هلدینگ مواد مهندسی مکرر؛ سه دهه تحول، شروع عصر نوآوری باز
به گزارش مجله سفرنامه پاریس، نشست خبری هلدینگ مواد مهندسی مکرر با حضور مدیران ارشد این مجموعه برگزار گردید. در این نشست، دکتر محسن گل پور (مدیرعامل هلدینگ)، مهندس بهرام مواسات (رئیس هیئت مدیره)، دکتر مهدی دلاوری (مدیرعامل CVC مکرر) و دکتر رضا رهنما (معاون نوآوری و توسعه فرهنگی مؤسسه سرمد) ضمن مرور مسیر سی ساله مکرر، از راهبردهای کلیدی، برنامه های نوآوری و رویکردهای اجتماعی و فرهنگی این مجموعه سخن گفتند.

سه دهه تجربه و سه اصل حکمرانی مکرر
دکتر محسن گل پور، مدیرعامل هلدینگ مواد مهندسی مکرر، در شروع نشست گفت:
مکرر از حرکتی کوچک بیش از سی سال پیش شروع شد و امروز به نقطه عطفی در تحول نگاه صنایع شیمیایی کشور تبدیل شده است. شاخصه اصلی ما، پرهیز از مسیرهای تکراری و حرکت در مسیر نوآوری و شروعگری بوده است.
به گفته او، مکرر در طول این سال ها از یک شرکت به گروه صنعتی و سپس به هلدینگ مواد مهندسی مکرر تبدیل شده و اکنون بیش از 300 محصول شیمیایی و پلیمری فراوری می نماید که در میان آن ها بیش از 250 محصول برای نخستین بار در ایران فراوری شده اند. هلدینگ مکرر بعلاوه در بیش از 200 پروژه ملی و استراتژیک فعالیت داشته و 13 شرکت و موسسه تخصصی را زیرمجموعه خود دارد و اکنون محصولات خود را به 19 کشور دنیا صادرات می نماید.
گل پور محورهای اصلی حکمرانی در مکرر را سه اصل کلیدی مطرح کرد:
- اتکا به نسل جوان و تداوم سازمان فراتر از نسل بنیان گذاران
- جدایی مالکیت از مدیریت برای جلوگیری از تمرکز تصمیم گیری
- انتقال ارزش ها به مدیران بعدی برای حفظ فرهنگ سازمانی و استمرار اهداف کلان
در خدمت مردم، برای مردم
مهندس بهرام مواسات، رئیس هیئت مدیره هلدینگ، با مرور مسیر صنعتی مکرر گفت:
در دوران جنگ و توسعه صنایع هوایی، اهمیت تیم سازی را آموختیم. همان تجربه به ما نشان داد که هیچ حرکتی بدون تیم متعهد و متخصص به انتها نمی رسد.
او اضافه نمود: مکرر در سه دهه اخیر توانسته در بخش های مختلف زندگی مردم حضور پیدا کند؛ از عایق های حرارتی و صوتی تا رنگ های ساختمانی و صنعتی. هرجایی که احساس گرما و آرامش وجود دارد، ردپایی از محصولات مکرر دیده می گردد.
مواسات شعار امروز مکرر را چنین بیان نمود:
در خدمت مردم، برای مردم. هدف ما فراوری محصولاتی است که مردم بتوانند با اطمینان به کیفیت و پایداری شان تکیه نمایند.
گام به سوی نوآوری باز و سرمایه گذاری خطرپذیر
در ادامه نشست، دکتر مهدی دلاوری، مدیرعامل CVC هلدینگ مکرر، از رویکرد تازه این مجموعه در حوزه سرمایه گذاری و توسعه نوآوری سخن گفت:
حرکت از ساختار شرکت به هلدینگ یکی از راهبردهای اساسی ما برای توسعه بوده است. اکنون 54 محصول دانش بنیان در مکرر داریم و قصد داریم با رویکرد نوآوری باز، از ظرفیت های علمی و پژوهشی کشور برای توسعه محصولات تازه استفاده کنیم.
او از اخذ مجوز رسمی CVC از صندوق نوآوری و شکوفایی کشور اطلاع داد و اضافه نمود که مأموریت CVC مکرر حمایت از شرکت های دانش بنیان دارای طرح های نوآورانه است، اما هدف اصلی صرفاً تزریق نقدینگی نیست بلکه مکرر زیرساخت های فنی، منابع انسانی، شبکه فروش و بازاریابی خود را در اختیار آن ها قرار خواهد داد تا رشد پایداری در زیست بوم نوآوری کشور شکل گیرد.
مسئولیت اجتماعی، از شعار تا اقدام
در بخش دیگری از نشست، دکتر رضا رهنما، معاون نوآوری و توسعه فرهنگی مؤسسه سرمد، با اشاره به نقش فرهنگی و اجتماعی مکرر شرح داد که مسئولیت اجتماعی هلدینگ مکرر صرفاً اقدامی برای ارتقای برند نیست بلکه بخشی از هویت سازمانی مکرر است.
او اضافه نمود: یکی از نمونه های مهم این فعالیت ها، طرح توانمندسازی معلمان و مربیان است که از حدود ده سال پیش شروع شده و تا به امروز بیش از پنج هزار نفر در قالب این برنامه آموزش دیده اند. براین اساس، رهنما مکرر را به عنوانی هلدینگی توصیف کرد که بر ایجاد ظرفیت های پایدار در جامعه تمرکز دارد نه اقدامات مقطعی.
در بخش پرسش و پاسخ، خبرنگار شنبه مگ درباره برنامه راهبردی مکرر در مواجهه با جریان های مالی ملی و منطقه ای و آمادگی برای بحران های احتمالی اقتصاد ایران پرسید.
در پاسخ، دکتر گل پور گفت: مکرر کوشش می نماید سهم خود را در توسعه مالی کشور ایفا نماید، اما ماموریت ما در سطح صنعتی تعریف شده است، نه سیاست گذاری کلان مالی. ما نقشی در معین راهبردهای کلان نداریم، بلکه بر توسعه پایدار صنعت خود متمرکزیم.
او در ادامه شرح داد که چنانچه زیرساخت های مالی کشور برای توسعه صنعتی فراهم گردد، می توان به آینده امیدوار بود. اما اگر این زیرساخت ها دچار مشکل باشند، پیش بینی آینده سخت است.
توسعه پایدار با تمرکز بر حفظ منابع آبی
در بخش سرانجامی نشست، موضوع محیط زیست و مدیریت منابع آب مورد توجه نهاده شد. یکی از مدیران مکرر با اشاره به شرایط بحرانی منابع آبی ایران گفت:
ایران تنها حدود 70 میلیارد مترمکعب آب در اختیار دارد که 90 درصد آن در کشاورزی مصرف می گردد. در عین حال، حدود 14 میلیارد مترمکعب از این منابع در فرآیند انتقال هدر می رود.
به گفته او، بعضی محصولات شیمیایی و صنعتی مکرر می توانند نقش مهمی در کاهش هدررفت آب و جلوگیری از آلودگی منابع آبی داشته باشند. این اقدام بخشی از راهبرد مکرر برای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست محسوب می گردد.
جمع بندی: صنعتی با چهره انسانی
در سرانجام این نشست خبری از هویت بصری تازه هلدینگ مکرر و بعلاوه صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی این هلدینگ رونمایی شد.
نشست خبری هلدینگ مواد مهندسی مکرر نشان داد این مجموعه با سه دهه تجربه، اکنون در نقطه ای تازه از مسیر توسعه خود ایستاده است؛ هلدینگی که با تکیه بر اصولی چون اتکا به نسل جوان، جدایی مالکیت از مدیریت و انتقال ارزش ها به نسل بعدی، در کوشش است تا الگویی از نوآوری صنعتی، سرمایه گذاری دانش بنیان و مسئولیت اجتماعی مؤثر در ایران ارائه دهد.
منبع: مجله شنبه