دوئل ناتمام جنگل زیبای سراوان با زباله ها

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، گفت: همچنان مسائل زیست محیطی صندلی مرکز دفن زباله سراوان به قوت خود باقیست.

دوئل ناتمام جنگل زیبای سراوان با زباله ها

به گزارش خبرنگاران، موضوع تجمع و دفن زباله در جنگل های سراوان یکی از مهم ترین چالش های زیست محیطی گیلان و به ویژه رشت است که سال هاست استان را درگیر خود نموده است.

آلودگی آب های زیرزمینی و به تبع آن آلوده شدن محصولات کشاورزی در اراضی همجوار سایت دفن زباله سراوان، فراوری شیرابه ، انتشار گازهای سمی، افزایش حشرات و جانوران موذی، انتشار بو و از بین رفتن بخش وسیعی از جنگل های منطقه فقط گوشه ای از تبعات انباشت زباله در وسیع ترین جنگل های مرکز گیلان است.

باید توجه داشت که رشت به عنوان مرکز استان فقط درگیر پسماند سراوان نیست بلکه رودخانه های این شهر هم با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می نمایند.

احسان الله شکری مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت و گو با خبرنگاران گیلان، گفت: روزانه بالغ بر 1000 تن زباله وارد محل دفن زباله سراوان می گردد و همچنان وضعیت نامطلوبی دارد.

مرکز دفن زباله سراوان رشت درگیر پذیرش زباله دیگر شهرستان ها

وی با بیان اینکه علاوه بر اینکه زباله های شهرستان رشت در این مرکز دفن می شوند، افزود: هر روز زباله شهرستان های فومن، صومعه سرا، ماسال نیز به مرکز دفن زباله سراوان افزوده می گردد.

مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: برای بهبود وضعیت مرکز دفن زباله سراوان هر چه سریعتر باید سیستم تصفیه خانه این مرکز راه اندازی گردد.

وی افزود: تا وقتی که این تصفیه خانه راه اندازی نگردد مسائل زیست محیطی این منطقه به قوت خود باقی است.

شکری اعلام نمود:36 سال است که مرکز دفن زباله سروان رشت زباله فراوانی را در خود جای داده است و از این زباله ها شیربه ای خطرناک وارد رودخانه های رشت می گردد.

وی توضیح داد: مسئولان ذیربط در شهرداری رشت قول داده اند تا دو ماه آینده شاهد راه اندازی سیستم تصفیه خانه شیرابه سراوان رشت باشیم و امیدواریم انجام این کار شتاب بیشتری بگیرد.

سمپاشی مستمر به منظور جلوگیری از تکثیر حشرات موذی

در ادامه ناصر حاج محمدی شهردار رشت در مورد احداث تصفیه خانه شیرابه زباله سراوان گفت: کوشش ها برای به انتها رسیدن هرچه سریع تر کارخانه تصفیه شیرابه با جدیت ادامه دارد.

وی از استمرار بازدید هفتگی شهرداری رشت از منطقه سراوان اطلاع داد و توضیح داد: گزارش های دریافت شده از این بازدیدها نیز حاکی از هم افزایی لازم به منظور به ثمر رسیدن پروژه مذکور است.

شهردار رشت با بیان اینکه هم اکنون تجهیزات تصفیه خانه خریداری شده و در محل احداث استقرار یافته است، گفت: با نصب تاسیسات و بهره برداری از سیستم تصفیه مذکور، خروجی تصفیه شده شیرابه های زباله که پس از تصفیه به رودخانه می ریزد و از طرفی منشاء اصلی آلودگی های دو رودخانه رشت است حذف و آلایندگی دفنگاه سراوان به مراتب کاهش خواهد یافت.

حاج محمدی افزود: سمپاشی مستمر و پایش های لازم به منظور جلوگیری از تکثیر حشرات موذی نیز در حال اجرا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 472

به "دوئل ناتمام جنگل زیبای سراوان با زباله ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوئل ناتمام جنگل زیبای سراوان با زباله ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید