معرفی قرص ضد استرس، قرص آرامبخش و ضد اضطراب

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، قرص ضد استرس دارویی آرامبخش است که با کاهش فعالیت سمپاتیک مغز باعث کاهش اضطراب و استرس می گردد و مصرف خودسرانه آن عوارض جانبی به دنبال دارد.

معرفی قرص ضد استرس، قرص آرامبخش و ضد اضطراب

سرویس سلامت - همه ما اضطراب و استرس را تجربه نموده ایم. اضطراب یک احساس ناخوشایند و مبهم از ترس و دلواپسی است که منشا شناخته شده ندارد و در فرد احساس درماندگی و واکنش های فیزیولوژیکی مثل تپش قلب، عرق کردن و لرزش ایجاد می نماید. گاهی این احساس اضطراب و استرس در برخورد با موقعیت های استرس زا ایجاد می گردد و گاهی اختلال سیستم هورمونی بدن این احساس را در فرد به وجود آورده یا تشدید می نماید. در مواردی که به خصوص اضطراب ناشی از اختلالات هورمونی باشد برای درمان آن از قرص ضد استرس و آرامبخش ها استفاده می گردد. بنزودیازپین ها مانند کلرودیازپوکساید، دیازپام، اکسازپام و آلپرازولام از جمله داروهای ضد اضطراب هستند.

قرص ضد استرس و آرام بخش

آرامبخش ها داروهایی هستند که با سرکوب سیستم اعصاب مرکزی و کاهش فعالیت سمپاتیک مغز باعث ایجاد آرامش، تمدد اعصاب، کاهش اضطراب و استرس، خواب آلودگی، سرخوشی، کندی تنفس، کاهش حس تعادل، شل شدن عضلات، قضاوت مختل و واکنش های کند و مردد می شوند. این داروها در درمان اختلال های اضطراب مورد استفاده قرار می گیرند و مصرف دوز بالای این دسته از داروها می تواند به از دست رفتن هوشیاری و حتی مرگ بیانجامد.

موارد مصرف داروهای آرام بخش

  • کاهش استرس و اضطراب
  • درمان بی خوابی
  • تسکین و کاهش گرفتگی و تنش عضلات
  • کاهش علایم محرومیت از الکل و مواد مخدر
  • درمان حملات وحشت زدگی
  • درمان روان پریشی
  • فراموشی پیش گستر قبل از اعمال جراحی

عوارض جانبی داروهای آرام بخش به طور کلی

  • خواب آلودگی و خستگی صبح روز بعد از مصرف (در صورت بروز این علایم از رانندگی و کار کردن با ماشین آلات خودداری کنید)
  • عدم هماهنگی عضلات، ضعف، سرگیجه، گیجی، آلرژی، تاری دید، توهم، بی حالی، تعریق، خشکی دهان، بثورات جلدی و سر درد
  • اشکال در گفتار، حافظه و قضاوت
  • حالت تهوع، استفراغ و سوزش سردل
  • ایجاد فراموشی پیش گستر(خاطرات اخیر به یاد نمی مانند)
  • خشونت طلبی و پرخاشگری، بی خوابی، تحریک پذیری، افسردگی و اختلال در حفظ تعادل.

قرص ضد استرس دیازپام

دیازپام (Diazepam) دارویی مسکن و خواب آور است که در رده درمانی بنزودیازپین ها قرار می گیرد. از اشکال دارویی آن می توان به قرص، آمپول و شیاف اشاره نمود. نام تجاری معروف دیازپام والیوم است.

دیازپام برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب، و اختلالات هراس تجویز می گردد. این دارو همچنین به عنوان ضد تشنج و شل نماینده ماهیچه اسکلتی و برای درمان انقباض عضلانی و تشنج (تب و تشنج در بچه ها یا حمله صرع) نیز استفاده می گردد.

دیازپام به عنوان یک قرص ضد استرس بسته به شرایط متفاوت و در افراد متفاوت با مقادیر متفاوتی تجویز می گردد. برای آشنایی بیشتر با این دارو و عوارض مصرف آن به لینک زیر بروید.

موارد مصرف و عوارض قرص دیازپام (Diazepam)

عوارض جانبی:

  • افت قوای ذهنی، خواب آلودگی شدید، تکلم نامفهوم، ضربان قلب کند، تنگی نفس، عدم تعادل، بثورات جلدی، گلودرد، تب، لرز، کبودی یا خونریزی غیرعادی، زخم های دهانی، زردی پوست یا چشمان، از دست رفتن حافظه، بی خوابی، اضطراب یا تحریک پذیری. در صورت بروز هریک از علایم مصرف دیازپام را قطع نموده، با پزشکتان تماس بگیرید. دیازپام می تواند اعتیادآور نیز باشد.

علایم ترک دارو:

  • گیجی، افت قوای ذهنی، دردهای شکمی، افزایش تعریق، تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا و احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز. اگر می خواهید مصرف دیازپام را قطع کنید با پزشکتان تماس بگیرید تا شاید این کار تدریجی انجام گیرد. سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان، سردرد، تهوع، یبوست، اسهال، ضربان قلب سریع و شدید، یا لرزش نیز در صورتی که مشکل ساز شوند احتیاج به گزارش دارند.

قرص ضد استرس کلردیازپوکساید

کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide) اولین دارو از خانواده معروف بنزودیازپین ها است که در سال 1957 خواص درمانی آن کشف شد و درسال 1960 با نام تجاری لیبریوم وارد بازار شد. کلردیازپوکساید یکی از بنزودیازپین های های پرمصرف است که در درمان اضطراب و بیخوابی موثر است و به عنوان یک قرص ضد استرس به کار می رود. این دارو همچنین در درمان قطع مصرف الکل و اضطراب قبل از جراحی مصرف می گردد.

عوارض جانبی:

  • خواب آلودگی طولانی مدت، سرگیجه، سردرد، تحریک پذیری، ضعف و خستگی، یبوست، خشکی دهان، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، خارش، کاهش فشارخون، تاری دید و وزوز گوش از عوارض جانبی این دارو است (بسیاری از عوارض این دارو مثل بی تفاوتی شدید نسبت به تغییرات محیط بعدا تعیین می گردد). مصرف این قرص در زمان بارداری نیز عوارض جانبی متعددی دارد.

قرص پروپرانولول

پروپرانولول (Propranolol) (بانام های تجاری ایندرال و پرانول)٬ نخستین بتابلاکری است که در دهه 1960 توسط جیمز دبلیو بلک دانشمند اسکاتلندی کشف شد. او برای ساخت پروپرانول در سال 1988 جایزه نوبل پزشکی را گرفت.

بعضی از این دارو به عنوان قرص ضد استرس استفاده می نمایند اما این دارو عمدتا برای درمان فشارخون و نامنظمی تپش قلب مورد استفاده قرار می گیرد.

پروپرانول برای بیماری های گوناگون دیگری چون تسکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی، درمان بی نظمی تپش و گلوکوم تجویز می گردد و در بعضی مواقع در تعدادی از اختلالات فیزیکی مانند لرزش اساسی و نیز روحی مانند فوبیای اجتماعی، اختلال اضطراب منتشر و اختلال هراس و به ویژه اختلال استرس پس از سانحه نیز کاربرد دارد.

عوارض جانبی:

  • پروپرانولول ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه یا سبکی سر، افسردگی و توهم (شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود ندارد)، ناراحتی معده، کاهش توانایی جنسی، جوش، خستگی بیش از حد، استفراغ، مسائل خواب و بیخوابی، اسهال یا یبوست ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید و یا پایدار هستند پزشکتان را در جریان قرار دهید. همچنین اگر علایمی مانند اشکال در تنفس، تنگی نفس (خس خس سینه)، گلو درد، خونریزی غیر عادی، تورم پا و یا دست، افزایش وزن غیر معمول (1.5 کیلو در 48-24 ساعت)، درد قفسه سینه، ضربان قلب کند و یا نامنظم داشتید با دکتر خود فورا تماس بگیرید.

تداخلات دارویی:

  • اگر بیماری قند دارید، پروپرانولول ممکن است قند خون شما را افزایش دهد و نیز ممکن است علایم افت قند خون را مخفی کند و باید با احتیاط در بیماران تحت درمان دیابت استفاده گردد . اگر دچار حساسیت باشید با مصرف پروپرانولول واکنش های حساسیتی تان ممکن است تشدید گردد. همچنین پروپرانولول با داروهای بلوک نماینده کانال کلسیم و دیگوکسین و تیوریدازین تداخل دارویی دارد و در صورت مصرف این داروها حتما باید پزشکتان را در جریان بگذارید. همچنین قبل از قطع مصرف دارو، باید با پزشک مشورت گردد.

تنظیم دوز دارو حتما توسط پزشک وبا توجه به عوامل متعددی صورت می گیرد و از مصرف خودسرانه این دارو به عنوان قرص ضد استرس یا به هر دلیل دیگر بپرهیزید.

منبع: setare.com
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1345

به "معرفی قرص ضد استرس، قرص آرامبخش و ضد اضطراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی قرص ضد استرس، قرص آرامبخش و ضد اضطراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید