کشف بزرگ دانشمند ایرانی در آمریکا

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، محققان با آنالیز یادداشت های داوینچی دریافته اند که این دانشمند ایتالیایی احتمالاً در اوایل قرن شانزدهم میلادی گرانش را شرح داده بود.

کشف بزرگ دانشمند ایرانی در آمریکا

به گزارش دیجیاتو، یادداشت ها و طراحی های لئوناردو داوینچی از اوایل قرن شانزدهم میلادی نشان می دهد که او احتمالاً زودتر از نیوتن و اینشتین نیروی گرانش را کشف نموده بود. محققانی به رهبری یک پژوهشگر ایرانی به نام مرتضی قریب در آمریکا با آنالیز این یادداشت ها دریافته اند که او قرن ها پیش پیروز شده بود با دقت 97 درصدی جاذبه را شرح بدهد.

گروهی از دانشمندان مؤسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک) با آنالیز یکی از یادداشت های لئوناردو داوینچی متوجه شده اند که او به وسیله انجام آزمایش هایی دریافته بود گرانش شکلی از نیروی شتاب است.

محققان می گویند داوینچی با وجود محدودیت هایی ابزاری، مدل سازی هایی را انجام داده بود که با دقت بالا ثابت گرانشی را نشان می دادند.

مرتضی قریب، استاد علوم هوانوردی و مهندسی پزشکی کالتک، می گوید: این حقیقت که [داوینچی]در اوایل 1500 با این مسئله سروکله می زده، نشان می دهد که او چقدر جلوتر از زمان خود بوده است.

برای درک مدل سازی داوینچی بگذارید یک مدل ساده تر را در نظر بگیریم. فرض کنید یک توپ به صورت افقی درحال حرکت روی یک صخره است و پس از رسیدن به لبه صخره به پایین سقوط می نماید. ولی این سقوط نه به خاطر نیرویی نامرئی که توپ را به پایین بکشد، بلکه به خاطر انتها لبه صخره است. وقتی صخره ای وجود ندارد، مسیر حرکت توپ تغییر می نماید و شتاب آن به جای حالت افقی در حالت عمودی ادامه می یابد.

مدل سازی داوینچی از گرانش چه می گوید؟

داوینچی چنین آزمایشی را با ریختن آب روی زمین از داخل یک کوزه انجام داده بود. او در یادداشت های خود می گوید آبی که به سمت زمین سقوط می نماید، دارای شتاب است و جهت این شتاب به سمت پایین است. داوینچی بعلاوه سعی نموده بود تا به صورت ریاضی سازوکار های داخلی اشیا درحال سقوط را در طول زمان نشان بدهد. هدف او میزان گیری افزایش شتاب اشیایی بود که شتاب آن ها در هر ثانیه از سقوط بیشتر می گردد.

محققان برای آنالیز صحت محاسبات داوینچی، مدل سازی او را شبیه سازی نموده و متوجه شده اند که اگرچه این معادلات اشتباه بوده، اما این دانشمند ایتالیایی به روشی درست از این معادلات اشتباه استفاده نموده است. با توجه به این که داوینچی در آن دوره به ابزار های مناسب برای میزان گیری متغیر هایی مثل زمان دسترسی نداشته، می توان گفت که او در شرح گرانش عملکرد درخشانی داشته است.

منبع: فرارو