عربستان اولین مقصد سفر خارجی سلطان عمان

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، ایسنا نوشت: سلطان عمان، در اولین سفر رسمی خارجی خود پس از رسیدن به مقام سلطنت از ژانویه 2020 یکشنبه آینده به عربستان سعودی سفر خواهد نمود.

عربستان اولین مقصد سفر خارجی سلطان عمان

با تور عمان ارزان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط عمان آشنا شوید.

به گزارش روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، منابع عمانی نزدیک به کاخ سلطنتی گفتند، این سفر با هدف تقویت روابط دوجانبه و توسعه چشم اندازهای مالی و استفاده از فرصت های سرمایه گذاری بین ریاض و مسقط انجام می گردد.

شبکه های مجازی عمان در امور رسمی در مسقط هم اعلام کردند، هیثم بن طارق و هیئت همراهش شامل تعدادی از وزیران و مدیران اجرایی شرکت های عظیم یکشنبه در شهر نیوم با ملک سلمان، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ملاقات خواهند کرد.

یک مقام در کشورهای شورای همکاری هم به خبرگزاری رسمی آلمان گفت که سلطان هیثم در رأس هیئتی بلندپایه در سفری یک روزه به عربستان خواهد رفت و پادشاه عربستان از او استقبال خواهد نمود.

این مقام گفته که یکی از محورهای اصلی مذاکرات سلطان عمان در عربستان موضوع جنگ یمن و انتها دادن به آن خواهد بود که عمان از مدتی پیش کوشش های دیپلماتیک گسترده ای در این باره شروع نموده است.

به گفته این منبع، موضوع مذاکرات هسته ای با ایران و تقویت شورای همکاری و توسعه روابط عمان و عربستان هم از دیگر موضوعات مورد بحث در این ملاقات خواهد بود.

پیش از این، عمان بر ادامه کوشش ها در همکاری و هماهنگی با عربستان و نماینده سازمان ملل و ایالات متحده و طرف های یمنی برای انتها دادن به جنگ یمن تأکید نموده بود.

بعضی کاربران پیش بینی کردند، سلطان هیثم آخرین تحولات مربوط به میانجی گری مسقط برای ایجاد راه چاره بحران یمن به منظور حل مشکل این کشور را به اطلاع مقامات عربستان خواهد رساند.

این سفر در زمانی مهم انجام می گردد زیرا با نزدیک شدن دیدگاه های مسقط و ریاض و تمایل مشترک برای تقویت روابط دو جانبه دو کشور در بسیاری از بخش ها همزمان شده است.

دو کشور به توسعه استراتژیکی تکیه دارند که در تبدیل آنها به قطب های مالی و استفاده از امکانات و منابع موجود یاری می نماید به طوریکه عمان آماده تقویت موقعیت استراتژیک خود مشخصا از زمان توسعه بندر الدقم است که می خواهد مهمترین بندر در منطقه باشد.

این سفر بعلاوه همزمان شده است با اعلام زمان افتتاح اولین خط ارتباطی بین عربستان و عمان از سوی وزیر حمل و نقل این کشور.

سالم محمد النعیمی، نماینده وزارت حمل و نقل عمان در امور مخابرات و فناوری اطلاعات گفت، اولین خط ارتباطی بین عربستان و عمان به زودی افتتاح خواهد شد و این جهت تقریبا کامل شده است.

النعیمی اشاره نمود، کشورش الان برای احداث تاسیسات لازم به منظور ارائه خدمات به استفاده نمایندگان کوشش می نماید.

دو کشور قرار است به زودی جاده ای مشترک به طول 800 کیلومتر را افتتاح نمایند. این جاده مسافت بین دو کشور را بسیار کاهش خواهد داد.

شایان ذکر است، محمد بن سلمان هم اخیرا تماس تلفنی با هیثم بن طارق برقرار کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان،واس، گزارش داد، در این تماس چالش های زیست محیطی منطقه، پیامدهای مالی، اجتماعی و بهداشتی آن آنالیز شد.

شاهزاده بن سلمان با سلطان عمان ابتکارعمل خاورمیانه سبز را به اسم ابتکارعمل ویژه برای حل چالش های محیط زیستی در میان گذاشت.

او به برنامه های درخت کاری، انرژی پاک با استفاده های شیوه های مدرن، خلاقانه و تکنولوژی های تازه اشاره نمود.

اخیرا تماس ها و سفرهای متقابل بین دو کشور در سایه توافقات بر سر چندین موضع به خصوص آشتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس افزایش یافته است. چراکه روابط قطر و عربستان به حالت عادی بازگشته و دوحه هم روابط مستحکمی با مسقط دارد.

فیصل بن ترکی آل سعید، سفیر عمان در ریاض هم قبلا گفته بود: مرحله آینده شاهد امضای توافقنامه های همکاری دوجانبه بسیار بین عمان و عربستان خواهیم بود و بخش خصوصی دو کشور مولفه اصلی این توافقات و استفاده از آنها برای دستیابی به فرصت های سرمایه گذاری با تمرکز بر بخش های مورد نظر خواهد بود.

مبادلات تجاری عمان و عربستان در سه ماهه نخست 2021 به 570 میلیون دلار رسید.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1843

به "عربستان اولین مقصد سفر خارجی سلطان عمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان اولین مقصد سفر خارجی سلطان عمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید