کاهش فراوری پلاستیک به یاری صنعت گردشگری
به گزارش مجله سفرنامه پاریس، چه در ناهارخوری ها و چه در اتاق های هتل و سایر مکان ها، صاحبان مشاغل در سراسر صنعت گردشگری، در حال پیدا کردن راه هایی برای حذف پلاستیک هستند.
صاحبان مشاغل مختلف در سراسر صنعت گردشگری همگی بر سر این مسئله توافق دارند که زمان یافتن جایگزینی برای پلاستیک فرا رسیده است. هتل ها، خطوط کشتی رانی، خطوط هوایی، کافه ها و حتی شهرهای بزرگ در حال پیوستن به فعالان محیط زیست برای کاهش مصرف پلاستیک ها هستند و هدفشان نی های نوشیدنی، بطری های آب، قاشق و چنگال و کارد، کیسه های یک بار مصرف و حتی آن شامپوهای کوچکی که همگی دوست داریم به خانه ببریم است.
بنابر گزارش های اتحادیه آلودگی پلاستیکی، هر سال حدود 30 میلیون تن زباله پلاستیکی فقط در ایالات متحده آمریکا دور انداخته می شود که تنها هشت درصد از آن بازیافت می شود. باقی این پلاستیک ها از مکان های دفن زباله و اقیانوس ها سردرمی آورند. امروزه پلاستیک ها راه خودشان را به سفره های آب زیرزمینی، زنجیره غذایی ما و شبکه های اجتماعی با هشتگ های مختلف باز نموده اند. اگر این آمارها به سرعت عادت های مصرف پلاستیک را در ما تغییر ندهند، شاید تصویری از لاک پشت بیچاره ای که یک نی در بینی اش فرو رفته ما را تکانی بدهد.
در سال های گذشته، شرکت های مسافرتی بزرگ و کوچک قدم هایی برای حذف و جایگزینی پلاستیک انجام داده اند. در دریا، ناوگان سلطنتی کارائیب با 50 کشتی وعده داده که تا سرانجام سال 2018 استفاده از نی های پلاستیکی را متوقف کند و شرکت هایی مانند کیونارد (Cunard) و پی اند او (P&O) اعلام نموده اند که کلیه ظروف و وسایل پلاستیکی یک بارمصرف را از تجهیزات خود حذف می نمایند.
در آسمان، هواپیمایی آلاسکا و هواپیمایی آمریکن در حال استفاده از نی های بامبو به جای نی های پلاستیکی هستند. ممکن است تأثیر این حرکت کم به نظر برسد اما برای کشوری مانند آمریکا، این اقدام منجر به کاهش فراوری سالانه 71,000 زباله پلاستیکی می شود. (برای درک بهتر، بد نیست بدانید این رقم معادل وزن 12 فیل کوچک است).
هتل های معروف نیز در حال ایجاد تغییرات اساسی هستند. مریت اینترنشنال (Marriott International) به مرور در حال تبدیل تجهیزات پخش و نگهداری شامپوی خود به سیستمی است که این شرکت را از سالانه 10 میلیون و 400 هزار بطری پلاستیکی کوچک بی احتیاج می نماید. از سپتامبر 2018 نی های پلاستیکی در دارایی هایی شرکت هایِت (Hyatt) در سرتاسر جهان استفاده نمی شوند.
این فهرست هم چنان ادامه دارد: شرکت هیلتون (Hilton) در سطح جهانی در حال توقف استفاده از نی های پلاستیکی تا سرانجام سال 2018 است. میلنیوم هتلز (Millennium Hotels) در حال کار روی حذف سایر ظروف پلاستیکی یک بارمصرف مانند قاشق و چنگل و کارد است. گروه هتل های سیکس سنسز (Six Senses) فقط از بطری های آب شیشه ای استفاده می نماید که به تنهایی حدود یک میلیون بطری پلاستیکی را از چرخه فراوری خارج می نماید.
راهبر بخش پایداری و دوام وان هتلز (1 Hotels) کلیدهای پلاستیکی را با کلیدهایی که از پنج نوع چوپ بازیافت شده ساخته شده اند، جایگزین نموده است. تمامی اتاق ها آب تصفیه شده ارائه می دهند و احتیاجی به استفاده از بطری های پلاستیکی نیست و چوب لباسی ها تماما از موادی ساخته شده اند که پس از مصرف بازیافت شده اند. بعلاوه به جای استفاده از دفترچه یادداشت های کاغذی از یک تخته گچی کوچک استفاده می شود.
هانا برانفمن (Hannah Bronfman) مدیر مسئول بخش دوام شرکت در این باره گفت:
برند وان هتلز نخستین شرکت هتل داری جهان است که با هدفی جز سودآوری تأسیس شده است. ما معتقدیم که تغییرات با موارد کوچک آغاز شده و فراگیر می شوند.
مقامات دولتی محلی نیز در حال ایفای نقش هستند. در فلوریدا، سواحل فورت مایرز (Fort Myers) استفاده و فروش نی های پلاستیکی را در اوایل سال 2018 ممنوع بیان کرد و جزایر سنیبل (Sanibel) که در همسایگی این سواحل هستند در ماه جولای این شیوه را پیروی کردند. این ممنوعیت به حفظ خطوط ساحلی این منطقه که حدود 30 کیلومتر است و رقمی نزدیک به 675 لانه لاک پشت را در برمی گیرد یاری می نماید.
طی ماه آپریل در جزایر گالاپاگوس (Galápagos Islands) و در جریان جشن روز زمین این جزیره، ممنوعیتی برای استفاده از ظروف یک بارمصرف که شامل نی و کیسه های پلاستیکی نیز می شود اعلام شد. میامی بیچ، سیاتل، اسکاتلند و بلیز نیز همگی ممنوعیت هایی برای استفاده از نی های پلاستیکی اعلام نموده اند.
می خواهید بدانید چه یاریی از شما برمی آید؟ از برندها و صاحبان مشاغل کوچک تر که قصد ایجاد تغییر در معضل پلاستیک را دارند حمایت کنید: برای مثال، شلبورن دابلین (Shelbourne Dublin)، یک هتل رنسانسی در مرکز ایرلند سالانه از مصرف حدود 150,000 نی پلاستیکی و 55,000 قاشق هم زن پلاستیکی جلوگیری می نماید.
یک هتل بوتیک در فیجی به نام نِمالی (namale) استفاده از نی ها و کیسه های پلاستیکی را ممنوع نمود و از مصرف حدود 36,000 کیسه در سال جلوگیری کرد. در شهر نیویورک آقای دنی میر (Danny Meyer) سخن گوی یونین اسکوئر هاسپیتلیتی گروپ (یا به اختصار USHG) جایگزینی نی های پلاستیکی با مواد تجزیه پذیر در محیط زیست را در رستوران ها و کافه های این شرکت بیان کرد. این مورد شامل مکان های پرطرفدار و شلوغی مانند رستوران مایالینو (maialino) و کافه پورش لایت (Porchlight) نیز می شود.
می خواهید بدانید چه یاریی از شما برمی آید؟ از برندها و صاحبان مشاغل کوچک تر که قصد ایجاد تغییر در معضل پلاستیک را دارند حمایت کنید
در سطوح پایین تر، می توانید به فکر استفاده از نی های چندبار مصرف و قابل حمل باشید. می توانید یک بطری آب مانند نمونه ی ساخته شده به وسیله شرکت اس ول (Swell) را که مدل های مختلفی از بطری های مخصوص سفر طراحی نموده بخرید. می توانید از برنامه های کاربردی مانند ری فیل (Refill) یا تپ(Tap) برای پیدا کردن نزدیک ترین محل های گردآوری و بازیافت زباله در سراسر جهان بهره ببرید.
اگر به کسب اطلاعات بیش تر علاقه مند هستید سری بزنید به سازمان هایی مانند شبکه روز زمین (Earth Day Network)، اتحادیه آلودگی پلاستیکی (Plastic Pollution Coalition)، اکو سایکل (EcoCycle) و بنیاد اقیانوس پلاستیکی (Plastic Oceans Foundation) که شرکتی خصوصی بوده و خدماتی نیز به گردشگرانی که قصد اقدامی عملی را دارند ارائه می دهد.
منبع: کجارو / afar.com