سرنوشت استخوان های شمس به کجا رسید

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور 52 میلیارد تومان برای حفاظت، بازسازی و احیای آثار تاریخی و ساخت مجموعه آرامگاه شمس تبریزی و بعلاوه کاوش باستانی در بارگاه شمس تبریزی اختصاص استان یافته است.

سرنوشت استخوان های شمس به کجا رسید

جلیل جباری در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اضافه کرد: اقدامات بسیاری در حوزه حفاظت و بازسازی آثار تاریخی در دولت تدبیر و امید در سطح استان انجام شده که احیا بافت های تاریخی شهرهای ارومیه، خوی، ماکو و تکاب بخشی از کوشش های اداره کل میراث فرهنگی استان در این راستاست.

وی با اشاره به مصوبات ستاد بازآفرینی استان اظهار کرد: از سال گذشته تا به امروز، 120 بنای تاریخی با ارزش در سطح استان با اعتبار نزدیک به 13 میلیارد تومان بازسازی و احیا شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی توضیح داد: در چند ساله اخیر جشنواره ها، کنگره ها و همایش های زیادی با موضوع معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان برگزار شده که جشنواره بین المللی جاده ابریشم و کنگره شمس تبریزی، برنامه نوروزگاه، جشنواره برفی و اسکی خوشاکو، جشنواره زمستانی تخت سلیمان و رالی خانوادگی از عمده ترین این مراسم هاست.

آیا آرامگاه شمس در خوی است؟

به گزارش ایسنا، در سال 1337 محمدامین ریاحی ضمن مقاله ای که در مجله یغما انتشار داد، مدفن فراموش شده شمس تبریزی را در شهر خوی بازشناسی کرد و طی کاوش باستانی در بارگاه شمس تبریزی با ارائه شواهد تاریخی قطعی، واقع بودن مدفن شمس تبریزی را در این محل به اثبات رساند. از آن پس آرامگاه شمس تبریزی در خوی به وسیله غالب محققان شناخته شد و بازسازی محوطه تاریخی مزار شمس تبریزی از دهه 1370 در دستور کار مسئولان نهاده شد.

پیش از این طالبیان، قائم مقام میراث فرهنگی در آبان ماه گفته است که اجرای طرح ساخت بارگاه شمس تبریزی در خوی با کاوش های باستانی همراه هست که در صورت پیدا شدن آثار باستانی به موزه منتقل خواهند شد. حال پرسش این است که در کاوش های باستان شناسی ممکن است استخوان های شمس تبریزی را نیز پیدا نمایند؟

سرنوشت نامعلوم استخوان های شمس تبریزی

طالبیان، قائم مقام میراث فرهنگی در مراسم شروع کلنگ زنی احداث بارگاه شمس تبریزی در خوی اظهار نموده، حدود 20 میلیارد تومان از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به خوی برای ساخت مجموعه فرهنگی و هنری شمس تبریزی در خوی اختصاص یافته است.

وی تصریح نموده، خوشبختانه در سال 86 با برگزاری کنگره بین المللی شمس تبریزی، وجود مقبره شمس در خوی به اثبات رسید که در حال حاضر با کوشش های سازمان میراث فرهنگی کشور و مونسان، رئیس میراث فرهنگی کشور بارگاه شمس نیز با شکوه فراوان ساخته می گردد.

طالبیان، شمس را از عرفای نامی و بزرگ عنوان نمود و گفت: بارگاه و یادمانی در خور شان این عارف نامی خواهیم ساخت.

وی، مکان طرح را در جوار مناره و بارگاه شمس اعلام و طراح طرح مجموعه فرهنگی شمس را از طراحان نامی کشور عنوان نمود و گفت: دکتر اردلان طراح طرح مقبره شمس بسیار دقیق و با ظرافت بالا و حساس این مجموعه را طراحی نموده است. وی، مساحت موجود برای ساخت مجموعه فرهنگی 6200 متر مربع عنوان اعلام کرد و گفت: در گذشته بخشی از پلاک های پیرامونی آزادسازی شده که بخشی هم در آینده آزادسازی خواهند شد.

احداث مجموعه ای ارزشمند برای احیای مقام شمس

جلیل جباری، مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی نیز در این مراسم اظهار کرد: در سالیان قبل برای احیای بارگاه شمس زحمات فراوانی کشیده و سال جاری نیز به همت میراث کشور، طرح فرهنگی المان و مجموعه شمس آماده شد. اجرای پروژه خواهر خواندگی خوی و قونیه نیز در دست اقدام است.

پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در آبان گفت: مجموعه فرهنگی و هنری بارگاه شمس در فضایی به مساحت 2000 متر مربع زیربنا و 7000 مترمربع محوطه سازی احداث خواهد شد.

جباری با بیان اینکه در صورت تخصیص به موقع اعتبارات در مدت 3 سال کار ساخت بارگاه شمس به اتمام خواهد رسید، اعلام کرد: اولویت اول، ساخت المان بارگاه شمس است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، مقبره شمس را برای توسعه گردشگری کشور مهم عنوان نمود و گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور و استان اهتمام ویژه ای برای ساخت این مجموعه دارند.

به گزارش ایسنا، آرامگاه شمس تبریزی از مکان های گردشگری خوی در استان آذربایجان غربی و محل مدفن شمس است که همه ساله علاقمندان شمس از خوی و دیگر شهرهای ایران و حتی کشورهای همسایه در مراسمی بزرگداشت این شاعر ملی را گرامی می دارند.

مناره شمس مناره ای مربوط به سده 6 ه .ق است که در سال 1352 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، این مناره در صحن آرامگاه شمس تبریزی از صوفیان و عارفان پرآوازه ایرانی است و این بنا در محله امامزاده سید بهلول در شمال غربی شهر خوی واقع شده است.

مولوی می گوید ای دوای نخوت و ناموس ما/ای تو افلاطون و جالینوس ما؛ یعنی عشق را طبیب بیماری های جسم و روح خود می داند؛ وقتی عشق وارد زندگی می گردد، انسان دیگر معروفیت و آوازه را کنار می گذارد و فقط به معشوق فکر می نماید.

محمد بن علی بن ملک داد تبریزی ملقب به شمس الدین در سال 582 هجری قمری متولد شده و در سال 645 هجری قمری درگذشته است. شمس تاثیرگذارترین فرد در زندگی شاعر بزرگ قرن هفتم جلال الدین محمد بلخی مشهور به مولانا هست، به طوری که مولوی دیوان غزلیات خود را به نام و یاد این فرد دیوان شمس گذاشته است. قطعا اگر مولانا با شمس آشنا نمی شد، مولانا هیچ گاه کتاب مثنوی معنوی را نمی سرود. از زندگی شخصی شمس اطلاعاتی در دست نیست.

زندگی شمس در هاله ای از ابهام

محمدرضا یوسفی - استاد ادبیات در گفت و گو با ایسنا اظهار نموده بود، از زندگی شمس اطلاعات درستی در دست نیست و آن چیزهایی هم که گفته شده در هاله ای از ابهام است، کسانی که در خصوص شمس صحبت نموده اند سند و مدرکی ارائه ننموده اند و بیشتر حرف ها شبیه افسانه و قصه است؛ چیزی که از شمس می دانیم این است که وی یک انسان شوریده بود که خود به سراغ مولانا آمد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بعضی گفته اند که اولین خلوت مولانا و شمس نزدیک 20 روز طول کشیده ولی این را که در آن خلوت چه گذشت هیچ کس خبر ندارد. مولانا بعد از این دیدار تغییر زیادی کرد به گونه ای که خود می گوید: سجاده نشین باوقاری بودم/ بازیچه بچه ها کویم کردی

او ادامه داده، مولانا بعد از این دیدار آن زندگی عالمانه را به کلی کنار گذاشت، دستار بزرگی به سر می بست و انتهای دستار را از کتف آویزان می کرد، تا قبل از این دیدار با خدم و حشم بیرون می رفت ولی بعد از آن سر و پا برهنه در کوچه و بازار راه می رفت. این خبر در بخش استخوان های شمس واقع شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 30 دی 1401 بروزرسانی: 30 دی 1401 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2315

به "سرنوشت استخوان های شمس به کجا رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت استخوان های شمس به کجا رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید