مأموریت مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی در گیلان چیست؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، رئیس مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی رشت با بیان اینکه فعالیت های این مرکز در چهار فاز پیگیری می گردد، گفت: جاذبه­ های گردشگری در ساحل، جلگه، کوهپایه و کوهستان گیلان را به مقصد گردشگران تبدیل نموده است.

مأموریت مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی در گیلان چیست؟

لذت بخشترین تجربه سفر را با دور زمین تجربه کنید. برای یافتن تورهای لحظه آخری، برنامه سفرهای مقرون به صرفه و دریافت راهنمایی از مسافران قدیمی با ما همراه باشید.

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران- برای آشنایی با چگونگی فعالیت و مأموریت های مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با نصرالله مولائی هشجین رئیس این مرکز تحقیقاتی گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می آید.

خبرنگاران: چگونگی و چرایی ایجاد مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت را تشریح کنید.

مولائی هشجین: با توجه به قابلیت ها، مزیت ها و موقعیت ممتاز استان گیلان در زمینه گردشگری و دایربودن دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته گردشگری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و سایر دانشگاه های استان، ایجاد مرکز تحقیقات گردشگری در واحد دانشگاهی مرکز استان ضروری بود که با اقدامات مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و واحد رشت مجوز مرکز دریافت شد و از 21 دی 98 رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

خبرنگاران: درباره قابلیت های استان گیلان که تلویحا اشاره کردید شکل گیری این مرکز تحقیقات به این دلایل بوده توضیح دهید؟

مولائی هشجین: موقعیت جغرافیایی منحصربه فرد، منابع و جاذبه­ های گردشگری متنوع در اشکوب­ های چهارگانه در قالب ساحلی، جلگه­ ای، کوهپایه­ ای و کوهستانی از جمله ویژگی های استان گیلان است. استان گیلان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در سطح ملی و حتی بین المللی به واسطه همسایگی با کشور جمهوری آذربایجان، توسعه کمی و کیفی و فضائی گردشگری با راه اندازی مرکز تحقیقات گردشگری، نگاه علمی به مقوله صنعت گردشگری در استان اعم از اکوتوریسم، بوم­گردی، اقامتگاه ­های بوم­گردی، توریسم فرهنگی، تأکید بر گردشگری روستایی، عشایری و گردشگری شهری، انجام پژوهش ­های بنیادی، توسعه ­ای و کاربردی در حوزه گردشگری و با رویکرد مهندسی جغرافیایی فضا با هدف پایداری محیطی-اکولوژیک استان، امکان تداوم فعالیت های گردشگری به عنوان زمینه­ های توسعه نواحی روستایی، عشایری و شهری به وسیله راه اندازی مرکز تحقیقات گردشگری، شناسایی و تعیین نیازها و خواست­ه ای دستگاه­ ها و نهادها و سرمایه­ گذاران بخش­ های دولتی، خصوصی و غیردولتی (تعاونی) در زمینه گردشگری، مشارکت و حضور اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانش آموختگان مرتبط با حوزه گردشگری، کوشش برای برندسازی صنعت گردشگری استان گیلان و تجاری سازی آن به وسیله فعالیت ­های علمی-پژوهشی، پیشنهاد راه اندازی دکتری رشته بوم گردی توسط گروه جغرافیا که با تصویب نهایی این تخصص بین رشته ای تحولات مثبتی در گردشگری استان و منطقه صورت خواهد پذیرفت از جمله مؤلفه ها و ویژگی های گردشگری در استان گیلان بوده که کمتر استانی دارای این ویژگی هاست.

خبرنگاران: چه مأموریتی برای مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت تعریف شده و آیا اکنون فعال است؟

مولائی هشجین: در یک برنامه دوساله مأموریت های زیر برای مرکز تعریف شده و با مدیران محترم سه گانه پژوهشی و اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در گروه های جغرافیا، مدیریت، معماری و کشاورزی و بر اساس برنامه های تعریف شده فعالیت های مرکز را پیگیری می کنیم:

ردیف

مراحل

توضیح فعالیت ها

مدت زمان لازم به ماه

1

فاز نخست

در پنج مرحله و در قالب؛ مقدمات راه اندازی و تجهیزمرکز تحقیقات، طراحی و راه ­اندازی سایت مرکز، تعیین و تصویب چارت سازمانی، تعیین هیئت رئیسه یا شورای مرکز و تعیین و تصویب اهداف، وظایف و مأموریت ­های مرکز تحقیقات گردشگری

6

2

فاز دوم

در چهار مرحله شامل؛ تعیین و تصویب زمینه­ های آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرکز، مکاتبه با دستگاه ­ها و نهادهای آموزشی و پژوهشی و به ویژه اجرایی مرتبط استانی، برگزاری جلسه، پیگیری و انعقاد تفاهم­ نامه با دستگاهای ذی ربط.

6

3

فاز سوم

در سه مرحله مشتمل بر تعیین و تصویب زمینه­ های همکاری برای ارائه خدمات تخصصی و مشاوره، معرفی مجله های معتبر برای چاپ نتایج پژوهش اعضای فعال با فرمت مرکز و تداوم فعالیت های پژوهشی و آموزشی و اجرایی مرتبط با مأموریت های مرکز تحقیقات گردشگری.

6

4

فاز چهارم

در پنج مرحله و در قالب؛ اجرایی کردن برنامه ­های مصوب فازهای نخست، دوم و سوم مرکز و ارائه نتایج آنها، تداوم فعالیت­ های مرکز، مکاتبه و رایزنی با دستگاه ­ها و نهادهای آموزشی و پژوهشی و اجرایی استان­ های همجوار (به ویژه اردبیل)، ملی و بین المللی و در صورت فراهم شدن شرایط با اولویت­ کشورهای همسایه استان گیلان (جمهوری آذربایجان و ...) و سایر کشورهای جهان، قدردانی از پزوهشگران برتر فعال مرکز و شناسایی صاحبنظران، دانش آموختگان و فعالان بخش گردشگری استان، کشور و در صورت فراهم شدن شرایط خارج از کشور و دعوت به همکاری آنها با مرکز تحقیقات گردشگری .

6

خبرنگاران: تا به امروز چه فعالیت هایی در مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت انجام شده است ؟

مولائی هشجین: اختصاص دفتر کار و تجهیز آن، تشکیل سه گروه پژوهشی شامل؛گروه مطالعات برنامه ریزی اکوتوریسم ، گروه مطالعات برنامه ریزی گردشگری روستایی و عشایری و گروه مطالعات برنامه ریزی گردشگری شهری و مدیریت گردشگری ، طراحی سایت مرکز به آدرس .www.TRCiaurasht.ac.ir، برنامه ریزی برای معرفی مرکز و مأموریت ها و فعالیت های آن به دستگاه ها و نهاد های استانی و شهرستانی مرتبط با مرکز و فراهم کردن زمینه های همکاری عملی به وسیله امضای تفاهم نامه ها در راستای طرح های برون دانشگاهی، برگزاری دوره های آموزشی، مشاوره در زمینه طرح های گردشگری و نیز بخش های خصوصی و عمومی و اقدامات دیگر مطابق برنامه ارائه شده از طرف رئیس مرکز در مدت زمان آغاز به کار مرکز بوده است.

خبرنگاران: تعامل نهادها و مراکز مربوط به مرکز تحقیقات گردشگری با شما چگونه بوده و آیا قرارداد و تفاهم نامه ای در زمینه های همکاری انجام شده است؟

مولائی هشجین: با توجه به فعالیت گروه جغرافیا از سال1370 به عنوان نخستین گروه جغرافیا در شمال کشور و ارتباطات خوب دانشگاه و همکاران با دستگاه ها و نهادهای دولتی و عمومی امیدواریم مطابق برنامه تعریف شده در ماه های آینده به عقد قرار داد و تفاهم نامه برسیم که سازمان ها و نهاد های زیر شناسایی و در برنامه کاری مرکز قرار گرفته است.

سازمان ها و مراکز مرتبط با موضوع فعایت مرکز:

ردیف

سازمان/نهاد/مرکز

زمینه فعالیت

توضیحات

1

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سطح استان

وظایف و مأموریت های سازمانی در سطح استان گیلان و شهرستان­ های تابعه در زمینه گردشگری و آموزش کارکنان و برگزاری نشست های تخصصی

2

بنیاد مسکن انقلاب سلامی

تهیه طرح­ های هادی روستاهای هدف گردشگری

به صورت سالانه برای روستاهای هدف گردشگری و گردشگری آنها طرح های ویژه تهیه می گردد.

3

جهاد کشاورزی

ابعاد مختلف کشاورزی و نیز امور عشایری

برای گردشگری کشاورزی و گردشگری عشایری

4

استانداری

استانداری گیلان در مقیاس استان و به وسیله ادارات کل دفتر امور روستایی و امور شهری و شوراها و نیز فرمانداری­ ها و بخشداری ­های تابعه و نیز دهیاری­ ها و شوراهای اسلامی روستاها، بخشها، شهرستان ها و استان

تهیه طرح ­های گردشگری، آموزش کارکنان و برگزاری نشست­ های تخصصی، همایش های منطقه ای و ملی و نیز خدمات تخصصی مشاوره ای

5

شهرداری ها

مدیریت شهری و نیز گردشگری شهری

تهیه طرح ­های گردشگری شهری، آموزش کارکنان، برگزاری کارگاه ها، نشست ­های تخصصی و همایش های منطقه ای و ملی و نیز خدمات تخصصی مشاوره ای

6

منابع طبیعی

وظایف مدیریت و برنامه ­ریزی منابع طبیعی در سطح استان و شهرستان­ های تابعه

در راستای اکوتوریسم و بوم گردی

7

حفاظت محیط زیست

وظایف مدیریت، برنامه­ ریزی و حفظ محیط زیست در سطح استان و شهرستان­ های تابعه

در راستای اکوتوریسم و بوم گردی

8

فرماندهی نیروی انتظامی

بخشی از وظایف آنها در زمینه امنیت گردشگری و گردشگران و حفظ نظم و آرامش در این زمینه است.

برگزاری دوره ­های آموزشی، کارگاه ها، نشست­ های تخصصی و همایش های منطقه ای و ملی و نیز خدمات تخصصی مشاوره ای ونیز تهیه طرح ­های امنیت و گردشگری.

9

پارک علم و فناوری

بخشی از وظایف پارک به رشد و فناوری گردشگری صنایع وابسته اختصاص دارد

همکاری در زمینه گسترش و آموزش گردشگری و برنامه ­ریزی آن و نیز برگزاری کارگاه ­ها و نشست­ های تخصصی در زمینه گردشگری

10

ورزش و جوانان

بخشی از وظایف به گردشگری ورزشی اختصاص دارد

همکاری در زمینه گسترش و آموزش گردشگری و برنامه­ ریزی آن و نیز برگزاری کارگاه ­ها و نشست ­های تخصصی در زمینه گردشگری ورزشی

خبرنگاران: دستاورد ایجاد مرکز تحقیقات گردشگری از ابتدا تا به امروز چه بوده است؟

مولائی هشجین: با توجه به آغاز کار مرکز از 1398/10/21 از یک سو و مسائل ناشی از شرایط بحرانی ورود ویروس کرونا به کشور و به ویژه استان گیلان که به تعطیلی دانشگاه ها و فعالیت بسیار محدود سازمان ها و نهاد ها از سوی دیگر شده است، امیدوارم با عادی شدن شرایط و طبق برنامه پیش بینی شده در 6 ماه آینده به دستاورد های خوبی در این زمینه دست یابیم.

خبرنگاران: صندلی انتها نامه های دانشجویی و طرح های پژوهشی استادان و اعضای هیئت علمی در مرکز تحقیقات گردشگری واحد رشت کجاست؟

مولائی هشجین: دایربودن دوره های کارشناسی ارشد و دکتری که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در دانشکده های علوم انسانی ، مدیریت و حسابداری ،کشاورزی و فنی و مهندسی با حوزه فعالیت های مرکز تحقیقات گردشگری ارتباط دارند و نیز طرح های درون و برون دانشگاهی همکاران دانشگاه با هدف فراوری علم و انتشار نتایج تحقیقات به نام مرکز و حل مسائل استان و کشور، برنامه هایی در دست اقدام است که نتایج آنها به مرور تعیین خواهد شد.

خبرنگاران: فعالیت مرکز تحقیقات گردشگری را چگونه ارزیابی می کنید و آیا می تواند به فعالیت خود ادامه دهد تا دچار لغو مجوز از سوی سازمان نگردد؟

مولائی هشجین: با در نظر دریافت این مطلب که مرکز نوپاست و بهره گیری از همکاری اعضای هیئت علمی توانمند در گروه های پژوهشی سه گانه، اعضای وابسته و پیوسته گروه ها و مرکز و تجارب موجود در این زمینه انتظار بر این است که مرکز بتواند با مأموریت های تعریف شده برای خود به یکی از مراکز فعال و پیروز در زمینه تحقیقات گردشگری در سطح دانشگاه برسد.

انتهای پیغام/4117/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1031

به "مأموریت مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی در گیلان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مأموریت مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی در گیلان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید