دومین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار به کار خود خاتمه داد، اهدای نشان تعامل به یک ایتالیایی و دو ایرانی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، گردشگری می تواند جوامع محلی را توانمند کند و در برابری و عدالت جنسیتی نیز نقش مهمی داشته باشد چرا که زنان مشارکت فعالی در فعالیت ها و برنامه های توسعه گردشگری ایفا می نمایند.

دومین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار به کار خود خاتمه داد، اهدای نشان تعامل به یک ایتالیایی و دو ایرانی

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا معصومی راد، مسول پنل میراث فرهنگی، توسعه پایدار و گردشگری امروز دوشنبه 16 مهر با اعلام این مطلب در مراسم اختتامیه دومین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار گفت: در سال 2017 با توجه به توسعه پایدار گردشگری، حرکت روینمودهای جدید در توسعه گردشگری و تمایل گردشگران به تجربه های اصیل فرهنگی در نتیجه در اغلب جوامع برنامه های توسعه گردشگری به سمت گردشگری های فرهنگ بنیان حرکت کرد.

او با اشاره به تحقیقات گفت: گردشگری می تواند جوامع محلی را توانمند نموده و در برابری و عدالت جنسیتی نیز نقش مهمی داشته باشد.

او توضیح داد: زنان مشارکت فعالی در فعالیت ها و برنامه های توسعه گردشگری ایفا می نمایند.

معصومی راد گفت: گردشگری بدون میراث فرهنگی و طبیعی نمی تواند جاذبه ای به عنوان مقصد داشته باشد بنا براین برای توسعه گردشگری خود باید به حفظ و صیانت از جاذبه های طبیعی و میراث فرهنگی اهتمام ورزید.

او با اشاره به دریافت 57 مقاله در این پنل میراث فرهنگی، توسعه پایدار و گردشگری گفت: 32 مقاله ارزیابی و پذیرفته و 5 مقاله در پنل ارایه شد.

او اضافه کرد: مقاله های ارایه شده عمدتا در سه حوزه رابطه و نسبت بین میراث طبیعی ، محیط زیست و گردشگری، نسبت بین میراث فرهنگی و گردشگری و مطالعات موردی بود.

اوبا اشاره به نسبت بسیار مستقیم و متقابل بین میراث فرهنگی، میراث طبیعی و ذخایر زیستی و گردشگری بر لزوم توجه به گردشگری فرهنگ بنیان در برنامه ریزی ها تاکید نمود.

ضرورت استفاده از انرژی پاک در محوطه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی

علیرضا قلی نژاد عضو هیأت علمی و معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و عضو پنل میراث فرهنگی، توسعه پایدار، نوآوری و فناوری گفت: از مجموع 17مقاله ارائه شده به این پنل، 15 مقاله پذیرفته شد.

او گفت: از آنجا که مراکز نوآوری نقش مهمی در توسعه دانش بنیان و تبدیل ان به ثروت ایفا می نمایند موفقیت این مراکز مستلزم پژوهش های بنیادی و همکاری نهادها زیربط برای طراحی محصولات جدیدی است که بر پایه دستاوردهای پژوهشی می توانند وارد چرخه خدمات رسانی و اقتصاد شوند.

او در ادامه مستندنگاری دانش بنیان با ثبت و ضبط ویژگی های کیفی و کمی آثار تاریخی را رویکردی همه جانبه دانست که با مستند کردن تحولات آثار فرهنگی تاریخی در محیط، زمینه های مختلف وابسته به اثر اعم از تحولات، افراد، علوم و دیگر زمینه های مرتبط را برای بستر سازی امور پژوهشی حفاظتی و معرفی میراث فرهنگی به خوبی فراهم می نماید.

قلی نژاد اضافه کرد: ضرورت توجه به انرژهای پاک طی دهه های اخیر به طور جدی همه محافل علمی اجرایی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

او یکی از دغدغه های معاصر حفاظت گران را اثرات مخرب استفاده از سوخت های فسیلی در آسیب های وارده به آثار تاریخی فرهنگی گفت و گفت: ظرفیت های ذاتی سرزمینی ایران در بهره مندی از سوخت های تجدید پذیر به ویژه انرژی های خورشیدی می تواند زمینه ساز رویکرد استفاده از سوخت های فسیلی به انرژی های پاک باشد.

او تنوع در روش های مختلف معرفی را از ظرفیت های مهم میراث دیجیتال دانست و گفت: قابلیت های غیرقابل انکار میراث دیجیتال در زمینه های پژوهشی، حفاظتی و معرفی، زمینه ساز توجه جدی به این عرصه است.

او اضافه کرد: متأسفانه میراث دیجیتال به رغم اهمیت و صندلی در سطح بین المللی نتوانسته است نقش فعالی در عرصه داخلی کسب کند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باید با ایجاد زمینه های حقوقی و اجرایی بسترهای لازم برای توجه به میراث دیجیتال را بیش از پیش فراهم نمایند.

ناپایداری طبیعی باعث ناپایداری اجتماعی می گردد

در ادامه ناصر رضایی، مدیر گروه میراث طبیعی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و عضو پنل میراث طبیعی و توسعه پایدار در باره مقاله های ارایه شده به این پنل به ایراد سخنرانی پرداخت.

او با اشاره به دریافت 28مقاله، از ارایه 6 مقاله در این پنل اطلاع داد و گفت: هر پدیده طبیعی به عنوان میراث طبیعی محسوب نمی گردد بلکه میراث طبیعی به همه پدیده های طبیعی اطلاق می گردد که دارای صندلی و نقش فرهنگی بوده و در پیدایش و تداوم حیات بشری تاثیرگذارند.

او با اشاره به تقسیم بندی میراث طبیعی در دو دسته جاندار و بی جان گفت: ترکیب عناصر طبیعی و فرهنگی منظر یا چشم انداز را به وجود می آورد.

او گفت: ناپایداری طبیعی به دنبال خود باعث ناپایداری اجتماعی خواهد داشت.

رضایی نسبت به تخریب منابع میراث طبیعی هشدار و تاکید نمود که بسیاری از این منابع غیرقابل بازگشت هستند.

او اضافه کرد: حجم زیادی از تخریب ها در حال حاضر قابل مشاهده نیستند و در آینده خود را بیشتر نشان می دهد.

به گفته او، در برنامه های توسعه ای کشورهای در حال توسعه معمولا بیشتر از 60درصد تخریب میراث طبیعی وجود دارد در حالیکه این نسبت در کشورهای پیشرفته شاید حدود 6درصد است.

مدیر گروه میراث طبیعی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سرانجام حفاظت و نگهداری را از مهمترین اهداف در حوزه میراث طبیعی گفت و گفت: توجه به توسعه پایدار و مشارکت ذینفع ها و تشکیل ساختارهای راهبردی برای حفاظت از دیگر اهداف حوزه میراث طبیعی است.

اهدا نشان تعامل به یک ایتالیایی و دو ایرانی

هم چنین در سرانجام مراسم اختتامیه دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار یک پژوهشگر ایتالیایی و دو دولتی مجری طرح های سرمایه گذاری که تدابیر لازم برای حفاظت از آثار تاریخی - فرهنگی در معرض خطر را اندیشیده بودند نشان تعامل اهدا شد.

رافائل بیشونه، پژوهشگر و باستان شناس ایتالیایی؛ بهروز مرادی، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و ایوب زارعی، شهردار کنگ در این مراسم نشان تعامل دریافت کردند.

نشان تعامل نشانی است که به صورت مشترک از طرف سازمان برنامه و بودجه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، توسط دبیرخانه دائمی همایش و براساس معیار مصوب شده در شورای سیاستگذاری به پاس تعامل، تفاهم و همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی با سازمان و پژوهشگاه با رویکرد حفاظت از میراث فرهنگی در حوزه طرح های توسعه ای، ساخت و سازهای شهری و طرح های سرمایه گذاری اختصاص داده شد.

بنا به این گزارش؛ اطلاع رسانی قبل از آغاز عملیات توسعه به سازمان (یا پژوهشگاه) و استعلام وضعیت میراث فرهنگی واقع در محل اجرای طرح های توسعه ای و انجام مطالعات حفاظت و یاری به آنالیز های سازمان در مورد الزامات اجرای طرح ها و ابتکارات ، حداقل میزان ورود آسیب های آگاهانه و ناآگاهانه در حین اجرای طرح های توسعه ای و میزان مشارکت در جبران خسارات وارده میراث فرهنگی و میزان مشارکت با سازمان و پژوهشگاه در اجرای طرح های نجات بخشی باستان شناسی از معیارهای اعطای نشان تعامل در این همایش بودند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 7 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 315

به "دومین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار به کار خود خاتمه داد، اهدای نشان تعامل به یک ایتالیایی و دو ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار به کار خود خاتمه داد، اهدای نشان تعامل به یک ایتالیایی و دو ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید