سوغات دزفول چیست؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، دزفول شهری است در جنوب غربی ایران،با مساحت 4762 کیلومتر مربع.این شهر زیبا آثار تاریخی زیادی را در خود جای داده است و به علت فرهنگ غنی صنایع دستی بسیار زیبایی هم دارد.

سوغات دزفول چیست؟

دزفول، شهر جلگه ای استان خوزستان، شهری در جنوب غربی ایران است که آن را می توان یکی از نقاط سرسبز استان خوزستان دانست. پیشینه تاریخی دزفول به عصر ساسانی می رسد، اما ایلامی ها و امپراتوری هخامنشیان هم در این سرزمین قدم گذاشته اند. به احتمال زیاد نام دزفول از دژپل و از کلمه دژ مشتق شده است، کلمه دژ به معنی قلعه است. تپه های باستانی زیادی اطراف دزفول وجود دارد و از این تپه های باستانی آثار ارزشمندی مثل اولین سند دریانوردی دنیا، لوح های تکامل موسیقی و مهرهای استوانه ای چند هزارساله کشف شده است.

در این مطلب به سراغ سوغاتی ها و صنایع دستی دزفول رفته ایم؛ شهر دزفول در زمینه صنایع دستی بسیار غنی است و هیچ گردشگری از این شهر دست خالی بیرون نمی رود.

سوغاتی های خوراکی

کلوچه دزفولی

کلوچه دزفولی یکی از سوغاتی های خوشمزه دزفول است که نوعی کلوچه محلی است و زنان محلی آن ها را می پزند. مواد اولیه این کلوچه آرد سفید، زیره، روغن و کره، خرمای بدون هسته، شیر، زنجبیل، دارچین و خمیرمایه است. تهیه این کلوچه کمی سخت است.

از دیگر سوغاتی های خوراکی دزفول می توانیم به حلوا قبیت (حلوایی سفیدرنگ و شیرین که از شیره و شکر تهیه می گردد)، حلوا گردو، حلواشکری و لوز کنجدی اشاره کنیم.

سیلان نوعی شیره خرما است که در دزفول عمل آورده می گردد و بسیار لذیذ و مقوی است. شاید برای بسیاری از شما عجیب باشد که دزفول مرکبات بسیار مرغوبی دارد و به قطب کشاورزی خوزستان مشهور است.

صنایع دستی

کپو بافی

یکی از زیباترین صنایع دستی دزفول، که امروزه هواداران زیادی هم دارد، کپو بافی است. کپو بافی از پیچیدن ساقه های تازه و جوان نخل، دورتادور ساقه های کرتک شکل می گیرد. کپوبافان پس از ساخت ظرف ها و وسایل آن ها را با کامواهای رنگین تزئین می نمایند. از مهم ترین منطقه ها کپوبافی منطقه خوزستان، منطقه شهیون دزفول است. کپو به اشکال مختلفی از جمله کاسه، سبدهای درب دار و بدون درب به بازار عرضه می گردد.

خراطی

مهم ترین مرکز محصولات خراطی، دزفول است. خراطی در دزفول قدمت زیادی دارد و معروفیت دنیای پیدا نموده است. تولیدنمایندگان محصولات خراطی در دزفول، از سازمان دنیای یونسکو مهر اصالت دریافت نموده اند. در صنعت خراطی از چوبی با نام جغ تهیه می گردد. از جمله آثار تولیدشده در صنعت خراطی می توانیم به گلدان، ظروف هنری، میز و جایگاه و بسیاری آثار دیگر اشاره کنیم.

قلم نی

یکی از مهم ترین و مرغوب ترین صنایع دستی دزفول، قلم نی است. بسیاری از خوش نویسان مطرح از قلم نی های دزفول استفاده می نمایند. قلم دزفول تنها قلمی است که چوب آن رنگ دانه های زیبایی دارد. قلم نی دزفول تنها قلمی که با جذب رنگ استحکام خودش را از دست نمی دهد. قدمت ساخت قلم نی به هزاران سال پیش می رسد. علت کیفیت و خاص بودن قلم نی های دزفول شرایط برداشت و رشد محصول است، تنها تعداد کمی از خانواده های دزفولی دستور کاشت و برداشت نی را دارند و همین موضوع باعث خاص شدن کیفیت این محصول است.

از دیگر صنایع دستی دزفول می توانیم به نمدمالی، گیوه دوزی، زرگری و ورشوسازی است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا / dezful-handicrafts.mihanblog.com / khouznews.ir / fa.wikipedia.org / سیری در ایران / الی گشت
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2094

به "سوغات دزفول چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات دزفول چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید