چگونه می توان درمانگر مناسب خود را پیدا کرد؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، گاهی یافتن درمانگر و درمان مناسب همواره آسان نیست، به خصوص اگر در پایین ترین سطح احساسی قرار داشته باشید. کافی است جست وجویی در اینترنت داشته باشید تا با یک فهرست بلند بالا از درمانگرها و سبک های مختلف کاری آنها و البته کلی اصطلاحات و کلمات اختصاری روبه رو شوید.

چگونه می توان درمانگر مناسب خود را پیدا کرد؟

پیش از این که بیشتر وارد بحث شویم، یادآور شوم که درمان تنها مختص کسانی که دچار اختلال سلامت روان هستند، نیست. یک درمانگر می تواند به شما در لحظات چالش برانگیز یا حل مسائل روابط زناشویی که گاهی به جدایی می انجامد یاری برساند. در واقع، درمانگر درست ترین گوش شنوایی است که می توان با او دردِ دل کرد.

یک درمانگر مناسب انتخاب کنید

شما باید بسته به نوع احتیاج و مسئله ای که دارید، درمانگر مناسب خود را انتخاب کنید. ابتدا ضروری است کمی در باره این موضوع تحقیق کنید. ساده ترین راه، جست وجو در اینترنت و آشنایی کلی با مسائل روانی و سبک های درمان است. گاهی دوستان و آشنایان می توانند تجربیات خوبی در این زمینه داشته باشند و درمانگرهای موفقی را بشناسند، اما تنها در صورتی که احساس ناخوشایندی در شما ایجاد نمی گردد، از آنها هدایت بخواهید. نباید فراموش کنید که درمانگر مناسب شما فردی نیست که با او، آشنایی قبلی دارید. بسیاری از صحبت ها در جریان درمان به خاطر همین آشنایی، سانسور می گردد و مشکل به شکل واضح مطرح نمی گردد.

ملاک های انتخاب برترین درمانگر برای شما، ترجیحات شخصی شما، اندازه راحتی و آرامش در ارتباط با درمانگر، هزینه ویزیت و تخصص ارائه دهنده است.

از درمانگر سوال کنید

پیش از اینکه در جلسات درمانی غوطه ور شوید، یک سری اطلاعات کلی از مسائل خود بیان کنید و این پرسش را مطرح کنید که آیا مراجع دیگری با این مسائل داشته یا خیر؟ از او بخواهید نحوه درمان و اندازه موفقیتش در خصوص مرجع مشابه شما را توضیح دهد. در نهایت از او بخواهید که فرایند درمان و برطرف مسائل شما را به طور کلی توضیح دهد.

هزینه درمان چقدر است؟

اگر به هر علت، محدودیتی برای خود در فرایند درمان دارید، حتما در جلسه اول با درمانگر مطرح کنید. هزینه ویزیت هر جلسه درمان ممکن است مسئله بازدارنده ای برای شما باشد، این موضوع را با درمانگر مطرح کنید تا او هم در جریان محدودیت شما باشد. نکته مهم دیگری که باید قبل از آغاز مشاوره بدانید، این است که درمانگر چقدر هزینه می گیرد؟ درصورتی که دغدغه اقتصادی خود را بیان نکنید، شک نداشته باشید که در کل فرایند درمان، بخشی از فکر شما درگیر این موضوع خواهد بود و از کیفیت کار کاسته خواهد شد.

درمان می تواند گران باشد، اما گزینه های ارزان ای هم وجود دارد. به طور معمول جلسات گروه درمانی با نرخ کمتری برگزار می گردد. بعضی از مراکز دولتی بهداشت روان هم، با هزینه بسیار کم و گاهی رایگان به شما مشاوره می دهند.

در این زمینه بخوانید:

چرا مردان به بهداشت روان خود بی توجه اند؟

تیپ شخصیتی چگونه بر سلامت روان اثر می گذارد؟

چه انتظاری از هر درمانگر می توان داشت؟

آنچه در جلسات اتفاق می افتد، می تواند به نوع درمان بستگی داشته باشد. بسیاری از درمانگران عناصر رویکردهای مختلف را ترکیب می نمایند. اما چیزی که شما باید بدانید این است که درمانگرهای مختلفی از نظر سطح علمی وجود دارند.

روان پزشکان: تعداد روان پزشکان نسبت به سایر درمانگر را محدود است به همین علت، معمولا گران ترین نرخ جلسات مشاوره را دارند. افرادی که احتیاج به تجویز دارو دارند باید به روان پزشک مراجعه نمایند. بنابراین حتما لوزمی ندارد که در صورت بروز مسائل جزئی، خود را ملزم به مراجعه به روان پزشک کنید.

روانشناسان و مددکاران اجتماعی: روان شناسان معمولاً مدرک دکترای حرفه ای یا تخصصی (PhD یا PsyD) دارند. مددکاران اما حداقل کارشناس ارشد هستند. باید بدانید که هر دو گروه برای درمان بیماری های خاص روانی، مانند اضطراب و افسردگی آموزش دیده اند و ممکن است از روش های مختلف درمانی استفاده نمایند.

مشاوران و درمانگران خانواده: مشاوران کسانی هستند که حداقل دارای مدرک کارشناسی روانشناسی هستند و از آنها در حل مسائل عمومی یاری می گیرند. مشاوران می توانند شما را در حل مسائل زناشویی، انتخاب شغل یا رشته تحصیلی و مسائلی از این دست هدایت نمایند. درمانگران ازدواج و خانواده هم حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. هدایت آنها به ویژه هنگامی که می خواهید شخصی را به اسم شریک زندگی خود انتخاب کنید، بسیار مفید هستند.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1946

به "چگونه می توان درمانگر مناسب خود را پیدا کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توان درمانگر مناسب خود را پیدا کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید