شکست برجام؛ پایانی بر امید کنشگری مؤثر پایتخت های اروپایی در نظم نوین جهانی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، برجام بزرگترین توافق امنیتی اروپا به شمار می رود، از این رو قاره سبز که در چارچوب نظم نوین جهانی به دنبال پیدا کردن نقشی مؤثر در عرصه بازیگری بین المللی است، نمی تواند نسبت به شکست آن بی تفاوت باشد.

شکست برجام؛ پایانی بر امید کنشگری مؤثر پایتخت های اروپایی در نظم نوین جهانی

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران- محمد یوسفی؛ اروپا به دلیل وابستگی به ایالات متحده آمریکا در عرصه های مختلف ازجمله مالی و نظامی، درصدد است خود را با سیاست های ضد ایرانی واشنگتن در زمینه تحریم های تسلیحاتی ایران همراه نشان دهد. آمریکا عظیم ترین شریک اروپایی ها در زمینه تجارت محسوب می گردد و اروپا بدون ایالات متحده قادر به حفظ امنیت خود در چارچوب مرزهای سرزمینی نیست؛ لذا به نظر می آید اتحادیه اروپا چاره ای جز همکاری با واشنگتن ندارد، هر چند همکاری با رئیس جمهور مغروری همچون دونالد ترامپ باشد که همیشه نگاهی از بالا به پایین در روبروه با شرکای اروپایی خود داشته است.

هدف آمریکا تمدید دائمی تحریم های تسلیحاتی جمهوری اسلامی است

در موضوع توافق هسته ای با جمهوری اسلامی که حاصل بیش از یک دهه مذاکره و کوشش هیئت های اروپایی در تعامل با تهران بوده است، گرچه برجام نقش مهمی برای اروپایی ها دارد، اما به دلیل شدت وابستگی پایتخت های اروپایی به واشنگتن آن ها را تا مرز باخت حیثیتی پیش برده است، زیرا برنامه جامع اقدام مشترک، به منزله عظیم ترین توافق امنیتی برای اروپای متحد محسوب می گردد که در صورت پیروز نبودن دولت های اروپایی، این موضوع می تواند به چالشی حیثیتی برای اروپایی ها تبدیل گردد؛ از این رو اروپایی که در چارچوب نظم نوین دنیای به دنبال پیدا کردن نقشی مؤثر در عرصه بازیگری است، نمی تواند درقبال این موضوع بی تفاوت باشد.

دونالد ترامپ و امانوئل مکرون، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه

انتها یافتن معاهده برجام می تواند امیدها را برای دست یافتن به نقش مؤثر برای اروپای متحد کمرنگ تر از پیش کند. با وجود اشراف پایتخت های اروپایی به این موضوع، به دلیل وابستگی آنها به واشنگتن شاهدیم همراه با افزایش محدودیت های ایالات متحده بر ایران در چارچوب فشار حداکثری واشنگتن بر تهران، با هدف کارشکنی در تحقق حق دستیابی کشورمان به حق تجارت آزاد تسلیحات که طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت، تنها مدتی کمتر از چهار ماه به آن باقی مانده است، تروئیکای اروپایی (انگلستان، فرانسه و آلمان) به عنوان اجزای تکمیل نماینده این پازل ایفای نقش می نمایند.

تروئیکای اروپایی با تحمیل پیش نویسی به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پایه گذار قطعنامه ضد ایرانی شدند، در حالی که از سال 2012 تا به امروز به دلیل سطح بالای همکاری های ایران با آژانس هیچ قطعنامه ضد ایرانی در آژانس تصویب نشده بود.

سیاست فشار اروپایی ها بر ایران

با مرگ مشکوک یوکیو آمانو، رئیس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی و روی کار آمدن رافائل گروسی چنین وقایعی قابل پیش بینی بود. در حالی قطعنامه ضد ایرانی در دوره ریاست گروسی بر این سازمان صادر شد که طبق آمارها بیش از 20 درصد بازرسی های آژانس در دنیا در ایران انجام می گردد. غربی ها با این نوع سیاست، علاوه بر در پیش دریافت سیاست فشار بر تهران، با محکوم کردن عملکرد جمهوری اسلامی به دنبال ایجاد فشار بر پایتخت های هم سو با تهران، یعنی پکن و مسکو هستند تا هزینه حمایت از تهران را از سوی این دو پایتخت افزایش دهند و ایجادنماینده مسئولیت دیپلماتیک برای پکن و مسکو باشند؛ زیرا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی تهران همراهی دو عضو اصلی شورای امنیت یعنی روسیه و چین شرط ضروری است.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

به نظر نمی آید در مقطع کنونی و در حالی که تحریم ها علیه مسکو بار دیگر تمدید شده است و با توجه به تنش های اتفاق افتاده میان غرب با چین بر سر موضوع تایوان و تحریم بعضی مقامات چینی از طریق ترامپ و سردی حاصل از این نوع اقدامات، غربی ها بتوانند با فشار بیشتر، پکن و مسکو را با خود همراه نمایند و در صورت ارائه هرگونه پیش نویسی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در راستای تمدید مجدد تحریم های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی با وتوی احتمالی روسیه و چین روبرو خواهند شد.

به نظر می آید در صورت ادامه یافتن سیاست فشار حداکثری بر تهران از سوی غرب که در حال حاضر تروئیکای اروپایی به بازیگر فعال آن مبدل شده است، چیزی جز باخت حیثیتی عاید اروپا گردد. در اوضاع کنونی چیزی از برجام باقی نمانده و آنچه به جا مانده، تنها پوسته توافق سال 2015 است که ستون فقرات آن خرد شده است. در عمل نیز پس از خروج ایالات متحده از این توافق، جز حداقل منفعت سیاسی که با افزایش فشار سیاسی عملاً از بین خواهد رفت، منفعتی برای تهران باقی نمانده است. در نتیجه، احتمال واکنش تهران در این زمینه افزایش خواهد یافت که یکی از گزینه های احتمالی می تواند حتی خروج از برجام باشد، زیرا صبر راهبردی جمهوری اسلامی می تواند هم زمان با تشدید فشارها انتها یابد.

به همین دلایل است که اروپایی ها تا به امروز حاضر به اجرای ساز و کار بازگرداندن اتوماتیک تحریم ها یا همان مکانیسم ماشه نشده اند، زیرا می دانند یک بار دیگر بازنده بازی در کنار کاخ سفید خواهند بود.

4106/4033/

با تشکر از تحلیگر انا چه جالب تحلیل کردند .کاش مسئولین ما از اول انقلابی عمل میکردند و گوش بفرمان رهبرشون بودند

خیلی مفید بود. ممنون از شما

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1211

به "شکست برجام؛ پایانی بر امید کنشگری مؤثر پایتخت های اروپایی در نظم نوین جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست برجام؛ پایانی بر امید کنشگری مؤثر پایتخت های اروپایی در نظم نوین جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید