فیلم های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 31 جایزه جهانی بدست آورد

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، به گزارش خبرنگاران، در سال 1395 تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور در 67 جشنواره بین المللی، 16 جایزه جهانی را بدست آوردند و آمار سال 1396 نشان دهنده موفقیت آثار مستند و انیمیشن مرکز گسترش در گستره جهانی است.

فیلم های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 31 جایزه جهانی بدست آورد

از جمع این 31 جایزه بین المللی، 21 جایزه به انیمیشن های تولیدی این مرکز اختصاص یافت و سهم آثار مستند هم 10 جایزه بود.

انیمیشن پیشخدمت ساخته فرنوش عابدی، پیروز ترین فیلم تولیدی مرکز در سال 96 بود که 11 جایزه بین المللی را از جشنواره هایی نظیر هات اسپرینگز و آتلانتا آمریکا، الچه اسپانیا، فیلم های کوتاه خلاق مکزیک، آبسکورای آلمان، پورتو آلگره برزیل، فراسکو ارمنستان بدست آورد.

انیمیشن آدم خانگی به کارگردانی مرضیه ابرار پایدار هم با کسب 5 جایزه جهانی، روی سکوی دوم پیروز ترین فیلم های بین المللی مرکز گسترش در سال گذشته نهاده شد. این جوایز از جشنواره های کانتربری انگلیس (دو جایزه)، سائوپائولو برزیل، لارگو سوئیس و کلکته هند بدست آمدند.

بافندگان خیال ساخته سیدمحمدصادق جعفری و اوسیا به کارگردانی علیرضا دهقان، از پیروز ترین آثار مستند تولیدی این مرکز بودند که به ترتیب 3 و 2 جایزه بین المللی را در سال 96 کسب کردند؛ از جمله جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره موندنس Moondance معروف به جشنواره کن آمریکایی و جایزه بهترین فیلم مستند خارجی زبان جشنواره کاردیف ولز که به بافندگان خیال تعلق گرفت. اوسیا هم در چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم های علمی استرالیا و نهمین دوره جشنواره ترنتون آمریکا، پیروز به کسب جایزه بهترین فیلم مستند شد.

انیمیشن های سوزنبان مهدی خرمیان و آلفابت کیانوش عابدی نیز برنده 2 جایزه جهانی در سال گذشته شدند. جایزه آقای روسی Signor Rossi Award سوزنبان از سی و چهارمین جشنواره بین المللی کارتون کلاب که در شهر ریمنی ایتالیا برگزار می گردد، از جوایز مهم سینمای ایران در سال 96 بود.

نوروز در تاجیکستان (مهدی بمانی)، قاشق (جلال ویسی)، سوزنگرد (معصومه نورمحمدی)، تومور (عباس روزبهانی)، آدینه قالی (مهدی اسدی) هم از جمله آثاری بودند که پیروز به کسب یک جایزه بین المللی در سال 96 شدند؛ از جمله جایزه بهترین مستند علمی جشنواره زیروپلاس روسیه که به سوزنگرد اهدا شد و همینطور جایزه بهترین مستند کوتاه جشنواره فیلم های تجربی سیدنی استرالیا که از آن آدینه قالی شد.

حضور در بخش رقابتی 2 جشنواره معتبر جهانی: هات داکس و انسی

در بخش حضورهای بین المللی سال 96، مستند متهمین دایره بیستم حسام اسلامی و انیمیشن اکتسابات انتسابی سمانه شجاعی با پذیرفته شدن و نمایش در بخش رقابتی 2 جشنواره معتبر جهانی هات داکس کانادا و انسی فرانسه، پیروزیت مهمی را برای سینمای ایران رقم زدند.

0 فیلم تولیدی مرکز گسترش، جمعا 144 حضور بین المللی را تجربه کردند که در این بخش هم فرنوش عابدی با فیلم انیمیشن پیشخدمت و 24 حضور در جشنواره های بین المللی، روی سکوی اول ایستاد.

سیدمحمدصادق جعفری با مستند بافندگان خیال و 16 حضور بین المللی، حائز رتبه دوم شد. سمانه شجاعی هم با انیمیشن اکتسابات انتسابی 14 حضور بین المللی را تجربه کرد و در این جدول سوم شد. مرضیه ابرار پایدار با انیمیشن آدم خانگی در 11 جشنواره شرکت کرد و چهارم شد. مهدی خرمیان هم با انیمیشن سوزنبان 9 حضور بین المللی داشت تا پنجم گردد.

انیمیشن های درخت پرتقالی (امیرهوشنگ مشخص)، بادسر (امیرپویا افضلی پور و روح الله سعادتمند) و آلفابت (کیانوش عابدی) هم به ترتیب در 7، 6، 5 جشنواره بین المللی شرکت کردند و در رتبه های بعدی نهاده شدند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 608

به "فیلم های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 31 جایزه جهانی بدست آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 31 جایزه جهانی بدست آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید