ماهواره کوانتومی چین در راه فضا

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، وب سایت برسام: در بازار داغ نفوذ هکرها و جنگ های سایبری، داشتن یک راستا ارتباطی غیرقابل نفوذ چیزی شبیه یک رویا به نظر می رسد. اما ماهواره Micius چینی ها را به این رویا نزدیک تر نموده است.

ماهواره کوانتومی چین در راه فضا

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

این یک روز تاریخی برای چین و یا حتی برای تمام دنیا ارتباطات است: دولت چین نخستین ماهواره مخابراتی کوانتومی خود را به مدار زمین فرستاد. این ماهواره که حاصل فعالیت دو گروه از دانشمندان چینی و اتریشی است نخستین ماهواره کوانتومی این کشور -و دنیا- است و می تواند ارسال و دریافت پیغام بین ایستگاه های زمینی، آن هم بدون خطر هک شدن را تضمین می نماید.

ماهواره های کوانتومی به جای استفاده از روش های معمول کدگذاری داده ها، از قوانین فیزیک کوانتومی بهره می گیرند. ماهواره Micius -که نام خود را از یکی از دانشمندان باستانی چین گرفته- با استفاده از یک کریستال اطلاعات و کلیدهای رمزگشایی آن را روی ذرات کوانتومی کارگذاری می نماید و آن ها را به سمت گیرنده های زمینی بازتاب می دهد.

رمزگشایی و خواندن این داده ها تنها توسط ایستگاه های زمینی مجاز و با استفاده از پروتکل های معینی امکان پذیر است. در صورتی که یک هکر یا نفوذگر بدون در اختیار داشتن ابزارها و پروتکل های مجاز بخواهد این داده ها را بخواند، ذرات کوانتومی حامل پیغام به سرعت از بین می روند. علاوه بر این، اگر کسی بخواهد شانس خود را در رمزگشایی این داده ها امتحان کند، تغییراتی در ساختار ذرات کوانتومی ایجاد می گردد و ایستگاه های زمینی به سادگی آن را تشخیص می دهند. به این ترتیب هک شدن داده ها به سرعت لو می رود و ایستگاه ها می توانند با تغییر در پروتکل های کدگذاری و رهگیری نفوذگر، به سرعت جلوی هکرها را بگیرند.

چین هرچند تنها کشوری است که ماهواره مخابراتی کوانتومی خود را به فضا فرستاده، اما تنها کشوری نیست که تحقیق در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است. محققانی از ایالات متحده، ژاپن، کانادا و بعضی از کشورهای اروپایی هم برنامه های مشابهی را تعقیب می نمایند. اما هیچ کدام از این گروه ها بودجه ای هم اندازه پولی که دولت چین برای Micius خرج نموده در اختیار ندارند. بر اساس اخبار غیررسمی چیزی نزدیک به 101 میلیارد دلار هزینه طراحی و فراوری این ماهواره بوده است. دولت چین اعلام نموده در صورت موفقیت آمیز بودن کار آزمایشی این ماهواره، 19 ماهواره کوانتومی دیگر نیز به مدار زمین خواهد فرستاد.

منبع: برترین ها
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 518

به "ماهواره کوانتومی چین در راه فضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهواره کوانتومی چین در راه فضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید