جدیدترین آمار فراوری علم ایران در2015، وضعیت همکاری های بین المللی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، دکتر جعفر مهراد در تبادل نظر با خبرنگاران اضافه کرد: تقریبا چهار ماه از سال میلادی 2015 سپری شده است. ایران همچنان به انتشار مدارک علمی که در موسسات بین المللی معتبر ثبت و نمایه سازی می شوند، ادامه می دهد.

جدیدترین آمار فراوری علم ایران در2015، وضعیت همکاری های بین المللی

چهره ماندگار علمی کشور گفت: از کل تعداد 7 هزار و 198 مدرک جمعاً 6 هزار و 853 مورد به مقالات پژوهشی تعلق دارد که در مجلات معتبر بین المللی منتشر شده است. تعداد 147 مورد به نقد و آنالیز، 61 مورد به نامه ها، 43 مورد به سردبیری و 40 مورد نیز به تصحیح نوشته ها اختصاص دارد.

وی گفت: از کل تعداد 7 هزار و 198 مدرک فراوری شده در چهار ماه اول سال 2015 میلادی، تعداد 938 مورد توسط دانشگاه آزاد اسلامی، 698 مورد توسط دانشگاه تهران و 491 اثر نیز توسط دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر شده است.

مهراد با اشاره به میزان همکاری های بین المللی در همین مدت کوتاه گفت: این همکاری قابل توجه بوده است و از آماری که ارائه شد، تعداد 369 مورد با همکاری دانشمندان و پژوهشگرانی از آمریکا، تعداد 202 مورد با همکاری کانادا و تعداد 200 مورد نیز با استفاده از همکاری های علمی با مالزی منتشر شده است. کشورهای آلمان، استرالیا و انگلستان در مرتبه های بعدی قرار دارند.

بنیانگذار ISC اضافه نمود: از آنجا که تعداد زیادی از این مدارک حاصل تحقیقات علمی دانشمندان و پژوهشگرانی است که با دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در داخل کشور همکاری دارند، از حمایت اقتصادی نهادها و دانشگاه های مربوطه نیز برخوردار بوده اند. تا این بازه زمانی بنیاد ملی علم ایران، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه کاشان و دانشگاه تربیت مدرس به ترتیب بیشترین حمایت های اقتصادی را از تحقیقات علمی به عمل آورده اند.

مهراد با اشاره به اهمیت موضوع استفاده صحیح از نام دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی از سوی اعضای هیات علمی یادآور شد: هنوز بعد از گذشت چند سال از تاکید مبنی بر استفاده از اسم صحیح دانشگاه ها، متاسفانه اسامی بعضی از دانشگاه ها و موسسات به صورت های مختلف در انتشارات علمی ثبت می گردد. تنوع در اسامی مورد استفاده باعث سردرگمی و عدم شمارش صحیح تعداد انتشارات و حمایت هایی است که از تحقیقات علمی به عمل می آید.

وی اضافه نمود: در همین رابطه، به عنوان نمونه نام بنیاد ملی علوم ایران، دانشگاه تهران و ستاد ویژه نانو فناوری ایران به صورت های مختلف ثبت نام شده است. ضروری است اعضای هیات علمی و پژوهشگران و معاونت های پژوهشی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در این مورد که از نظر معین صندلی ایران در بین سایر کشورهای فراوری کننده علم از اهمیت ویژه ای برخوردار است، دقت لازم به عمل آورند.

استاد علم اطلاعات شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به وضعیت ترکیه در برابر ایران در این زمینه گفت: بر اساس داده های مستخرج از پایگاه داده های ISI در همین بازه زمانی که آمار فراوریات علمی ایران گزارش شد، ترکیه 6 هزار و 711 مدرک فراوری نموده است که از این رقم تعداد 5 هزار و 910 مدرک به مقالات علمی پژوهشی این کشور مربوط می گردد. به این ترتیب در چهار ماهه اخیر فعلا میزان انتشارات ایران در نشریات معتبر بین المللی نسبت به ترکیه افزایش نشان می دهد. ماه های آینده نرخ رشد انتشارات علمی را دقیق تر معین خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 541

به "جدیدترین آمار فراوری علم ایران در2015، وضعیت همکاری های بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین آمار فراوری علم ایران در2015، وضعیت همکاری های بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید