر

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، نشست سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با پروفسور پیر بریان مورخ فرانسوی دوره هخامنشی برگزار گردید.

بازدید پروفسور پیر بریان از کاخ های هخامنشی استان بوشهر

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، در این نشست ارغوان مهدی زاده سرپرست این اداره کل، ضمن خوش آمدگویی به پرفسور پیر بریان گفت: از حضور یکی از استادان بزرگ حوزه تاریخ هخامنشی در بوشهر بسیار خوشحالیم و امیدواریم که این حضور به نوعی آغاز حضور سایر اساتید به استان بوشهر باشد.

مهدی زاده اضافه کرد: استان بوشهر در بعد تاریخی قدمت بالایی دارد و اکتشافات اخیر در حوزه میراث فرهنگی بر روی این گفته صحه می گذارد و دستاوردهای این اکتشافات در نوع خود بی نظیر هستند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر ادامه داد: شهرستان دشتستان یکی از مناطقی است که بیشترین اکتشافات پیرامون دوره هخامنشی را داشته و از این نظر می توان گفت که بهشت باستان شناسان است .

او در خاتمه با تقدیم یک هدیه از صنایع دستی استان بوشهر گفت: ما تمام امکانات و ظرفیت های خود را برای دعوت از باستان شناسان و مورخین به کار خواهیم گرفت تا بتوانیم در میراث فرهنگی این سرزمین به دستاوردها و نتایج خوبی در تحقیق و مقالات و معرفی تاریخ و قدمت استان بوشهر و نقش تاریخی آن در ایران باستان برسیم.

پرفسور پیر برایان نیز در این نشست به سوالات معاونان و باستان شناسان در حوزه تاریخ هخامنشی پاسخ داد و بعد از آن به شهرستان دشتستان رفت و به بازدید از کاخ های هخامنشی چرخاب، بردک سیاه و سنگ سیاه پرداخت.

پس از بازدید های کاخ های هخامنشی پرفسور پیر بریان با حضور در کاروانسرای مشیرالمک برازجان به موزه در حال تاسیس این بخش سر زد و در حاشیه این بازدید گفت: تا به امروز از این بخش از ایران مسافرت نداشتم و بسیار برایم تازگی داشت چون با یک نوع فرهنگی متفاوت از همیشه برخورد داشتم .

او ادامه داد: بسیار دوست داشتم خلیج فارس و بافت ایرانی نزدیک آن را در کنار هم ببینم که این نیز حاصل شد و بسیار خوشحالم و برای من بسیار جذاب بود.

این مورخ و باستان شناس درباره کاخ های هخامنشی گفت: به طور قطع نمی توانم راجع به آنها اظهارنظری کنم و نیازمند تحقیقات بیشتر در این زمینه است.

پروفسور پیر بریان در خاتمه با بیان این موضوع که باستان شناسان نگاه کلی تری به تحقیقات داشته باشند گفت: باستان شناسان باید پیرامون سازه های یافت شده فعلی تحقیقات دیگری نیز انجام دهند و ارتباط این کاخ ها و سازه ها را با هم تحقیق نمایند و بیشتر به چاپ کتاب و مقالات در این زمینه بپردازند .

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 137

به "بازدید پروفسور پیر بریان از کاخ های هخامنشی استان بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید پروفسور پیر بریان از کاخ های هخامنشی استان بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید