پنجره ای... که از کمبود معلم اجتماعی می گوید

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، نویسنده پنجره ای رو به آسمان با اشاره به دلایل نگارش این اثر نمایشی مطرح نمود در این نمایش با زبان طنز مساله کمبود معلم اجتماعی مطرح می شود.

پنجره ای... که از کمبود معلم اجتماعی می گوید

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، حسین دژاکام را به عنوان تئوریسین و مدیرکل جمعیت احیای انسانی (کنگره 60) به عنوان یکی از سازمان های مردم نهاد در حوزه اعتیاد و مواد مخد می شناسند. وی فارغ التحصیل رشته مهندسی الکتروتکنیک از دانشگاه علم و صنعت ایران، محقق در زمینه تولید چشم های الکترونیک، نویسنده آثار بنیادی در زمینه مسئله اعتیاد، روش درمان و کاشف روش درمان تدریجی - پله ای اعتیاد است.

حسین دژاکام دستی هم در هنر دارد و تاکنون سه نمایشنامه با مضامین متفاوت نوشته است که آخرین آن ها این روز ها با نام پنجره ای رو به آسمان به کارگردانی برادرش امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر، روی صحنه است.

حسین دژاکام درباره شکل گیری ایده نمایشنامه پنجره ای رو به آسمان گفت: معتقد هستم وقتی می خواهیم مساله ای را آموزش دهیم یا باید از زبان شعر استفاده کنیم یا از زبان نمایش، چون بقیه زبان ها خشک است و مخاطب اندکی را به خودش جذب می کند، اما وقتی مساله ای به زبان نمایش در می آید دامنه بسیار گسترده تر می شود. به همین دلیل من برای گفتن یک سری مسائل اجتماعی، انتقال برخی مفاهیم و رسیدن به برخی راه حل ها از زبان نمایشنامه استفاده کردم.

وی اضافه کرد: البته این نمایشنامه سومین اثر است که نوشته ام که هر کدام حال و هوا و فضای متفاوتی دارند. اولین کارم ادموند و هلیا بود که تا امروز به چاپ هفتم رسیده و چاپ اولش 10 هزار نسخه منتشر شد. نمایشنامه دومم تعارف خراسانی نام دارد که قصه شمش و مولاناست که در نمایشنامه این مساله مطرح می شود که اصلا شمس شخصیت زمینی نیست و کاراکتری مکاشفه ای است و وجود خارجی ندارد.

دژاکام درباره مضمون نمایشنامه پنجره ای رو به آسمان توضیح داد: این اثر نمایشی درباره کمبود معلم اجتماعی است که با زبانی طنز مطرح می شود. متاسفانه در جامعه معلم اجتماعی بسیار کم داریم و آن هایی هم که به عنوان تعلیم دهنده فعال هستند آنقدر سخت و پیچیده و فلسفی صحبت می کنند که کسی متوجه منظورشان نمی شود. وقتی قرار است درباره یک مساله صحبت کنید باید پیامتان به درستی منتقل شود نه اینکه از هر دری سخن بگویید و در نهایت هم مخاطب متوجه منظورتان نشود.

وی به عنوان فردی که فعالیت خارج از حوزه هنر دارد، درباره اینکه چقدر تئاتر را دنبال می کند، گفت: من بیشتر از اینکه مخاطب نمایش های روی صحنه باشم، ادبیات نمایشی و نمایشنامه های شناخته شده را دنبال می کنم و اکثر آثار کلاسیک را تا جایی که توانستم، خوانده ام، اما متاسفانه از دیدن برخی از تئاتر ها چیزی سر در نمی آورم.

تهیه کننده نمایش پنجره ای رو به آسمان در سرانجام مطرح نمود: معتقدم نمایش ها باید برای مخاطبان جذاب باشند و مردم با دیدن آن ها خستگی شان در برود. مخاطب صاحب سخن را بر سر کار آورد پس اگر نمایشی جذاب باشد آن ها را علاقه مند می کند و این کار وظیفه هنرمندان است تا آثارشان را به شکلی تولید کنند که برای همه نوع مخاطبی جذابیت داشته باشد.

پنجره ای رو به آسمان به کارگردانی امیر دژاکام از 4 آذر ماه اجرای عمومی خود را در تماشاخانه سپند شروع کرده است.

در خلاصه داستان نمایش که تا 10 دی ماه هرشب ساعت 19:30 به صحنه می رود، آمده است: دو دقیقه مانده است به شروع یک برنامه زنده، اما استاد فلسفه مهمان و مجری برنامه نیامده اند ...

بهرام ابراهیمی، شهره سلطانی، امیر کربلایی زاده، عمار تفتی، حسین شهبازی، ابوالفضل جمشیدی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 693

به "پنجره ای... که از کمبود معلم اجتماعی می گوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجره ای... که از کمبود معلم اجتماعی می گوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید