شناسایی مناطق پر خطر برای آثار میراث فرهنگی در منطقه زاگرس

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، در پژوهشی گسترده، مناطق با ریسک لرزه ای بالا که بیشترین خطر زمین لرزه و میزان تخریب بالا را برای بناهای تاریخی و آثار میراث فرهنگی در منطقه زاگرس ایجاد می نمایند، شناسایی شد.

شناسایی مناطق پر خطر برای آثار میراث فرهنگی در منطقه زاگرس

خبرنگاران: محمد مومنی کارشناس ارشد زمین شناسی در تشریح پژوهش تحلیل خطر زمین لرزه و مدل سازی عددی آثار میراث فرهنگی در منطقه زاگرس، با بیان اینکه برآورد خطر زلزله در مناطق لرزه خیز به خصوص برای تأسیسات و سازه های تاریخی دارای اهمیت زیادی است، گفت: طرح های نامناسب غیر واقع بینانه می تواند موجب خسارات و ضایعات اقتصادی بگردد.

وی اضافه نمود: از طرف دیگر، طرح های بسیار محتاطانه با ضرایب بیش ازحد لزوم نیز موجب تحمیل هزینه های غیر ضروری و اتلاف مصالح برای بازسازی خواهد بود و ممکن است اصالت بنا را مخدوش کند بنابراین ضرایب ایمنی باید با در نظر دریافت عمر سازه و اهمیت تاریخی و فرهنگی آن و احتمال وقوع زمین لرزه در محل مشخص گردد.

مومنی هدف پژوهش های تحلیل خطر زلزله را پهنه بندی خطر زمین لرزه در گستره مورد مطالعه، شناسایی سرچشمه های لرزه زا، برآورد توان لرزه زایی گسل های فعال منطقه و شناسایی نواحی پرخطر تا کم خطراز نظر وقوع زلزله مطرح کرد.

این پژوهشگر گفت: به بیان ساده تحلیل خطر لرزه ای یعنی تبدیل اطلاعات و مشخصات گسل به پارامتری برای طراحی که همان PGA یا شتاب طرح است که در واقع پهنه بندی شتاب طرح در آیین نامه ها با این روش به دست می آید.

به گفته وی، برآوردی دقیق از بارگذاری لرزه ای طی زمین لرزه های آینده هدف اساسی مطالعات تحلیل خطر زمین لرزه است که مهمترین نتیجه مطالعات لرزه خیزی در یک منطقه عموماً حداکثر شتاب قابل انتظار برای یک زلزله در آن منطقه است.

وی اضافه نمود: با استفاده ازاین شتاب که به شتاب مبنای طرح موسوم است، می توان طیف های طراحی زلزله و یا تاریخچه های شتاب زلزله را برای آن منطقه مقیاس نموده و از آن ها در بهسازی بناهای تاریخی به خصوص در منطقه زاگرس که بسیار لرزه خیز بوده و گسل های بزرگ و فعالی دارد، استفاده کرد.

مومنی گفت: در این پژوهش با توجه به اهداف، نتایج، توجه به همه شواهد، محاسبات و تجزیه و تحلیل های اجرا شده، مناطق با ریسک لرزه ای بالا که بیشترین خطر زمین لرزه و میزان تخریب را برای بناها و آثار میراث فرهنگی در منطقه زاگرس ایجاد می نمایند، شناسایی و در نهایت با استفاده از تمامی نقشه های پهنه بندی ریسک آماده شده برای گستره مطالعاتی ، تلفیق داده ها و نتایج حاصل از آن ها، نقشه اولویت بندی مناطق پرخطر در منطقه زاگرس با استفاده از فاکتورها به عنوان نتیجه پژوهش تهیه شد.

منبع: چمدان
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 465

به "شناسایی مناطق پر خطر برای آثار میراث فرهنگی در منطقه زاگرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی مناطق پر خطر برای آثار میراث فرهنگی در منطقه زاگرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید