مردم بم و بروات تا پایان امسال از آب سد نساء بهره مند می شوند

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران/کرمان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: قرارداد خط اصلی پروژه انتقال آب از سد نساء به شهرهای بم و بروات 53 کیلومتر بود که تنها 200 متر آن به جای مانده که طی مدت دو روز آینده لوله گذاری این خط هم تکمیل خواهد شد و با تکمیل پروژه، مردم تا سرانجام سال جاری از این آب بهره مند خواهند شد.

مردم بم و بروات تا پایان امسال از آب سد نساء بهره مند می شوند

علی رشیدی 29 شهریورماه در حاشیه بازدید از پروژه های اجرایی آب منطقه ای در سطح شهرستان بم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر چهار پروژه فعال در سطح شهرستان بم داریم که مهم ترین آن ها پروژه آب رسانی از سد نساء به شهرهای بم و بروات است.

وی با اشاره به اینکه حدود دو سال قبل زمانی که این پروژه را تحویل گرفتم تنها 48 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، افزود: اصل پروژه خرید لوله و اجرای آن بوده که تکمیل شده و مردم تا انتها سال جاری از این آب بهره مند خواهند شد.

رشیدی شرح داد: قرارداد خط اصلی پروژه انتقال آب از سد نساء به شهرهای بم و بروات 53 کیلومتر بود که تنها 200 متر آن به جای مانده و طی مدت دو روز آینده لوله گذاری این خط هم تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان بیان نمود: به این پروژه 2000 متر در قالب 25 درصد اضافه شده تا آبرسانی به مخازن بم هم وصل شود زیرا امکان وصل آن از طریق شرکت های آب و فاضلاب وجود نداشت. ضمن اینکه برقرسانی به ایستگاه پمپاژ با 94 درصد پیشرفت فیزیکی و 45 میلیارد تومان اعتبار ظرف مدت20 روز آینده تکمیل خواهد شد.

وی افزود: در سال گذشته 260 میلیارد تومان یعنی معادل 10سال گذشته اعتبار برای این پروژه هزینه شد و با توجه به افزایش قیمت ها نزدیک به 120 میلیارد تومان پیمانکار پروژه طلبکار است.

رشیدی با اشاره به اینکه در فازهای بعدی و برای تکمیل این پروژه نزدیک به 400 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است، شرح داد: سال جاری تنها 65 میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده که تا به امروز حتی یک ریال هم پرداخت نشده و این پروژه نیاز به کمک ویژه در جهت اعتباررسانی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان درباره پروژه پایاب سرریز سد نساء گفت: بعد از سیل سال 95 پایین دست سد نساء که از پایدارترین سدهای کشور محسوب می شود، خسارت دید و هر لحظه خطر بدنه این سد را تهدید می کرد و با بحران جدی روبه رو شده بودیم که تصمیم به اجرای این پروژه گرفته شد.

وی ادامه داد: این پروژه با قرارداد 58 میلیارد تومانی منعقد شد و در آن زمان از محل حوادث هم مبلغ 30 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شد و اکنون پیشرفت فیزیکی 66 درصدی دارد و حصارکشی و اینترنت سد هم به این پروژه اضافه شده است.

رشیدی بیان کرد: از طرف ستاد بحران کشور هم مبلغ 100 میلیارد تومان اعتبار از طریق وزیر کشور دولت دوازدهم به این پروژه تخصیص پیدا کرد که هم اکنون به سازمان برنامه و بودجه رسیده و نیاز به پیگیری نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی دارد.

وی درباره پروژه تغذیه مصنوعی آدوری بم هم گفت: این پروژه با دو هدف اصلی جلوگیری از سیلاب های مخرب و تغذیه قنات های شهر بم راه اندازی شد که هم اکنون بالای 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان اظهار کرد: قرارداد این پروژه 14 میلیارد تومان بوده که پیمانکار آن تا به امروز 13میلیارد و 500 میلیون تومان صورت شرایط داده اما فقط 500 میلیون تومان دریافت کرده و اگر مبلغ 12میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت نشود در صورت تعطیلی پروژه، در زمان فصل بارندگی خطرات سیل شهر را تهدید خواهد کرد.

رشیدی درباره پروژه پایین دست پل اسفیکان هم بیان نمود: بعد از سیل سال 95 پایین دست این پل تخریب شد و خطر واژگونی پل احساس می شد که ساماندهی رودخانه را مد نظر قرار داده و با این کار پل و بالا دست را از خطر سیل نجات دادیم.

وی شرح داد: این پروژه 58 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبار اولیه آن چهار میلیارد تومان بود اما با توجه به افزایش هزینه ها تا 8 میلیارد تومان هم افزایش خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1921

به "مردم بم و بروات تا پایان امسال از آب سد نساء بهره مند می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم بم و بروات تا پایان امسال از آب سد نساء بهره مند می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید