سفر به کانادا: کیوریتوری در کانادا - معرفی، آنالیز و تحلیل موقعیت شغلی کیوریتوری در کانادا

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، اگر یادتان باشد در کاناداگردی های قبلی مان راجع به موزه های این کشور مفصلا صحبت کردیم. در ادامه ی همین مبحث امروز به سراغ یک موقعیت شغلی خاص می رویم که مربوط به فضاهای فرهنگی و هنری است و زیاد هم درمورد آن صحبت نشده. در این مقاله قصد داریم شغل کیوریتوری را معرفی و آنالیز کنیم، البته به شرایط مالی و ظرفیت های موجود برای آن در کانادا و آمریکا بپردازیم و ببینیم که یک کیوریتور در طول یک روز چه کارهایی را انجام می دهد! برای آشنایی با این شغل جذاب و منحصر به فرد آماده هستید؟! پس همراه خبرنگاران باشید!

سفر به کانادا: کیوریتوری در کانادا - معرفی، آنالیز و تحلیل موقعیت شغلی کیوریتوری در کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا ارزان قیمت هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

کیوریتوری یا نمایشگاه گردانی در کانادا

اگر به تاریخ و فرهنگ علاقه مند هستید و دوست دارید که از اِلِمان ها و آثار فرهنگی، تاریخی و هنری حفاظت کنید، درمورد آنها مطالعه کنید و این اطلاعات را به افراد دیگر هم انتقال بدهید، پس ادامه این مقاله حتما به درد شما خواهد خورد! چرا که یکی از مشاغلی که کانادا به شدت در آن خلا نیروی انسانی دارد همین شغل کیوریتوری است.

کانادا بیش از چهل موزه در شاخه ها و شهرهای مختلف دارد و با توجه به استقبال مردم از فرهنگ و تمدن این کشور این احتیاج همواره وجود داشته و دارد. پس اگر در رشته های مرتبط با فرهنگ و هنر تحصیل نموده اید یا سابقه کار در این زمینه دارید، می توانید روی این شانس حساب کنید! کم کم برویم به سراغ این که اصلا کیوریتوری چیست و کیوریتور کیست!

کیوریتوری چیست و کیوریتور کیست؟

از نظر زبان شناسی کیورا (Cura) در لاتین به معنای مراقبت کردن از چیزی است، از نظر لغوی، کیوریتور کسی است که از چیزی مراقبت می نماید. یک کیوریتور در محیط های فرهنگی و هنری مثل موزه ها، گالری ها، کتاب خانه ها و محل نگهداری آرشیوها کار می نماید، پس می توانیم چنین نتیجه بگیریم که کیوریتورها با محتواهای فرهنگی، هنری، تاریخی، کتاب ها، آرشیوها و سندها سروکار دارند.

به طور کلی کیوریتور سرپرست کلکسیون ها یا مجموعه هایی است که می توانند آثار هنری یا تاریخی باشند، و یا خدمات عمومی موسسات فرهنگی و هنری را مدیریت می نماید. البته کیوریتورها علاوه بر موزه ها و گالری ها، در صورتی که افراد در زمینه های تاریخ، هنر، گیاه شناسی و جانورشناسی متخصص باشند، می توانند مدیریت باغ وحش ها، آکواریوم ها، باغ های گیاه شناسی، مراکز طبیعی و محل های تاریخی را بر عهده بگیرند.

ناگفته نماند که موسسات خیلی عظیم کیوریتورهای متخصص در گرایش های مختلف را استخدام می نمایند. مثلا یک موزه تاریخ طبیعی عظیم؛ مثلا موزه سلطنتی کانادا، را در نظر بگیرید. قطعا این موزه برای مجموعه های مختلف حشرات، ماهی ها، پرندگان و پستانداران کیوریتورهایی با تخصص ها و گرایش های خاص خود را استخدام می نماید.

بعضی از کیوریتورها مراقبت و محافظت از آثار را انجام می دهند، بعضی دیگر در کارهای تحقیقاتی مشارکت دارند و بعضی دیگر کارهای مدیریتی را عهده دار می شوند. اما به شکل عمومی در یک موزه عادی یک کیوریتور باید قادر به انجام تمامی این کارها باشد. یکی دیگر از کارهایی که امروزه به وظایف کیوریتورها اضافه شده، افزایش بودجه و ترویج دادن است که می تواند شامل نوشتن مرور، پروپوزال، مقالات ژورنالیستی و... هم بگردد.

در بیشتر موارد مدیر یک موزه، یک کیوریتور است. کیوریتور همان کسی است که مسئولیت پیدا کردن، نگه داری و نمایش دادن را بر عهده دارد. وظیفه ی نمایش دادن آثار خود شامل مذاکره، اختیار خرید، فروش، معاوضه یا قرض دادن کالکشن ها می گردد.

به علاوه کیوریتور موزه وظیفه دارد که هر اثر یک مجموعه را اعتبارسنجی، قیمت گذاری، ارزیابی و دسته بندی کند. نقش کیوریتورها در فرایند و کارهای پژوهشی غیرقابل انکار است و آنها وظیفه مدیریت کارهای پژوهشی موسسات و یاری به دانشجویان در امور پژوهشی و کارهای آموزشی را بر عهده دارند. آنها دقیقا باید احتیاج جامعه، مردم و مخاطبان را بشناسند، باید به مسائل روز مطلع باشند و مداوم به دنبال راه چاره باشند.

شناخت فرهنگ مردم کانادا

موزه های کانادا

یک کیوریتور دقیقا چه کار می نماید؟

همانطور که گفتیم اشیا و اسنادی که یک کیوریتور با آنها سروکار دارد، از نظر تاریخی یا هنری دارای ارزش بسیاری هستند و او مسئول مراقبت، حفاظت و چگونگی به نمایش درآمدن این آثار است. کلیات وظایف یک کیوریتور به طور خلاصه این موارد هستند:

  1. پیدا کردن ، نگه داری و به نمایش گذاشتن کلکسیون ها
  2. انتخاب تم مناسب و طراحی طریقه نمایش
  3. ایجاد یا نصب کردن ملزومات نمایش آثار
  4. طراحی، سازمان دهی و مدیریت کردن تور و ورکشاپ برای مردم
  5. برگزاری نشست ها و رویدادهای اجتماعی به منظور رشد و ترویج دادن موسسه
  6. پاکسازی آثار و اشیا با روش ها و مواد تمیزنماینده اصولی
  7. مدیریت، هدایت و سرپرستی کارهای فنی و مربوط به دانش جویان
  8. برنامه ریزی و مدیریت پروژه های پژوهشی

یک کیوریتور از نظر اخلاقی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

در یک تحقیق که روی 521 فرد انجام شد که به کیوریتوری مشغول بودند، تعیین شد که یک کیورتیور برای این که به بهترین شکل ممکن از پس مسئولیت های این کار بربیاید باید این ویژگی های شخصیتی را داشته باشد:

  • توانایی مدیریت و رهبری
  • سرمایه گذاری
  • متقاعدنمایندگی و اثربخشی کلام
  • خلاقیت
  • داشتن دانش و تخصص در زمینه ای که فعالیت می نماید (مثلا تاریخ هنر، هنر، گیاه شناسی، جانورشناسی،...)
  • تفکر انتقادی
  • توانایی حل مساله

پس یک کیوریتور باید یک مدیر و رهبر فوق العاده باشد، بتواند ارزش واقعی آثار را درک کند، دانش بسیار بالا، درک هنری و تخصص داشته باشد، از تفکر انتقادی و خلاقیت در حل مسائل بهره بگیرد و بتواند روی افراد اثر بگذارد و کلام او باید اثربخشی داشته باشد. اگر چنین ویژگی هایی دارید، احتمالا می توانید یک کیوریتور پیروز باشید.

کافه های کانادا

کافه داری در کانادا

یک روز کاری در کنار یک کیوریتور موزه

برای این که بیشتر با فضای کاری کیوریتورها آشنا بشویم، به سراغ یک کیوریتور موزه می رویم تا یک روز را در کنار او باشیم و سر از کارش دربیاوریم! البته در ادامه بیشتر از سختی ها و موارد خسته نماینده کیوریتوری سخن گفته شده است و این به افراد یاری می نماید تا با دید باز به سراغ این راستا بروند.

خانم مین جونگ کیم کیوریتور موزه پاوِرهاوس (Power House Museum) است. او کیوریتور بخش هنر و طراحی آسیا در این موزه استرالیایی است. ما در کنار او در این موزه هستیم تا ببینیم یک کیوریتور در دنیای واقعی چه کاری انجام می دهد! آماده اید؟! پس این شما و این هم فضای کاری واقعی و یک روز کاری در کنار یک کیوریتور موزه!

مردم همواره از من می پرسند یک کیوریتور موزه دقیقا چه کاری انجام می دهد. و من هم اغلب اینطور شرح می دهم که کار ما تحقیق، جمع آوری، مستندسازی کردن و نمایش دادن اشیا است. البته معمولا هم افراد با این شرح متوجه نمی شوند که کار من دقیقا چه چیزی است و در پشت صحنه موزه ها و گالری ها چه اتفاقی می افتد.

مطلبی که در ادامه می خوانید یک برگ از روزنوشت های من در تاریخ 9 سپتامبر 2011 است. آن روز یک روز کاری معمولی بود و من مشغول انجام کارهای یک نمایشگاه برای گنجینه ای از دست ساخته های فلزی کُره ای بودم. این مطلب به شما نشان می دهد که کیوریتورها در طول یک روز چه کار می نمایند و همچنین یاری می نماید تا درمورد راه اندازی نمایشگاه دیدی وسیع تر و بهتر به دست بیاورید.

ساعت 09:00است و باید به سایتِ در حال ساخته شدن نمایشگاه در طبقه چهارم سر بزنم.

ساعت 09:30 یک قرار کاری با رجیسترار (ثبت نماینده حقوقی آثار) دارم و درمورد آثاری که از ملبورن به موزه ما رسیده و گزارش و عکس ها بحث می کنیم.

ساعت 09:45 با دستیارم شرحاتی که برای آثار معاصر کره ای برای نمایش عمومی نوسته است را هماهنگ و چک می کنم.

ساعت 10:10 به سفارش های عمومی اشیای آسیایی موزه رسیدگی می کنم.

ساعت 10:13 کارهای مربوط به حق نشر موسیقی هایی که قرار است در نمایشگاه عمومی پخش گردد را انجام می دهم.

ساعت 10:17 با کانسرواتور موزه (کسی که کارهای رسیدگی به آثار و اشیا موزه ها را به عهده دارد و آنها را ترمیم و بازسازی می نماید.) راجع به ترمیم آثار کُره ای صحبت می کنم و می بینم که بالاخره از چه موادی برای ترمیم استفاده نموده است.

ساعت 10:18 با موزه ملی کُره تماس تصویری می گیرم و درمورد قرض دریافت اشیا صحبت می کنم.

ساعت 10:40 با طراح نمایشگاه درمورد اشیای اضافه نمایشگاه صحبت می کنم.

ساعت 11:00 درمورد چگونگی بازار مواد مورد احتیاج برای نمایشگاه صحبت می کنم.

ساعت 11:55 سری به بخش نگه داری اشیا می زنم تا ببینم آنجا اوضاع چطور است.

ساعت 12:12 در اتاق کارم نهار می خورم و روی تِمِ لیبل های نمایشگاه کار می کنم.

13:00 با طراح و توسعه دهنده وبسایت تماس می گیرم تا ببینم برای نمایش آنلاین نمایشگاه چه کارهایی نموده است.

16:15 با دستیارم درمورد بخش های معاصر نمایشگاه صحبت می کنم.

16:45 یک تماس تلفنی مجدد از موزه ملی کُره دارم.

17:00 مجددا روی مواد مورد احتیاج در بازار کار می کنم.

17:30 با مدیر فرهنگی کُره در استرالیا درمورد نحوه اجرای برنامه های عمومی صحبت کنم.

و بالاخره ساعت 18:20 در حالی که بسیار خسته ام، راهی خانه می شوم!

بلاگری در کانادا

کیوریتورها از نظر درآمد و سطح رضایت

بله! آنچه خواندید یک روز از برنامه کاری یک کیوریتور موزه بود. این بخش به این علت ارائه شد که سختی های کار کیوریتوری را در برابر چشم های شما بیاوریم. وقتی از سختی های یک راستا مطلع هستید، بهتر می توانید درمورد ورود یا عدم ورود به آن راستا تصمیم بگیرید. کیوریتوری هم سختی ها و مزایای خودش را دارد، به همین جهت در ادامه درمورد این صحبت می کنیم که چرا کیوریتورها از شغلشان رضایت دارند!

آیا کیوریتورها از شغلشان راضی هستند؟

سایت Careerexplorer.com در یک نظر سنجی میلیون ها نفر از مردم آمریکا را در آن شرکت داد و درمورد شغلشان از آنها سوال پرسید. یکی از سوالات درمورد سطح رضایت بود و مردم می توانستند از یک تا پنج سطح رضایت خودشان از شغلشان را ابراز نمایند. کیوریتورها جز 19 درصد افراد رجحان بودند که بیشترین میزان رضایت را از شغلشان داشتند و از پنج ستاره 3.7 را به شغلشان داده بودند. مشاغلی که بیشتر از کیوریتورها از شغلشان راضی بودند، شامل این موارد می شدند:

  1. روانشناسان با 3.9 رضایت و درامد متوسط سالانه برابر با 98 هزار دلار
  2. عصب روانشناسان با 3.7 رضایت و درامد متوسط سالانه برابر با 102 هزار دلار
  3. مردم شناسان با 3.7 رضایت و درامد متوسط سالانه برابر با 64 هزار دلار

درامد یک کیوریتور در کانادا

همانطور که پیشتر گفته شد کیوریتوری در کانادا ظرفیتی است که همچنان تقاضا برایش وجود دارد و بازار کار کانادا هنوز خلا نیروی انسانی در این زمینه دارد.

  • کیوریتوری در گالری های کانادایی (مثلا در انتاریو) می تواند برای افرادی که در این موقعیت قرار می گیرند، درامد سالانه 100 هزار تا 130 هزار دلار را به ارمغان بیاورد. در حالی که درامد همین فرد در آمریکا می تواند چیزی حدود 95 هزار دلار باشد.
  • دستیار یک کیوریتور در انتاریوی کانادا می تواند درآمدی در حدود 70 هزار دلار در سال را داشته باشد.
  • درامد یک کیوریتور باغ وحش در ساسکاچوان بین 81 هزار تا 95 هزار دلار در سال است. درامد یک کیوریتور کتابخانه در سال در کانادا حدود 45 هزار دلار است.

برای کیوریتوری در موزه های کانادا چه تخصصی ضروری است؟

بیشتر موزه ها برای این سمت به فردی احتیاج دارند که تحصیلات آکادمیک معتبری در رشته های مربوط به مردم شناسی، تاریخ یا مطالعات موزه (Museology) داشته باشند. در اغلب موارد اولویت با افرادی است که در این رشته ها دکتری داشته باشند؛ مخصوصا برای موزه های تاریخ طبیعت و علمی این مورد خیلی اهمیت خواهد داشت. اما دیده شده که موزه ها یا گالری های کوچکتر افرادی با مدرک لیسانس در این رشته ها را هم به استخدام در سمت کیوریتوری خود دراوردند که طبیعتا این مورد در میزان درامد فرد هم تاثیر گذار است.

امیدوارم که از خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی به دست آورده باشید. البته نباید فراموش کنید که مشاور ه متخصصان خبرنگاران در امر مهاجرت به آمریکا و کانادا قطعا شما را در موارد این چنینی شما را با دست پر و اطلاعات کافی و درست راهی راستا مهاجرت خواهد نمود!

مشاوره و خدمات تحصیلی خارج از کشور با خبرنگاران

منبع: اینترنت
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1510

به "سفر به کانادا: کیوریتوری در کانادا - معرفی، آنالیز و تحلیل موقعیت شغلی کیوریتوری در کانادا" امتیاز دهید

1 کاربر به "سفر به کانادا: کیوریتوری در کانادا - معرفی، آنالیز و تحلیل موقعیت شغلی کیوریتوری در کانادا" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به کانادا: کیوریتوری در کانادا - معرفی، آنالیز و تحلیل موقعیت شغلی کیوریتوری در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید