چرا بازار مسکن ترکیه در دوره کرونا هم برای ایرانیان جذاب مانده است؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران: اگر به بازار خرید مسکن ترکیه رجوع کنید، همیشه در فهرست مشتریان، نام ایرانی ها نیز وجود دارد.

چرا بازار مسکن ترکیه در دوره کرونا هم برای ایرانیان جذاب مانده است؟

جهت دریافت خدمات آلاچیق چوبی ساده با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران مجید حیدری خبرنگار حوزه مسکن در این باره نوشت: اگرچه از گذشته، بعضی شهرها نظیر استانبول به عنوان مقصد ایرانی ها برای خرید ملک محسوب می شد، اما در حال حاضر دیگر شهرها نظیر ازمیر، آنکارا و حتی شهر کوچک وان نیز به عنوان مقاصد جدید ایرانیان برای خرید خانه محسوب می گردد. بنابراین فعلاً در بازار مسکن، مرغ همسایه غاز است، اما در بازار مسکن داخل، مرغ در خانه خود، حتی تخم هم نمی گذارد. آنالیز های آماری این موضوع را تایید می نماید که سطح خرید و فروش در داخل کشور به حداقل ممکن رسیده است. در ماه های گذشته افزایش قیمت ها، قدرت مردم را برای خرید خانه به شدت کاهش داده بود، حالا سایه کرونا نیز در بازار مسکن سنگین شده است. در این شرایط، تولیدکنندگان مسکن به امید روزی هستند که شدت کرونا کمتر گردد و مردم بتوانند برای خرید، وارد بازار شوند. در شرایطی که نااطمینانی در فضای خرید مسکن ایران بسیار زیاد است، در نزدیکی آب های مدیترانه اوضاع متفاوت است. آمارها نشان می دهد خرید خانه توسط ایرانی ها در ماه مارس (اسفند و فروردین) نسبت به مارس پارسال نزدیک 40 درصد بیشتر شده و نسبت به مارس 2018 تقریباً سه برابر شده است.

ترکیه در سه ماهه امسال میلادی بیش از 11 هزار مسکن به خارجی ها فروخته است. به این ترتیب ایرانیان مشتری 17 درصد از کل خانه هایی بوده اند که در ترکیه به خارجی ها فروش رفته است. سال گذشته ایرانیان پنج هزار و 423 واحد مسکن در ترکیه خریدند و سهمی کمتر از 12درصدی از بازار مسکن ترکیه برای مشتریان خارجی داشتند. این آمار پس از شیوع کرونا نیز تغییر قابل توجهی نداشته و حتی ایرانیان صدرنشین خرید ملک در ترکیه شده اند. بر اساس آمارهایی که روزنامه خراسان منتشر نموده است، آمارهای رسمی ترکیه حاکی از اوج گیری خرید مسکن توسط ایرانیان در ترکیه، حتی در دوران شیوع کروناست. مرکز آمار ترکیه آدینه گزارش سه ماهه ابتدایی امسال را منتشر کرد که می گوید ایرانیان در ماه گذشته، مارس، 465 واحد مسکن در ترکیه خریداری نموده و در صدر فهرست مشتریان خارجی مسکن ترکیه قرار گرفته اند. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که جنس تقاضا در ایران با جنس تقاضا در ترکیه تفاوت دارد. در ایران بیشتر تقاضا برای مصرف یا سرمایه گذاری است، اما تقاضای ملک در کشور ترکیه بیشتر به دلیل شرایط مهاجرت و دریافت ویزای این کشور است. بر اساس یک اطلاعیه که در سایت های مهاجرت به ترکیه منتشر شده است، طبق قوانین جدید، اتباع خارجی با خرید خانه ای به ارزش 250 هزار دلار و بالاتر می توانند شهروندی ترکیه را به دست آورند. البته گفتنی است که در حال حاضر خرید خانه با قیمت های پایین تر نیز امکان پذیر است. در مجموع به نظر می رسد که شرایط رکودی در داخل کشور، سرمایه ها را از دل بازار مسکن ایران می نماید و رهسپار کشور همسایه در ترکیه می نماید، آن هم در شرایطی که اقتصاد کشور احتیاج مبرم به جذب سرمایه برای خروج از رکود دارد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1072

به "چرا بازار مسکن ترکیه در دوره کرونا هم برای ایرانیان جذاب مانده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بازار مسکن ترکیه در دوره کرونا هم برای ایرانیان جذاب مانده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید