حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران: آیا فکر می کنید همه چیز را درباره بدن خود می دانید؟ مطمئنید؟ پس این واقعیت را می دانستید که 25درصد از استخوان های بزرگسالان در پا های آن ها قرار گرفته است؟ یا اینکه گیرنده های چشایی واقعاً آن دسته از برآمدگی های روی زبان شما نیستند؟ پس اگر می خواهید تعدادی واقعیت جالب و شگفت انگیز را درباره بدن خودتان بدانید با ما در ادامه همراه باشید.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما

1. هر 3 تا 4 روز یک لایه داخلی جدید در معده فراوری می گردد! به این ترتیب بدن از هضم خود معده جلوگیری می نماید!

2. مغز شما حاوی بیش از 86میلیارد سلول عصبی است که توسط 100تریلیون اتصال، به یکدیگر پیوسته اند! این خیلی بیشتر از تعداد ستاره های موجود در کهکشان راه شیری ماست! به هر حال، اگر تصمیم گرفتید که تمام آن سلول های عصبی بیشمار را در مغز خود بشمارید، 3000 سال طول می کشد!

3. ناخن های دست غالب شما سریعتر از ناخن های دست دیگرتان رشد می نمایند. به عبارت دیگر، اگر مثلا راست دست باشید، مجبور می شوید بیشتر ناخن های آن را کوتاه کنید. همچنین ناخن های شما در تابستان و در طول روز نیز سریعتر رشد می نمایند.

4. هنگامی که مغز شما پیغام هایی را به قسمت های مختلف بدن شما می فرستد، سیگنال ها با سرعت حداکثر 435 کیلومتر در ساعت در امتداد اعصاب شما حرکت می نمایند!

5. مردم بیش از 4 سال از زندگی خود را صرف غذا خوردن می نمایند.

6. سریعترین ماهیچه های بدن شما آن هایی هستند که باعث می شوند چشم شما چشمک بزند. سرعت انقباض آنها، یک چشمک در کمتر از یک صدم ثانیه است! در یک روز، شما می توانید بیش از 15000 بار چشمک بزنید!

7. در طول عمر خود، یک فرد به طور متوسط بیش از 45 تن غذا را هضم می نماید. این عدد بیشتر از وزن 7 فیل عظیم است!

8. اگر کسی تصمیم به اندازه گیری طول DNA انسان داشته باشد، این عدد برابر با 16میلیارد کیلومتر می گردد که 40000 برابر بیشتر از فاصله بین زمین و ماه است!

9. اگر به بی خوابی مبتلا نیستید، پس احتمالاً حدود یک سوم زندگی خود را در خواب می گذرانید. اما موجوداتی وجود دارند که حتی بیشتر می خوابند: به عنوان مثال برای یک سگ این زمان 44درصد از زندگی آن ها و برای یک مار پیتون، 75درصد است.

10. تنها طی یک روز، خون موجود در بدن شما بیش از 19000 کیلومتر را طی می نماید. این نیمی از مسافت دور کره زمین است!

11. اسکلت شما ظرف 10 سال کاملاً از نو بازسازی می گردد.

12. یک فرد بالغ از حدود 200 ماهیچه استفاده می نماید تا فقط یک قدم راه برود!

13. در هر دقیقه، بدن شما بیش از 3000 سلول پوستی می ریزد. این تقریباً 200000 سلول پوست در ساعت و بیش از 4 کیلوگرم در سال است! اما نگران نباشید! هنوز هم در هر لحظه حدود 300میلیون سلول پوستی دارید. به علاوه، پوست شما هر 28 تا 30 روز یکبار کاملاً از نو تجدید می گردد.

14. کبد تنها اندام انسانی است که می تواند به طور کامل بازسازی گردد. حداقل 25درصد از کبد اصلی، می تواند به اندازه کامل خود بازسازی گردد.

15. سلول های پوستی غبار زیادی نه تنها در بستر شما بلکه در جو زمین ایجاد می نمایند! اگر کسی تمام سلول های پوستی مرده و پوسته پوسته شده را که در هوا شناور هستند جمع کند، این غبار می تواند تا یک میلیارد تن وزن داشته باشد. این وزن 150 برابر وزن هرم عظیم مصر است!

16. شما قادر نخواهید بود جوانه های چشایی خود را با چشم غیر مسلح ببینید، زیرا خیلی ریز هستند. برجستگی های کوچک روی زبان که بیشتر مردم با جوانه های چشایی اشتباه می گیرند، پاپیلا نامیده می شوند. جوانه های چشایی واقعی در بالای این برجستگی ها قرار دارند. ضمناً جوانه های چشایی چرخه زندگی بسیار کوتاهی نیز دارند. آن ها بیش از 10 تا 14 روز زندگی نمی نمایند؛ بنابراین آن ها طعم زندگی بسیار کوتاهی را می چشند!

17. یک فرد به طور متوسط بیش از 100000 مو روی سر خود دارد؛ و از آنجا که این مو حدود 15 سانتیمتر در سال رشد می نماید، بیش از 12 متر مو در طول زندگیتان در می آورید!

18. برخی از افراد می توانند صدای حرکت گوی چشم هایشان را بشنوند!

19. بر خلاف سایر قسمت های بدن، رشد گوش و بینی شما هرگز متوقف نمی گردد!

20. اگر مدت طولانی در آب بمانید، پوست شما چروکیده می گردد، اما به این دلیل نیست که آب را جذب می نماید. بلکه وقتی بدن خیس می گردد، انگشتان چروکیده، چسبندگی بهتری با آب برای شما ایجاد می نماید.

21. چشمان شما ابزاری شگفت انگیز هستند! آن ها می توانند بین 10میلیون رنگ مختلف تمایز قائل شوند!

22. مغز شما حتی هنگام استراحت هم بیش از 20درصد از انرژی بدن شما را استفاده می نماید. حتی هنگامی که شما در خواب هستید، هنوز هم تقریباً به همان اندازه که بیدار هستید، انرژی مصرف می نماید! همچنین مغز در یک روز تقریباً 330 کالری می سوزاند!

23. حدود 25درصد از کل استخوان های یک فرد بالغ در پا های او قرار دارند. بسیاری از آن ها بسیار ریز هستند، اما نقشی بسیار حیاتی در راه رفتن دارند.

24. روزانه 20،000 بار نفس می کشید.

25. استخوان های انسان یک پارادوکس واقعی هستند: تقریباً 5 برابر از یک میله فولادی با همان قطر، قویتر هستند، اما می توانند در اثر ضربه شنماینده باشند!

26. انگشتان عضلات ندارند که می توانند باعث حرکت آن ها شوند. تمام ماهیچه هایی که مفاصل انگشتان را حرکت می دهند در ساعد و کف دست قرار دارند.

27. بدن شما حاوی بیش از 37تریلیون سلول است. زمین بیش از 7میلیارد نفر جمعیت دارد. این بدان معنی است که بیش از 5هزار برابر جمعیت انسان ها، سلول در بدن شما وجود دارد!

28. مطمئناً بستگی به شیوه زندگی و میزان حرکت شما دارد، اما یک فرد معمولی در طول زندگی خود تا 180،000 کیلومتر قدم می زند، که نصف طول مسافت زمین تا ماه یا بیش از 4 برابر مسافت دور کره زمین است!

29. با از دست دادن 1درصد از وزن بدن به دلیل کم آبی احساس تشنگی خواهید کرد. با از دست دادن بیش از 5درصد، ممکن است ضعف کنید؛ و از دست دادن بیش از 10درصد به مرگ فرد ختم می گردد!

30. قوی ترین ماهیچه بدن شما بر اساس وزن آن، عضله فک شما است.

31. هر ثانیه 50،000 سلول در بدن شما جایگزین سلول های جدید می شوند.

32. تا خاتمه عمر، یک فرد معمولی می تواند 150هزار میلیارد قطعه اطلاعات را به یاد بیاورد.

33. حتی اگر اثر انگشت به شدت آسیب دیده باشد، باز هم طبق الگوی اصلی خود ترمیم می گردد!

34. قدرتمندترین عطسه شما می تواند با سرعتی بیش از 160 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

35. یک فرد معمولی در هر ابرو حدود 250 مو دارد. این مو ها هر 4 ماه یک بار به طور کامل جایگزین می شوند.

36. ظرفیت حافظه مغز شما معادل هارد دیسکی با ظرفیت حدود 4 ترابایت است که معادل بیش از 8میلیون عکس است!

37. انسان ها تنها موجودات زنده ای هستند که به طور طبیعی می توانند بر روی پشت خود بخوابند. حتی میمون ها معمولاً در حالت نشسته می خوابند و به چیزی تکیه می دهند.

38. بلندترین استخوان بدن، استخوان ران شما است و کوچکترین آن در گوش واقع شده است که از یک دانه برنج کوتاه تر است.

39. عظیمترین عضو بدن شما پوست شما است. با وجود نازک بودن، وزن آن بیش از 5 کیلوگرم است!

40. ممکن است فکر کنید که جمجمه شما یک تکه است، اما در واقع از 29 استخوان مختلف تشکیل شده است!

41. تنها قسمت بدن شما که نمی تواند خود را درمان کند دندان های شما هستند!

42. افراد راست دست بیشتر تمایل دارند مواد غذایی خود را در سمت راست دهانشان بجوند، در حالی که دست چپ ها، سمت چپ دهان را انتخاب می نمایند.

43. ریه راست شما کوتاهتر از ریه سمت چپ است، زیرا مجبور است جایی برای کبد شما بگذارد. از طرف دیگر، ریه چپ باریکتر است، زیرا مجبور است فضایی را برای قلب ایجاد کند. ریه های یک مرد معمولاً می تواند ظرفیت هوای بیشتری را نسبت به زن داشته باشد.

44. با کمال تعجب، شما هنگام خواب کالری بیشتری نسبت به زمانی که در حال تماشای تلویزیون هستید، می سوزانید!

45. تا 60 سالگی، شما احتمالاً 50درصد از جوانه های چشایی خود را از دست خواهید داد.

46. مو های شما هنگام مسافرت با هواپیما دو برابر سریعتر رشد می نمایند. این موضوع مربوط به فشار جوی بالاتر است.

47. ماهیچه هایی که به چشم شما یاری می نمایند تا متمرکز شوند، حدود 100،000 حرکت در روز دارند. اگر می خواهید عضلات پای خود را به همان اندازه حرکت دهید، باید 80 کیلومتر قدم بزنید!

48. هنگام گوش دادن به موسیقی، ضربان قلب شما با ریتم آهنگ هماهنگ می گردد.

49. اگر همه چین و چروک های روی مغز صاف گردد، مغز به اندازه یک بالش خواهد بود!

منبع: BrightSide

منبع: برترین ها
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1204

به "حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید