خشم اتحادیه اروپا از چین

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، بروکسل چین را رقیب سیستمی نامیده و تهدید کرد که قوانین مربوط به سرمایه گذاری های چین در اروپا را تشدید کند. بزرگترین کشورهای اتحادیه اروپا اغلب با ابتکار چینی یک کمربند - یک راه مخالف هستند.

خشم اتحادیه اروپا از چین

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرنگاران، به نقل از ریا نووستی، فایننشال تایمز در مقاله Brussels ramps up criticism of Chinas investment strategy in EU می نویسد که در اسناد منتشر شده در این هفته، کمیسیون اروپا و اتحادیه دیپلماتیک اتحادیه اروپا از چین خواسته اند از برخورد غیرمنصفانه با شرکت های اروپایی و انجام فعالیت های سرمایه گذاری که حاکمیت قانون در کشورهای اتحادیه اروپا را تهدید می نمایند، دست بردارد.

در این سند گفته شده است: در اروپا، این تفکر در حال ترویج یافتن است که تعادل چالش ها و فرصت های ارائه شد توسط، تغییر نموده است. جاه طلبی های اعلام شده از سوی چین باید در سیاست ها یا اقدامات مبتنی بر درک نقش و مسئولیت پذیری کشور گنجانده گردد.

انتقاد گسترده از پکن نشان دهنده فشار رو به رشد کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از جمله آلمان می باشد، که خواهان اقدامات سختگیرانه در پاسخ به جاه طلبی های چین است. چین برای اروپا در عین شراکت، یک رقیب مالی و رقیب سیستمیکی شد، که مدل های جایگزین مدیریتی را ترویج می کرد.

کمیسیون اروپا و سازمان دیپلماتیک اتحادیه اروپا می گویند که می بایست موضع گیری سخت تری نسبت به پکن داشته باشند؛ چرا که رهبران اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای شرکت در اجلاس دو جانبه در ماه آینده هستند و ایتالیا میخواهد اولین کشور G7 برای حمایت از ابتکار سرمایه گذاری جهانی یک کمربند- یک راه گردد.

نویسندگان این سند خواهان در پیش دریافت روابط مالی میانه و متعادل تری شدند و افزودند که چین، با محدود کردن دسترسی شرکت های خارجی، پرداخت یارانه به رقبای آنها و عدم حمایت از حقوق مالکیت معنوی آنها، دسترسی به بازارهای داخلی خود را فقط به شرکت های چینی واگذار می نماید.

در این سند آمده است که اتحادیه اروپا باید زرادخانه جدیدی را برای مقابله با غارتی که شرکت های دولتی یارانه بگیر شروع نموده و همچنین سایر جنبه های تهاجمی تجارت چینی، آماده کند. این مطلب اشاره به پیشنهاد اخیر فدراسیون کسب و کار آلمان برای محدود کردن دسترسی به بازارهای اروپایی برای شرکت های غیر اتحادیه اروپا و دریافت یارانه های گسترده، و همچنین محروم کردن آنها از فرصت برای به دست آوردن شرکت های فن آوری اروپایی است.

کسب و کارهای اروپایی مدتها است شاکی از این هستند که با وجود اینکه آنها با محدودیت های شدید اتحادیه اروپا در تأمین حمایت دولتی روبرو هستند، اما رقبای خارجی محدود به این قوانین نیستند. این سند می گوید که در حال حاضر کمیسیون اروپا به دنبال راه هایی برای پر کردن شکاف موجود در قوانین اتحادیه اروپا برای از بین بردن اثرات ویران نماینده شرکت های سرمایه گذاری خارجی در بازارهای داخلی کشورهای بلوک است. کمیسیون اروپا تا انتها امسال گزینه های خود را ارائه خواهد داد.

بروکسل همچنین در حال فکر برای محدود ساختن امکان بستن قرارداد برای خرید تجهیزات دولتی در اتحادیه اروپا برای آن دسته از شرکت هایی است که در کشورهای دارای سیاست های تبعیض آمیز علیه شرکت های اروپایی قرار دارند. برلین اخیرا از این ایده پشتیبانی نموده است، که این امید را می دهد که سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از مثال او پیروی نمایند. با این حال، مقامات اروپایی هشدار دادند که این اقدامات بعید است امسال اتخاذ گردد.

پکن این مطلب را که بخواهد هر گونه آسیب به اتحادیه اروپا به هر شکلی وارد کند را انکار می نماید، ضمن اینکه ادعا می نماید که ثبات در اروپا در منافع چین، تجارت بین المللی و امنیت تاثیر گذار است. او همچنین به انتقاد از ابتکار یک کمربند - یک راه پاسخ داده، و اشاره نمود که بیش از 150 کشور و سازمان های بین المللی آن را قبلا تایید نموده اند.

کمیسیون اروپا و سازمان دیپلماتیک اروپا همچنین قول دادند که در پاسخ به نگرانی های روزافزون در خصوص خطرات امنیتی به هنگام استفاده از تکنولوژی چینی، از جمله دستگاه تلفن همراه G5 از محصولات هوآوی، اقدامات لازم را انجام دهند. اما در پکن این ترس ها بی اساس هستند. بروکسل میخواهد تا اطمینان حاصل کند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا رویکرد یکپارچه ای را در خصوص خطرات امنیتی مرتبط با G5 که شامل به اشتراک گذاری اطلاعات، ارزیابی ریسک و اقدامات کنترل خطر می باشد، داشته باشند.

با تور چین همراه بشید.

نویسندگان این سند همچنین به انتقاد از پکن برای ادعای خود در خصوص قسمت زیادی از دریای جنوب چین و عدم توانایی آن در اجرای تصمیم دادگاه ملل متحد علیه آن، که در سال 2016 تصویب شده است، انتقاد می نمایند. آنها پیشرفت چین در بهبود وضعیت حقوق مالی و اجتماعی را ارزشمند می دانند، اما اقدامات شدیدی که پکن علیه وکلا و فعالان حقوق بشر و همچنین سرکوب مسلمانان اویغور در غرب استان سین کیانگ انجام می دهد را محکوم می نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 188

به "خشم اتحادیه اروپا از چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم اتحادیه اروپا از چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید